191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Risken hade ju varit att hen inte blivit av med tallen då.P pmd skrev:
Sannolikt anade tallsågaren vilket hörne TS mor stod i. Och uppenbarligen hade hen helt rätt i det.
Det fanns ingen lösning båda tyckte var bra, en delägare ville ta ner den, den andre ville inte det.
Båda kunde inte få sin vilja igenom, och nu är delägarskapet upplöst.
Det var nog bäst så!
Min chef som ägde en kringbyggd gård där hon hade butik, verkstad och hem, hade en asfalterade väg på baksidan av huset som blev överflödig när kommunen byggde om vägnätet. Då satte hon upp en låst port rakt över så hon slapp biltrafik och gående. Då klagade grannen som hade sin minitomt längst sagda väg och påstod att vägen var hennes och att hennes tomt gick ända in i chefens rabatt mot chefens hus. Grannen hämtade lantmätaren som konstaterade att gränsen gick innanför grannes häck. Således tillhörde vägen och häcken min chef. Så grannen med minitomten fick ännu mindre tomt i verkligheten. Min chef bara garvade och tyckte det var rätt åt grannen och var storsint ansikte mot ansikte och tillät grannen att ha häcken kvar. Grannen var rasande och chefen njöt över grannens självmål. Så kan det gå när man gapar över mycket.T Talisman skrev:Så var min ursprungliga frågeställning, ja.
Nu, efter över 700 trådinlägg, daglig kontakt med mamma, diskussion med en annan närstående (som har arbetat 40 år inom fastighetsbranschen) samt lite eget informationssökande/googlande i den mån orken räcker till, så ser jag bitvis annorlunda på situationen.
Någon juridisk process lär inte bli aktuell, framförallt eftersom det nu har visat sig att den tomtgräns vars sträckning bägge kontrahenterna (samt en drös kringboende individer) är fullständigt övertygade om är helt korrekt, möjligen eventuellt kanske skulle kunna visa sig vara felaktig vid en auktoriserad kontrollmätning, enligt uppgifter i denna tråd.
Något som vore intressant att veta är, hur vanligt det är att en dylik mätning ger ett resultat som visar att tomtgränsen går på ett helt annat sätt, än vad de inblandade har trott, kanske under en lång följd av år.
Om det är vanligt förekommande, så måste ju det innebära att mängder av människor varje år får den mindre trevliga nyheten att den där redskapsboden som man trodde låg på betryggande 2,5 meter från tomtgränsen i själva verket ligger till hälften på grannens tomt, och bör tas bort.
(Jag är medveten om att det finns hygglo-grannar som i det läget säger "Nämen, inte behöver du riva den där redskapsboden, inte! Låt den stå kvar, den stör inte mig!" Och därefter står man då i ett slags diffus skuld till grannen, och förväntas låta hens barnbarn äta fritt från ens hallonbuskar, och passa hens folkilskna pekingeser när grannen far till Cypern på semester. För många är det kanske detta, som är själva definitionen på begreppet "grannsämja".)
Men någon sådan statistik lär väl knappast finnas.
Ja, om man är trevlig och pratar med personer som man har ett gemensamt problem med så är risken att man inte får som man vill. Det gäller förstås åt båda hållen, och det är sådant som man förutsätts klara av att acceptera om man vill leva i ett samhälle tillsammans med andra människor.Nissens skrev:
Psykopater är duktiga på att få som de vill och komma undan med det.
Förmodligen kan man det ja, eftersom det är osannolikt att någon drar det till rätten, och även stor risk att bevisningen inte räcker. Men betyder det att det är ok att bryta mot lagen?D Dr Jumping Jack skrev:
Vi har väl kommit fram till att ingen lagtext täcker detta speciella fall och att därmed bryts med största sannolikt ingen lag. Däremot beter man sig illa, men det är ju en helt annan fråga.M MartinP666 skrev:
Det är möjligt, men det spelar väl egentligen ingen roll vilken av dem som fick sin vilja igenom. Om TS mamma fått sin vilja igenom hade hon varit psykopat också då? Enligt dig alltså… för det är ju de som får sin vilja igenom?P pmd skrev:Ja, om man är trevlig och pratar med personer som man har ett gemensamt problem med så är risken att man inte får som man vill. Det gäller förstås åt båda hållen, och det är sådant som man förutsätts klara av att acceptera om man vill leva i ett samhälle tillsammans med andra människor.
Psykopater är duktiga på att få som de vill och komma undan med det.
Har du en susning om hur lång tid det tar för en tall att bli en sådan där stor tall?N nissenhj skrev:
Ta reda på det, och dra lite slutsatser utifrån det.
Det hänger liksom inte ihop. TS mamma har sannolikt INTE "låtit" en tall växa in på grannens tomt. Den stod sannolikt där redan innan något av husen byggdes...
Tuggar ni om det här fortfarande. Det finns ingen som har koll på alla inlägg som gjorts
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
.Kristian Ask skrev:
Största humortråden någonsin på byggahus. Jag tackar ts som förmodligen inte för ett ögonblick tänkte att tråden skulle ta dessa enorma proportioner. Härligt när det mitt under brinnande fotbolls vm kommer en notis i telefonen om nytt inlägg. Då vet man att det finns lite ny underhållning att ta del av. Tack alla som bidrar