111 232 läst ·
201 svar
111k läst
201 svar
Grannen har byggt in oss vi kommer inte ut från våran ”mark”.
Så, du menar att man inte får bygga ett staket kring sin tomt av brandsäkerhetsskäl?H Hannu55 skrev:
*Om* TS har en primär utrymmningsväg från andra våningen mot baksidan utan egen brandstege *kan* det i vissa fall behöva hanteras:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/brand/
Men det innebär *inte* att grannen inte blir tvingad att bygga en grind som TS kan använda sig av för att gå med trädgårdsavfall.
Det kan lika gärna vara att man enkelt kan forcera en del av planket i händelse av brand.
Hej varit mycket motgångar i detta.. jag fick dock nog efter samtal med förra ägaren där dom skriver att det rangliga planket enbart va deras intiativ då dom hade små barn så ville dom ”stänga” in sig av eget val men att det va helt öppet där när dom flyttade in.P pmd skrev:
Grannen hade då frågat och erbjöd om att en öppning skulle finnas där. Som han då även sa till oss den 15 juni att det va klart vi skulle ha en utgång och han skulle kika på det…. Sen va det knäpptyst tills vi fixat med snickare och enbart ytan där busken stod skulle bort alltså ca 1 kvm, han ser inte ens oss om vi skulle gå ut och in där då vi skulle bygga ett plank på 180 alltså ingen spaljé eller liknande. Där blev han skit förbannad och sa nej trots att vi skulle betala hela kostnaden bara vi fick en utgång detta va i augusti… som jag nämnde innan med det rangliga staketet så fick jag nog och drog ner hel skiten den 22 dec. Han kallade styrelsen till möte och ville polisanmäla oss för att vi tog bort vårat skruttna snea skit plank… han kom inte så långt med det. Vi beslutande att en oberoende person skulle mäta 90 grader ut från husväggen detta gjordes med måttband komiskt nog och inte laser så gränsen landade 30 cm från garageknuten alltså 30 cm in på våran sida.. Grannen vägrar utgång forfarande styrelsen har ifrån sagt sig ärendet i brev,dom kan inte göra mer för oss uttrycker dom där och uppmanar oss att va goda grannar. Ingen utgång trots då att föreningen byggt in sin garagevägg på våran tomt och kommer inte åt den för underhåll utan att gå igenom vårat hem och det kräver dom minsann att dom har rätt till för sånna problem har inte funnits i föreningen på 40 år.
Det är ingen medvind på Medvindsvägen inte..
Rubriken skulle kanske lyda där Medvind blev Motvind.
Ja men där är vi nu iallafall.
OT.
Varför prompt behöva bosätta sig så tätt intill några andra?
Mycket man slipper krångla med om man ordnar ett boende med i var fall 50 meter till närmaste granne.
Men det kanske skulle kännas ensamt och öken om något sånt ordnades?
BT.
Varför prompt behöva bosätta sig så tätt intill några andra?
Mycket man slipper krångla med om man ordnar ett boende med i var fall 50 meter till närmaste granne.
Men det kanske skulle kännas ensamt och öken om något sånt ordnades?
BT.
Med dagens vänsterstyre i många kommuner skall det klämmas in hyresrätter i villaområden, samt byggas belastande boenden i diverse integrerande syften. Detta trots att Sverige är ett glest befolkat land. Ändå skall man envisas med att förtäta områden och tvinga folk att åka buss eller kollektivt.H Hybro skrev:
Jag vill kunna bo stort utan störande grannar, åka bil utan socialfall som talar i högt via högtalarfunktionen, samt kunna parkera mina bilar enkelt och smidigt.
Och det var ju en kommentar i detta ämne?T tmjreviews skrev:Med dagens vänsterstyre i många kommuner skall det klämmas in hyresrätter i villaområden, samt byggas belastande boenden i diverse integrerande syften. Detta trots att Sverige är ett glest befolkat land. Ändå skall man envisas med att förtäta områden och tvinga folk att åka buss eller kollektivt.
Jag vill kunna bo stort utan störande grannar, åka bil utan socialfall som talar i högt via högtalarfunktionen, samt kunna parkera mina bilar enkelt och smidigt.