P
E elmont skrev:
Varför är det så fel om grannen tränger in på mammans tomt men helt OK när mamman (och tallen) tränger in på grannens tomt? Det är ju mamman och "hennes" tall som är orsaken till hela problemet?????????
Till att börja med gör inte ett fel att en annat fel blir rätt. Men din fråga handlar inte om vad som hände eller vad som har dryftats i tråden. Det handlar om respekt för andra och om att samarbeta, vilket grannen uppenbarligen inte var så duktig på.

Two wrongs don't make a right, but three rights make left.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
heisiandiishe
E elmont skrev:
Varför är det så fel om grannen tränger in på mammans tomt men helt OK när mamman (och tallen) tränger in på grannens tomt? Det är ju mamman och "hennes" tall som är orsaken till hela problemet?????????
Välkommen! Trevligt med en jämte, har själv bott i Jämtland många år, varit på Torget och lyssnat till Ewert osv. Men bara så här då, om jag tar ner en tall som står på din tomt eller på båda våras tomter bara för att jag känner för det. Då är det ok? Jag behöver inte prata med dig innan? När du kommer hem från traditionsenlig semester, Alcudia, säger jag bara tjena Lennart jo förresten jag har kapat lite tall här på tomtgränsen så att vi får friare sikt till motorvägen... Bra va?! Det blir väl tokigt ändå, eller är det ett bra tillvägagångssätt? Börjar bli osäker på om det kanske ändå är bra att kapa träd. Bor i lägenhet själv men fan om man inte skulle ut och kapa lite träd i villaområdena

Det är bara att kritiken är riktat åt ett håll, Jag tycker att man ska hålla sina växter på sin mark, skulle dom inkräkta på grannens tomt ska det vara helt ok att ta bort dom. Sedan ska man naturligtvis ge "trädägaren" möjligheten att såga själv men tycker grannen att det är OK med träd/buskar mm som kryper över till grannen så bör man få freda sin tomt med sin motorsåg.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
De var ju två delägare till tallen…

Det är väl lika illa att tvinga den som vill ta bort tallen att ha den kvar som att ta ner tallen som den andre vill ha kvar.

Det går liksom inte att uppfylla båda delägarnas vilja.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Den tallsågande grannen har inte ens försökt förhandla …

P pmd skrev:
Tur det, för annars hade risken varit stor att den stått kvar idag!

• Gilla
  • Arg
Nissens och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad då förhandla, har du grejer som du tycker att du äger på min tomt och jag vill ha bort dom så är det inte läge för att förhandla. Fixar du inte bort dom själv kommer jag att se till att dom kommer bort OAVSETT vad du tycker.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
Så får du faktiskt inte göra, enligt lagen.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
1000 inlägg utan vare sig konsensus eller framsteg och några bevingade ord är på sin plats.

TS: grubbla inte mer utan prata med grannen så du får ett svar oavsett vad och förmedla gärna då vi är många som är nyfikna vid det här laget.

Lycka till!

• Svartvit bild av en leende man med citatet "The way to get started is to quit talking and begin doing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kan vi till slut dra slutsatsen att om man har ett träd på tomtgränsen och har olika uppfattning om det skall ner el vara kvar, så kan det tas ner om man inte frågar men blir sannolikt kvar om man är hänsynsfull och frågar grannen.

• Gilla
Görancdt och 2 till
  • Laddar…
Egentligen märkligt regelverk i detta land! Man får inte sätta upp ett vindkraftverk på sin tomt om det är högre än att den går över tomtgränsen ifall den trillar! Men man får ha träd som med större sannolikhet blåser omkull och lägger sig både över tomtgränsen och kan fördärva hus etc. Och i det fallet är trädägaren utan ansvar!? Tror bara att det fungera så i detta land!

D Dr Jumping Jack skrev:
Då kan vi till slut dra slutsatsen att om man har ett träd på tomtgränsen och har olika uppfattning om det skall ner el vara kvar, så kan det tas ner om man inte frågar men blir sannolikt kvar om man är hänsynsfull och frågar grannen.
Ja, eller med andra ord, skiter man i lagar och regler kan man göra precis vad man vill.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Ja, eller med andra ord, skiter man i lagar och regler kan man göra precis vad man vill.
Precis så som TS mamma har gjort och låtit ett träd växa in på grannens tomt!

N nissenhj skrev:
Precis så som TS mamma har gjort och låtit ett träd växa in på grannens tomt!
Där är ju dock en skillnad mellan hur lagen faktiskt ser ut och hur du skulle vilja att den ser ut (vad det verkar).

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så får du faktiskt inte göra, enligt lagen.
Jo det får jag men ska jag gå "rätta" vägen tar det lite tid och är lite jobbigt. INGEN har rätt att inkräkta på sina grannars egendom.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.