191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Till att börja med gör inte ett fel att en annat fel blir rätt. Men din fråga handlar inte om vad som hände eller vad som har dryftats i tråden. Det handlar om respekt för andra och om att samarbeta, vilket grannen uppenbarligen inte var så duktig på.E elmont skrev:
Two wrongs don't make a right, but three rights make left.
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Välkommen! Trevligt med en jämte, har själv bott i Jämtland många år, varit på Torget och lyssnat till Ewert osv. Men bara så här då, om jag tar ner en tall som står på din tomt eller på båda våras tomter bara för att jag känner för det. Då är det ok? Jag behöver inte prata med dig innan? När du kommer hem från traditionsenlig semester, Alcudia, säger jag bara tjena Lennart jo förresten jag har kapat lite tall här på tomtgränsen så att vi får friare sikt till motorvägen... Bra va?! Det blir väl tokigt ändå, eller är det ett bra tillvägagångssätt? Börjar bli osäker på om det kanske ändå är bra att kapa träd. Bor i lägenhet själv men fan om man inte skulle ut och kapa lite träd i villaområdenaE elmont skrev:
Det är bara att kritiken är riktat åt ett håll, Jag tycker att man ska hålla sina växter på sin mark, skulle dom inkräkta på grannens tomt ska det vara helt ok att ta bort dom. Sedan ska man naturligtvis ge "trädägaren" möjligheten att såga själv men tycker grannen att det är OK med träd/buskar mm som kryper över till grannen så bör man få freda sin tomt med sin motorsåg.
De var ju två delägare till tallen…
Det är väl lika illa att tvinga den som vill ta bort tallen att ha den kvar som att ta ner tallen som den andre vill ha kvar.
Det går liksom inte att uppfylla båda delägarnas vilja.
Det är väl lika illa att tvinga den som vill ta bort tallen att ha den kvar som att ta ner tallen som den andre vill ha kvar.
Det går liksom inte att uppfylla båda delägarnas vilja.
1000 inlägg utan vare sig konsensus eller framsteg och några bevingade ord är på sin plats.
TS: grubbla inte mer utan prata med grannen så du får ett svar oavsett vad och förmedla gärna då vi är många som är nyfikna vid det här laget.
Lycka till!
TS: grubbla inte mer utan prata med grannen så du får ett svar oavsett vad och förmedla gärna då vi är många som är nyfikna vid det här laget.
Lycka till!
Då kan vi till slut dra slutsatsen att om man har ett träd på tomtgränsen och har olika uppfattning om det skall ner el vara kvar, så kan det tas ner om man inte frågar men blir sannolikt kvar om man är hänsynsfull och frågar grannen.
Egentligen märkligt regelverk i detta land! Man får inte sätta upp ett vindkraftverk på sin tomt om det är högre än att den går över tomtgränsen ifall den trillar! Men man får ha träd som med större sannolikhet blåser omkull och lägger sig både över tomtgränsen och kan fördärva hus etc. Och i det fallet är trädägaren utan ansvar!? Tror bara att det fungera så i detta land!
Ja, eller med andra ord, skiter man i lagar och regler kan man göra precis vad man vill.D Dr Jumping Jack skrev: