Varför inte en vallgrav med krokodiler? Vill du verkligen bli av med problemet sätter du en skylt åt grannens håll med ”badplats”.

• Haha
  • Gilla
ch75 och 2 till
  • Laddar…
K Kambom skrev:
Hej!
Familjen min och jag har nu bott i vårt hus snart 4år, vi bor i ett litet område med ca 15 hus. Vi har bra grannar och minimalt med störningar, väldigt lugnt med andra ord.
Några/någon granne här har attefallshus/småstugor på tomten som hyrs ut till semesterfirare oftast då vi bor nära ett populärt turistmål. Och varav en av dessa grannar har börjat fylla tomten med husvagnar/husbilar/tältare.

Denna plats detta utnyttjas på ligger precis utanför vårt sovrumsfönster och ni kan förstå vart jag är påväg kanske. Campare som springer ute och pissar mellan tomterna, högljudda semesterfirare oavsett vilken dag under veckan och folk som lever som det vore en camping helt enkelt, noll hänsyn till grannar och det kanske eftersom dom oftast bara stannar 1-2 dygn sen drar vidare.

Om detta hade vart min granne som nyttjade tomten och var högljudd på kvällarna hade jag ej brytt mig, och inte heller om det var släkt och vänner till honom. Men nu handlar om helt okända gäster som byts ut varje dag nu under semesterperioden.

När vi var nyinflyttade så var grannen väldigt snabb och tydlig med att berätta att han hyrde ut stugan på tomten, men den lilla detaljen om att det kan snurra en 5-10 husbilar/husvagnar per vecka måste han glömt😂

Jag ska idag gå och prata med grannen om jag får möjlighet, tänkte påtala att han kanske får sätta upp lite regler för de besökande? Är det rimligt? ”Pissa inte på grannarnas tomt och försök hålla nere ljudnivån efter en viss tid på vardagar iallafall?
Jag tänker inte sätta stopp för hans ”verksamhet”.Men kanske be han bekosta en häck mellan tomterna? Gränsen är idag öppen mellan tomterna.

Hur hade ni gjort? Är jag en trökig granne som stör mig på detta?
Personligen hade jag aldrig stått ut med varken oljudet eller pinkandet som kommer lukta allt värre vartefter blåstömningarna blir allt flera. Även riktiga campingar har regler för hur gästerna ska uppföra sig, inklusive vilka tider det ska vara tyst. Det vet jag eftersom jag bott på många campingar genom åren. Om jag var du skulle jag så som du planerat först prata med grannen och förklara att han behöver informera sina kunder om att visa hänsyn. Om det inte hjälper skulle jag gå vidare enligt en del förslag i tråden. Finns det t ex ens ett tillstånd för campingen?
En häck hjälper i vilket fall som helst varken mot oljud eller pinklukt, och om du vill ha en gräns som stänger ute folk från din tomt går det fortare att sätta ett staket än att invänta att små plantor ska växa sig stora nog att inte bli nertrampade vid nattliga blåstömningar.

• Gilla
MrJH och 1 till
  • Laddar…
A Alak skrev:
Personligen hade jag aldrig stått ut med varken oljudet eller pinkandet som kommer lukta allt värre vartefter blåstömningarna blir allt flera. Även riktiga campingar har regler för hur gästerna ska uppföra sig, inklusive vilka tider det ska vara tyst. Det vet jag eftersom jag bott på många campingar genom åren. Om jag var du skulle jag så som du planerat först prata med grannen och förklara att han behöver informera sina kunder om att visa hänsyn. Om det inte hjälper skulle jag gå vidare enligt en del förslag i tråden. Finns det t ex ens ett tillstånd för campingen?
En häck hjälper i vilket fall som helst varken mot oljud eller pinklukt, och om du vill ha en gräns som stänger ute folk från din tomt går det fortare att sätta ett staket än att invänta att små plantor ska växa sig stora nog att inte bli nertrampade vid nattliga blåstömningar.
Ja ett staket går fort att smälla upp och det skickar en tydlig signal. Skulle grannen klaga över ditt illegala staket/plank är det bara att föreslå att ni båda bor till kommunens bygglovsavdelning och pratar om saken. Du för att söka bygglov för staketet och han för att söka tillstånd för campingverksamheten.

Och se till att sätta upp kameror MED EN GÅNG. Dessa skall alltså bara täcka TS tomt men de är ovärderliga för att skydda TS ståndpunkt. Filmerna är otvetydigt bevis för varför han såg sig nödsakad att sätta upp staket. Men det bästa är givetvis att konfrontera grannen direkt.

K Kambom skrev:
Tror dom har tillgång till toalett hos grannen.

Om du läser mitt inlägg så skriver jag att jag ej vill sätta stopp för detta. Och med all respekt så stämde inget av det du skrev.
Grannen är tydligen trevlig eller så är du smart nog att inte skapa en konflikt. Jag håller med dig. Men grannen måste ordna ett par kem toaletter eller en baja maja, de kan man hyra. Och han ska sätta en häck naturligtvis. Men det tar tid innan den växer upp. Ett tätt plank är bättre.

K Kambom skrev:
Hej!
Familjen min och jag har nu bott i vårt hus snart 4år, vi bor i ett litet område med ca 15 hus. Vi har bra grannar och minimalt med störningar, väldigt lugnt med andra ord.
Några/någon granne här har attefallshus/småstugor på tomten som hyrs ut till semesterfirare oftast då vi bor nära ett populärt turistmål. Och varav en av dessa grannar har börjat fylla tomten med husvagnar/husbilar/tältare.

Denna plats detta utnyttjas på ligger precis utanför vårt sovrumsfönster och ni kan förstå vart jag är påväg kanske. Campare som springer ute och pissar mellan tomterna, högljudda semesterfirare oavsett vilken dag under veckan och folk som lever som det vore en camping helt enkelt, noll hänsyn till grannar och det kanske eftersom dom oftast bara stannar 1-2 dygn sen drar vidare.

Om detta hade vart min granne som nyttjade tomten och var högljudd på kvällarna hade jag ej brytt mig, och inte heller om det var släkt och vänner till honom. Men nu handlar om helt okända gäster som byts ut varje dag nu under semesterperioden.

När vi var nyinflyttade så var grannen väldigt snabb och tydlig med att berätta att han hyrde ut stugan på tomten, men den lilla detaljen om att det kan snurra en 5-10 husbilar/husvagnar per vecka måste han glömt😂

Jag ska idag gå och prata med grannen om jag får möjlighet, tänkte påtala att han kanske får sätta upp lite regler för de besökande? Är det rimligt? ”Pissa inte på grannarnas tomt och försök hålla nere ljudnivån efter en viss tid på vardagar iallafall?
Jag tänker inte sätta stopp för hans ”verksamhet”.Men kanske be han bekosta en häck mellan tomterna? Gränsen är idag öppen mellan tomterna.

Det är fullt rimligt att be grannen ha regler för campingen. Ljudnivån är reglerad även på kommersiella campingplatser. Väsnas du efter ett viss klockslag, tror det är 23.00 så brukar det dyka upp en vakt och påtala detta.

S
Mats Carlsson. Mats Carlsson. skrev:
Grannen är tydligen trevlig eller så är du smart nog att inte skapa en konflikt. Jag håller med dig. Men grannen måste ordna ett par kem toaletter eller en baja maja, de kan man hyra. Och han ska sätta en häck naturligtvis. Men det tar tid innan den växer upp. Ett tätt plank är bättre.
Grannen kanske är trevlig på tu man hand men han är en riktig jävla egoist. Hans extra inkomst är värd att förpesta tillvaron för sina grannar för.

TS. Din granne tjänar t.o.m. pengar på att förpesta din tillvaro, finns ingenting att rädda här. Han ser ner på dig och ser sig själv som huvudpersonen, gynnar det honom skiter han i dig och övriga grannar, bara pengarna kommer in.

• Gilla
AnneMac och 2 till
  • Laddar…
K Kambom skrev:
Hej!

köp en egen tuja häck på din tomt kommer att växa fort med all gödning som grannen bidrar med (jag har en ca 15 m hög)

Någon som blev arg här ser jag. Kolla lagar och regler. Grannen med camping ligger inte så bra till tror jag. Detta är mitt sista inlägg här.

S svestr skrev:
Någon som blev arg här ser jag. Kolla lagar och regler. Grannen med camping ligger inte så bra till tror jag. Detta är mitt sista inlägg här.
Det är för att du bröt mot regel §5.4.4

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vilken regel är det ? Ska försöka låta bli att bryta mot den om den är viktig. Å andra sidan så känner jag inget större behov att skriva här alls. Jag är mer intresserad av fakta och regler i samhället. Vad gjorde jag för fel ?

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kustrosen skrev:
Typ enklare elstängsel som kan tas bort vid behov.
Lägg en tråd eller en bit kycklingnät (av metall) på din mark där det kissas. Anslut till elstängslet då blir det säkert HipHop. 😇

• Gilla
sdn
  • Laddar…
S svestr skrev:
Vilken regel är det ? Ska försöka låta bli att bryta mot den om den är viktig. Å andra sidan så känner jag inget större behov att skriva här alls. Jag är mer intresserad av fakta och regler i samhället. Vad gjorde jag för fel ?
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter, baserat på deras egna erfarenheter.

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
S svestr skrev:
En av reglerna du godkände när du blev medlem här 🙄 Jösses vilken låg nivå!

S svestr skrev:
Är man intresserad av fakta, är en bra början att inte be någon AI berätta vad som är lagligt eller inte.

• Gilla
TessanDoo och 2 till
  • Laddar…
S svestr skrev:
Vad gjorde jag för fel ?
Bröt mot en regel. Du blev upplyst om det när du skrivit ditt sista inlägg, innan du skrev ditt efter-sista inlägg.

Ironiskt nog uppmanade du också folk att "kolla lagar och regler", för att därefter skryta om att du inte kollat och bara avsåg följa en regel "om den är viktig".

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.