191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Ett sådant missfoster till tall hade inte blivit stående hos mig många sekunder! Fy vad ful!TorpAnders skrev:
Den här furan är ännu äldre och sådana har vi en hel del av här i bygden, skulle med lätthet klassas som insynsskyddande
Vi lever i en analog verklighet, all digitalisering i all ära men allt är inte svart eller vitt och en fura är en fura hos dig och den kan absolut vara en annan fura någon
annanstans för någon annan.
[bild]
Precis som mina tankar! Att ta upp detta med grannen har passerat för längesedan. Och som någon skrev långt upp i denna tråd och kände mamman, så tog mamman inte det så allvarligt som TS vill göra gällande.O skrev:
Du verkar ju helt avhålla dig från att försöka vara en god granne och umgås normalt med grannen, så det förvånar inte.
Det kommer knappast hindra fler inlägg i denna underhållande tråd.
Men nu har tydligen TS tröttnat. Det man verkligen kan fundera på är vad vi alla som i all välmening försökt att hjälpa till har lärt oss. Det har har gått ca 3 veckor. Tiden att "direkt ta ett snack" i all vänskaplighet har passerat. Tallen är numera gamla nyheter. Så den lösningen kan man nog glömma. Istället kanske ett "snack om gamla tider" om något år kan vara en idé. Kanske i samband med mammans begravning. Nä, det är bara att inse att det blir inget snack alls. Varken i vänskaplighet eller mer aggressivt krävande. Så vi glömmer det.
Så till att starta en juridisk process. Fast den idén är ju så exceptionellt korkad att den sågades ganska omgående. Den glömmer vi oxo.
Återstår för TS att hålla tyst och titta snett på grannen. Kanske läsa om denna tråd där kloka råd står som spön i backen.
Med stigande ålder och erfarenhet kommer stigande klokskap. TS 80åriga mamma har säkert för länge sedan insett att det i livet finns sådant man inte kan påverka och som dessutom inte spelar någon roll. Hon har säkert vett nog att inte slösa tid på att fundera över sådant.
Antagligen hade hon glömt tallen långt innan denna tråd skapades. Hon väntar nu bara på att hennes omogna barn skall lära sig att se framåt.
Personligen tycker jag det är lite sanslöst att dra igång denna tråd UTAN att veta var den faktiska rätta utsatta gränsen går.TorpAnders skrev:
Många i tråden verkar nervärdera trädet till "Bara ett träd för max 2000:-"
Men det finns träd och så finns det träd.
Jag kallar dom karaktärsträd som gör något för tomten, rent estetiskt eller till och med praktiskt såna man inte tar ner utan många långa funderingar om ens då.
Oavsett så hade jag blivit galen om detta hänt mig, så det har jag motat genom att ha en dialog med grannarna om våra eventuella utmaningar med farliga träd. Hur det än är så är ju en tomtgräns något man har gemensamt.
Men back on topic.
Red ut vart gränsen ligger, först efter det vet ni om ni har ett case eller inte.
Om resterande träd sedan verkligen är era och i riskzonen, så sätt upp ett stängsel på gränslinjen, om så bara stålrör och en wire.
Gör det sedan övertydligt för grannen att träden på er sida är era och ingen annans och hon ska hålla sig på sin sida.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Känns som att frågeställningen inte handlar om trädet i sig, snarare att du/ni/din mamma vill knäppa den ”nyinflyttade” på näsan för sitt beteende? Ju äldre man blir ju svårare är det att förlika sig med förändringar. Jag har svårt att se att en civilrättslig tvist skulle bidra till någon glädje för din mor. Självklart är det tråkigt att grannen inte pratade med din mor innan trädet fälldes, men tyvärr så lever många människor idag efter devisen bättre att be om förlåtelse än tillåtelse, och sedan ångar dom på. Efterspelet av detta blir nog bara tråkigt, bättre att försöka bita sig i tungan och försöka hålla en god relation med grannen.T Talisman skrev:
Varför ska man det, när grannen valde att inte visa hänsyn och respekt från början?M Markarbetaren skrev:Känns som att frågeställningen inte handlar om trädet i sig, snarare att du/ni/din mamma vill knäppa den ”nyinflyttade” på näsan för sitt beteende? Ju äldre man blir ju svårare är det att förlika sig med förändringar. Jag har svårt att se att en civilrättslig tvist skulle bidra till någon glädje för din mor. Självklart är det tråkigt att grannen inte pratade med din mor innan trädet fälldes, men tyvärr så lever många människor idag efter devisen bättre att be om förlåtelse än tillåtelse, och sedan ångar dom på. Efterspelet av detta blir nog bara tråkigt, bättre att försöka bita sig i tungan och försöka hålla en god relation med grannen.
Är det inte från 2 håll detta skall ske?
eller ska de som bott där längst, böja sig emot de nyinflyttade?....
Så det beror på vem som bott längst på ett ställe som har störst rätt att göra vad den vill?Maskintok skrev:
Jag vet inte jag.. det var därför jag frågade..N nissenhj skrev:
Jag anser att det är upp till varje ägare av fastighet att avgöra vad som sker och växer där... Men vissa tycker tydligen att bara för att man bott ett tag där innan någon annan så är man konservativ och motsträvig..
börjar man att såga ner träd som grenar, just det, de grenar ut sig.
emot grannens fastighet så gör man fel.
Man kan lugnt ta diskussionen och kapa bort den eller de grenar som hänger över..
Men att röra själva stammen gör man inte..
Har man anlitat ett sk proffs och denne inte har bättre koll på detta, så bör den göra annat i livet...
Pengakåt. Pengakåt. Pengakåt. Det mina vänner är lösningen på problemet. Så om jag erbjöd ts en ansenlig summa för att sluta gnälla så tror jag att lilla mamma skulle bli nöjd och svälja nederlaget. Med tanke på att det var ju bara ett träd………