191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Äh, många träd lutar och kan göra så i decennier utan problem. I det aktuella fallet med tre tallar i klunga skulle det mycket väl kunnat varit så att i princip hela stammen varit på grannens sida även om dess bas varit helt på TS mammas sida utan att det varit något problem för trädet.
Nu var det ju inte så, men det hade inte varit särskilt udda i sig.
Nu var det ju inte så, men det hade inte varit särskilt udda i sig.
Nä inte riktigt..Nissens skrev:
Det hela hänger på hur pass lång tallen var..
stod den med en hög krona som den jag la hit så är det riktigt att den borde ha fått sluta sina dagar... Men inte om den var av typen martall...
Dessvärre kan jag inte redogöra för hur hög tallen var, och jag vet inte vad en "martall" är för något.Maskintok skrev:
Det jag vet är att den inte lutade märkbart åt något håll.
Nu finns det ju, såvitt jag kan bedöma, ingen "andra sida av konflikten".P polaris78 skrev:Jag håller helt med om att det absolut är det bästa att göra sånt i samråd med sin granne..
Dock kan jag samtidigt se och vet precis hur det brukar funka med vissa som man hör på deras inställning att nån kompromiss inte är tänkbar för " sätt in valfri icke juridisk åsikt"
Många gamla träd på villatomter står dumt placerade och växer sig för stora och folk vill inte att dom tas bort hur mycket problem dom än skapar för grannar och lednings ägare osv så är det många som ska ha sitt träd kvar till varje pris men det beror mest på att det alltid har stått där och även om det skuggar hela grannens tomt så är ens egen vana att ha den kvar där långt viktigare än nån annans problem..
Sen tycker man grannen är egoistisk som inte tar hänsyn till nån annans åsikt och vilja men hur öppen var man själv för att kunna anpassa sig till sin omgivning?
Det är lätt att känna för ts sjuka äldre mor ,absolut och att grannen är lite utanför moraliskt rätt håller nog alla med om..
Dock är det ganska utvecklande att försöka kolla på båda sidor i en sån här fråga och vad det mest troligt bottnar i för att försöka förstå båda sidor och vem som egentligen har mest rätt i juridisk mening torde ju vara det mest intressanta i ett juridik forum..
Vill man bara ha rygg dunkar och klapp på axeln och ivrigt påhejad oavsett resultat torde det finnas bättre kanaler för den biten om man bara ser till moral och bara vill höra det som följer ens egen linje i frågan.
Säger inte att nån har rätt och nån har fel utan det är bara intressant att försöka se hela bilden , tyvärr har vi ju inte ännu iaf sett nåt av andra sidan av konflikten och hur dom ser på saken. ofta får man ju helt olika bilder när man pratar med dom olika parterna i ett sånt här fall och båda är tvärsäkra att dom har rätt och den andra har gjort fel..
Det finns bara två grannar som är rörande överens om var tomtgränsen går, samt en f d tall.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Självklart finns det en andra sidan av konflikten eller frågan eller vad man vill kalla det.. Dock ingen vi har med oss i forumet , men för att diskutera lösningar så lär man såklart fundera vilka tankar andra sidan mest troligt baserar sina åsikter /värderingar på..T Talisman skrev:
Förstår att det kanske känns avlägset för många men att bara se sin sida av problemet och aldrig förstå hur grannen tänkte är tyvärr orsaken till många konflikter / problem frågor eller vad man vill kalla det när man troligen har helt olika tankar om samma fråga..
Att bara försöka tala grannen till rätta enligt sin världsbild utan att förstå grannen så har man en klar nackdel i att försöka vinna samtalet/ argumentationen , men har man redan förutsett grannens åsikter och argument så har man en mycket större chans att bemöta dennes argument mycket bättre och mer kunnigt då man haft mer betänketid och kunnat ta reda på mer fakta att bemöta med.
Sen bör mitt citerade svar läsas ihop med inlägget jag svarar till för att bli mer begripligt.
Jag håller också med att ett av få saker där ts och grannen har samma åsikt är just vart tomtgränsen ligger och att det i praktiken verkar betyda att självsådda träd blir delat ägande. osv det har vi ju upprepat i många hundra inlägg nu..