enrikH enrikH skrev:
Kika här hur det kan gå…
Kan bli hur dyrt o besvärligt som helst för den som gör det
[länk]
Läs hela tråden och sen funderar du på hur det fallet är relevant här.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
På Lantmäteriets hemsida finns info om hur enstaka träd i skogsmark normalt värderas. Är en förenklad värdering som exempelvis används om träd avverkas vid ledningsdragning, bygge av väg etc. Sök på ”Enkel metod för bestämmande av ersättning för enstaka träd.”

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
A Asakal skrev:
På Lantmäteriets hemsida finns info om hur enstaka träd i skogsmark normalt värderas. Är en förenklad värdering som exempelvis används om träd avverkas vid ledningsdragning, bygge av väg etc. Sök på ”Enkel metod för bestämmande av ersättning för enstaka träd.”
46:- per träd alltså. 920:- totalt är det vi diskuterar.

M
G-83 G-83 skrev:
OM, märk väl OM, det är så att det är ett gemensamt dike som ska rensas så kan det vara så att träden måste ner. Är det på det viset så ska ni självklart informeras om detta och själv ha möjlighet att röja på er mark.

Jag har rensat många mil skogsdiken och oftast behöver man inte ta ner alla träd utan kan lämna ett träd var tionde meter eller så. Detta förutsatt att trädet inte växer ”i” diket.

Ingen aning om det är så i det här fallet men det var en tanke.
Nej det är inget gemensamt dike. Det är inte ens ett sådant dike egentligen. Det finns 3 st diken längre upp i skogen som mynnar ut i bäcken som sedan omger vårat fält och leder sedan till en större damm. Sen har vi 3 tvärgående diken på fältet och 2 dräneringar.

Det här diket är bara en remsa som börjar från ingenstans på halva vårat fält och sedan blir mindre och jämnas ut till vanlig platt mark.

Det har mest stått ungbjörkar och granar och sly vid staketet och dom större björkarna ngt längre in. Det ser ut så längs hela remsan som är ca 500m kanske men det är bara sista delen längst ner detta handlar om.
M Maxitupla skrev:
Ser några gånger till på bilderna och ser fortfarande bara nerröjt sly. För visst är det det nerröjda slyet som TS kallar träd? På bilderna syns inga stubbar av träd. Den enda ekonomiska skadan som syns på bilderna är den skadade björken eftersom den börjar ruttna och dör om en 10-15 år. Det kommer att snabbt växa upp nytt sly från sly stubbarna. Ingen ekonomisk skada, ingen ersättning. En ursäkt för att man inte kollade upp var rågränsen går är tillräckligt.
Jag har inte tagit kort på alla fd träd, bara på gränsen. Det är ca 20 träd blandat med gran och björk varav några stora och sedan ungbjörkar eller vad man kallar dom.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Men då får man väl behålla sina träd antar jag?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och så är det som sagt. Vilket alltså är något annat än huruvida grannen sågat ner TS träd eller inte.

Nej.

Nej, det är det jag skrev om.

Du är i en grop. Sluts gräv.
M Marrebarre1 skrev:
Ja, det är givetvis ett misstag. Dom har bara litat på gubben som avverkat. Han har bara tänkt tror jag att allt fram till stängslet ska jag ta ner. Dock är det 3 lantmäteripinnar bortåt som syns tydligt så han borde sett dom kan jag tycka. Dom har även rör som är nertryckta bredvid sig.
Absolut inte mer än 2 rader varvat med Björk, gran och sly.
Vad är rimligt? Träden tillbaka och 10-15 tusen? Det kan jag acceptera. Är det för mkt?
Jag håller med Nötegårdsgubben och vill addera att du har tre tänkbara rimliga alternativ:
1. Begär att man återställer (planterar liknande gamla träd)
2. Begär ersättning (kan då beräknas med stöd av slutavverkningspriset på träden i framtiden - beräknat m stöd av den genomsnittliga prisutvecklingen på dagens timmerpris) Här hamnar du LÅNGT under 100 000kr som någon opportunist nämnde i tråden
3. Be om att få tillbaka veden kapad

Tycker inte att ett misstag ska bli ett sätt för dig att tjäna pengar. Du har egentligen inte lidit någon skada eftersom du faktiskt säkert också fått bort sly. Det verkar som en efterkonstruktion, du står ju inte med ett kalhygge.
Vore jag dig skulle jag låta udda vara jämt. Du riskerar en grannfejd och en massa rättegångar för ingenting. Låt det vara. Grannen är skyldig dig veden och en tjänst !

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Nä, jag dricker ju inte whiskey! 🤣
En fin champagne kanske plus lite kapad ved? En middag ?
Att ha god relation med en granne är så mycket värt. Titta tillsamman var er gräns går.

useless useless skrev:
Det är ju en mycket trolig prisnivå på vanliga triviala lövträd om man kommer överens INNAN avverkning

M Marrebarre1 skrev:
Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.
Detta är ju den huvudsakliga skadan ni drabbats av. Frågan är då vad som krävs för att återskapa detta och föreslå grannen att göra det.

Att hamna i tvist om vedvärdet verkar meningslöst här.

Om grannen inte vill vara med på förslaget så hade jag bitit ihop och släppt det juridiskt men lämnat in en polisanmälan.

M Marrebarre1 skrev:
Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.

Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.

Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Egenmäktigt förfarande men utan avsikt men det ligger en polisanmälan i luften. Veden får man beräkna per kubik om ni inte får veden, eller själva måste avyttra den. Helt klart olägenhet då skuggan försvann. Om ni ska bygga för skugga så kostnaden för det plus åverkan/skadegörelse så deala

M Marrebarre1 skrev:
Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.

Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Du kan säga att du tar ned 20 träd på hans mark, om de har ngt värde förstås.

Fel på skadeståndslagen i Sverige, idioter som kränker andras egendomgenom fälla träd på annans mark måste kunna tillerkännas skadestånd utifrån den drabbades mentala upplevelse o inte bara vedvärdet o likn flummiga värderingar, dom är ju inte kloka ihögsta domstolen, där är jänkarna bättre på egendomsrätt även om det går till överdrift där. Vill man ha bort ngt är det ju bara o såga på, försumbart straff.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M
Ehrs Ehrs skrev:
Hur såg det ut med röjd skiftesgång?. Om man kikar på stubbar o marken ser det ej ut som det är gjort varken av dig eller andra markägare.
Stubbar antyder också att man gallrat med maskin och klippaggregat. Du har inte sett någon maskin i området då du har djur där. Kanske kunnat säga till.
Mkt svårt att se en liten pinne i varje hörn på området. Man kan då ansett att diket var områdesgräns.
Fanns det någon uppmärkning?
Ja men det är 3 st pinnar och ja, dom är väldigt synliga och dom står inte i några hörn utan längs med på det området det gäller. Fältet i sig är ju mkt längre men detta gäller bara sista biten. Svårt att förklara. Gubben har en grävmaskin?

Alltså det är inget skogsskifte bredvid på något sätt. Det är ett berg större delen som sluttar neråt och en jäkla massa stora stenbumlingar så mitt fält ligger mkt mkt lägre förutom längst bort. Allt det har växt igen med åren då fd ägaren bara låtit det längst bort vara. Det innan används som hage. Mitt fält ligger längs med hela som är ca 400m och det är berg som sluttar neråt hela den vägen bort dvs grannens hus och stall ligger uppe på ett berg.. När sluttningen övergår till plant så är det planterat björkar i rad en bra bit, sedan är det ett uppehåll på typ 50 meter och sedan är det planterat björkar igen (fast inte lika stora som dom i början) som om det skulle vara en lång alle´ fast bara på en sida. Ja och så granar däremellan.

Hittade en äldre bild för att visa hur det ser ut runt om hela vägen dvs berg och bumlingar och en annan bild där den röda pricken är var grannen bor och så ser man vårat fält nedanför så ser man mer höjdskillnad.

• Två bruna hästar står tätt tillsammans vid ett staket i en lantlig omgivning med träd och stenbumlingar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöklätt landskap med björkar, berg och ett inhägnat fält. Höjdskillnad syns mellan fältet och ett hus på berget markerat med en röd prick.
Redigerat:
M
Ja värst vad folk är dramatiska! Jag frågar om vad som är skäligt? . Alltså vi har ingen tvist på något sätt och det är inget bråk men ingen av oss vet hur man ersätter träd? Jag tänkte att jag kunde få 5 st av grannens stora björkar som fortfarande står upp och så kan man ta ner ett i taget. Finns ingen möjlighet att jag får plats med mer ved just nu för det är redan fullt.
Är detta rimligt? Jag kan ju inte leta upp mina träd i världens största hög liksom.

• Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.