191 452 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Mamma har nu hunnit fylla 80 år (grattis igen, mamsen!), vilket är mycket svårt att tro när man träffar eller pratar med henne . Hon är ytterst väl förtrogen med internet och äger två (egentligen tre) smartphones, en surfplatta samt en dator.Kapsyl skrev:
TS mor är i 80-års åldern och är hon i likhet med min mamma tämligen dator-analfabetisk (är det ett ord?) så uppskattar hon nog papper över skärmskrift.
Men visst, hon kan lika väl vara fena på internet och datorer/plattor/smartphones så är hon intresserad så kan vi väl överlåta till TS att avgöra vad som är tillämpligt.
Surfplattan hade jag lovat att ombesörja installationsproceduren på, men misslyckades fullständigt, och då fixade hon det själv. Liksom bägge mobilerna. Datorn la av för ett tag sedan, men den åtgärdade hon själv genom att ta bort ett stort antal onödiga filer, som belastade datorns snålt tilltagna minne. Hon har många års rutin på att handla på nätet, och kollar alltid upp butikerna före köp.
Några gånger har jag varnat henne för nätets faror, som t ex fejkade paketaviseringar som ser ut att komma från Postnord, men sedan hon varje gång svarat "det vet jag väl, det där är ju gammalt!" så har jag lagt ned den biten.
Skumma typer som tror att hon ska ge dom tillgång till sitt bankkonto med hjälp av Bank-ID brukar ge sig efter ungefär 7 sekunder. Telefonförsäljare med "jättebra" erbjudanden på mobilabonnemang, obskyra tidningsprenumerationer eller samlande av fula porslinstallrikar med landskapsmotiv göre sig icke besvär. Mor är helt enkelt en medveten och källkritisk konsument, som tämligen obehindrat navigerar i den digitala tillvaron.
Vår huvudsakliga kanal för att hålla kontakt är f ö Messenger.
Hon följer intresserat tråden, och tycker liksom jag att det är fascinerande att den har tilldragit sig så stort intresse.
kul med såna här trådar..
För dels så är det ett problemområde som fler har med sin granne..
Ja inte att en helt känslor kall och inte helt logisk person springer runt och ser till att träd man inte äger helt själv eller ens själv fälls..
Sedan att man gör detta bakom ryggen på sin delägande granne... får mig att fråga...
Hur hade en delägare i ett företag gjort..
på samma sätt?
Frågat, när kommer du in? jaha ja men då vet jag... Så skriver de under avtalet till överlåtelsen till Ha banditerna....

Så när den andra delägaren kommer in så får den en chock...
grattis..
Jag skäms över vad en kollega inom trädfällning har gjort.. ingen seriös utövare fäller något om man inte är helt 100% på att det är korrekt information man mottagit.
som vi kunde läsa så hade man dessutom sagt till och ändå fortsätter man att fälla.. ... 

Men jag hoppas folk fortsätter att skruva för jag läser gärna.. Så jag slipper oroa mig inför annat

Ja inte att en helt känslor kall och inte helt logisk person springer runt och ser till att träd man inte äger helt själv eller ens själv fälls..
Sedan att man gör detta bakom ryggen på sin delägande granne... får mig att fråga...
på samma sätt?
Frågat, när kommer du in? jaha ja men då vet jag... Så skriver de under avtalet till överlåtelsen till Ha banditerna....
grattis..
Jag skäms över vad en kollega inom trädfällning har gjort.. ingen seriös utövare fäller något om man inte är helt 100% på att det är korrekt information man mottagit.
som vi kunde läsa så hade man dessutom sagt till och ändå fortsätter man att fälla.. ... 
Men jag hoppas folk fortsätter att skruva för jag läser gärna.. Så jag slipper oroa mig inför annat
förbannade telefoner... skriva skulle det naturligtvis stå... Och nu kan jag inte ändra..Maskintok skrev:kul med såna här trådar..
på samma sätt?
grattis..
Men jag hoppas folk fortsätter att skruva för jag läser gärna.. Så jag slipper oroa mig inför annat![]()
Grannen har inte bara tagit bort tallen som stod på tomtgränsen. Hen har också tagit bort allt som växte på sin egen tomt uppskattningsvis 30 meter mot mammans tomt. Full insyn.L Lövborgen skrev:Var gränsen går verkar ju båda vara rätt överens om, så känns onödigt att lägga krut på det. Jag skulle kräva att grannen betalar för ett insynsskydd som ersätter det som försvann när tallen togs ner, men om tallen var 100-150 år gammal borde den varit väldigt hög och gamla tallar bruka bara ha grenar väldigt högt upp så hur mycket skyddade den från insyn då?
L Lövborgen skrev:Var gränsen går verkar ju båda vara rätt överens om, så känns onödigt att lägga krut på det. Jag skulle kräva att grannen betalar för ett insynsskydd som ersätter det som försvann när tallen togs ner, men om tallen var 100-150 år gammal borde den varit väldigt hög och gamla tallar bruka bara ha grenar väldigt högt upp så hur mycket skyddade den från insyn då?
Och? Du har väl rätt att ta ner allt på din egen tomt. Inga konstigheter med det men tallen däremot är en annan femmaS Sala08 skrev:
Skitsamma vad det var för växtlighet som grannen tog bort på sin egna fastighet/tomt.S Sala08 skrev:
Självklart så skulle grannen ha inhämtat godkännande från alla grannar som på något sätt ser grannens växtlighet innan grannen började ta bort växtlighet. Å givetvis så skulle grannen inte röra någon växtlighet som någon granne vill att grannen ska ha kvar på sin tomt.
För givetvis så får grannen inte bestämma över växtligheten på sin egna tomt.
Eller???
Men vänta här nu!
Stämmer det verkligen det jag skriver?
NÄÄÄ det gör det verkligen inte.
Resultatet vad gäller insyn blir annorlunda. Vilket givetvis inte spelar någon roll ur rättighetssynpunkt.
Jag får dock intrycket att den nedsågade tallen inte spelade så värst stor roll för insynen i sammanhanget. Det mesta av insynsskyddet tycks ha åstadkommits av sly och buskar. Det visar vilken sorts person TSs mammas granne är.
Jag får dock intrycket att den nedsågade tallen inte spelade så värst stor roll för insynen i sammanhanget. Det mesta av insynsskyddet tycks ha åstadkommits av sly och buskar. Det visar vilken sorts person TSs mammas granne är.
Ja, en person som vill snygga upp sin tomt?P pmd skrev:Resultatet vad gäller insyn blir annorlunda. Vilket givetvis inte spelar någon roll ur rättighetssynpunkt.
S Sala08 skrev:
Verkar som om grannens hade fullt med sly/buskar/träd på sin tomt som gjorde att han kunde nyttja sin tomt dåligt/fick in dåligt med ljus/sol och röjde av dom anledningarna sin tomt. Det va ha i sin fulla rätt att göra utan att fråga grannen. Tallen i tomtgränsen hade han dock ingen rätt att ta ner utan att vara överens med TS morsa om.P pmd skrev:Resultatet vad gäller insyn blir annorlunda. Vilket givetvis inte spelar någon roll ur rättighetssynpunkt.
Tja, grannen ägde ju halva tallen, så oavsett om den togs ned eller stod kvar så hade ju den ena delägaren förlorat… det vore väl lika bra/dåligt oavsett vem som ”vann”..L Lövborgen skrev:Verkar som om grannens hade fullt med sly/buskar/träd på sin tomt som gjorde att han kunde nyttja sin tomt dåligt/fick in dåligt med ljus/sol och röjde av dom anledningarna sin tomt. Det va ha i sin fulla rätt att göra utan att fråga grannen. Tallen i tomtgränsen hade han dock ingen rätt att ta ner utan att vara överens med TS morsa om.