189 530 läst ·
1 087 svar
190k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
.T Talisman skrev:Fr o m nu kommer jag att ligga lågt i denna tråd.
Kanske blir det något inlägg, eller svar på andras inlägg, då och då.
Kanske blir det en paus - kort eller lång.
Men jag kommer förstås att läsa i tråden då och då.
Tallhistorien har engagerat fler människor än deltagarna i denna tråd, och det dras nu i en del trådar.
Planen är att så småningom återvända till tråden och rapportera hur slutet på historien blev.
Än en gång - stort tack till alla som engagerat sig.
Fortsätt gärna festen, trots att värdinnan har gått och lagt sig!
Ogillas starkt, att dra igång ett party för att sedan lämna in. Men jag tackar för underhållningen. Jag inser för varje inlägg jag gör eller läser här på forumet att det finns sjukt mycket folk med jäkligt lite att göra om dagarna. Eller som finner nöje i att slå in öppna dörrar och/eller sätta frågan i helt nya irrelevanta perspektiv. Man blir sjukt sugen att skapa en profil och lägga fram en ordentligt komplicerad frågeställning, med tillhörande bilder och sedan ligga och coacha lite från sidan då och då. Kanske är det just vad du har gjort Talisman. High five på den i så fall
Bor ett par mil därifrån och känner ganska väl till området. Vet vilka hus det gäller. Grannen har tagit ner mängder av träd och buskar och till slut åkte väl tallen med. Den stod i i en bortre del av tomterna. Fattar inte vad grannen hade för problem med den.
Många antaganden där. Hur visste hon det om hon aldrig pratat med henne?D Dr Jumping Jack skrev:Det kan ju hända att grannen är normalt funtad. Hon viste kanske att TS mamma aldrig skulle gå med på att ta ner trädet. Om man nu tänker att grannen är extremt störd av tallen, det är svårt att bo kvar om hon inte får ner det fula trädet (eller vad nu anledningen är). Om hon nu pratar med mamman och får nej så blir det väldigt svårt att ta ner trädet. Nu handlade hon pragmatiskt och tog ner trädet utan att fråga och kanske var hon medveten om att konsekvensen blir på sin höjd att grannen surar ett tag men det kan man ju leva med (kanske grannen tänker). Hon såg kanske inte någon annan lösning.
Och då kan den inte i heller vara så fantastiskt värdefull för ts i heller! Och som någon skrev tidigare som pratat med ts mamma, då verkad mamman mycket mer sansad än vad ts gör gällande.S Sala08 skrev:
Självklart tar man inte ner träd på tomtgränsen utan att diskutera det med grannen. Det är ju så korkat så det finns inte. Alternativt att det stämmer det som skrivs att grannen medvetet tog ned den när mamman inte var på plats för att slippa eventuella mothugg. I sådant fall så är det inte dumhet utan "ondska".N nissenhj skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 906 inlägg
Den här furan är ännu äldre och sådana har vi en hel del av här i bygden, skulle med lätthet klassas som insynsskyddandeMaskintok skrev:
Vi lever i en analog verklighet, all digitalisering i all ära men allt är inte svart eller vitt och en fura är en fura hos dig och den kan absolut vara en annan fura någon
annanstans för någon annan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
martall... Eller sumpfura..TorpAnders skrev:
Den här furan är ännu äldre och sådana har vi en hel del av här i bygden, skulle med lätthet klassas som insynsskyddande
Vi lever i en analog verklighet, all digitalisering i all ära men allt är inte svart eller vitt och en fura är en fura hos dig och den kan absolut vara en annan fura någon
annanstans för någon annan.
[bild]
slagtall, var det jag hade på min bild...
Du verkar ju helt avhålla dig från att försöka vara en god granne och umgås normalt med grannen, så det förvånar inte.T Talisman skrev:
Det kommer knappast hindra fler inlägg i denna underhållande tråd.
Men nu har tydligen TS tröttnat. Det man verkligen kan fundera på är vad vi alla som i all välmening försökt att hjälpa till har lärt oss. Det har har gått ca 3 veckor. Tiden att "direkt ta ett snack" i all vänskaplighet har passerat. Tallen är numera gamla nyheter. Så den lösningen kan man nog glömma. Istället kanske ett "snack om gamla tider" om något år kan vara en idé. Kanske i samband med mammans begravning. Nä, det är bara att inse att det blir inget snack alls. Varken i vänskaplighet eller mer aggressivt krävande. Så vi glömmer det.
Så till att starta en juridisk process. Fast den idén är ju så exceptionellt korkad att den sågades ganska omgående. Den glömmer vi oxo.
Återstår för TS att hålla tyst och titta snett på grannen. Kanske läsa om denna tråd där kloka råd står som spön i backen.
Med stigande ålder och erfarenhet kommer stigande klokskap. TS 80åriga mamma har säkert för länge sedan insett att det i livet finns sådant man inte kan påverka och som dessutom inte spelar någon roll. Hon har säkert vett nog att inte slösa tid på att fundera över sådant.
Antagligen hade hon glömt tallen långt innan denna tråd skapades. Hon väntar nu bara på att hennes omogna barn skall lära sig att se framåt.