1 568 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Grannen fyller trädgården med campinggäster.
Sida 1 av 2
Hej!
Familjen min och jag har nu bott i vårt hus snart 4år, vi bor i ett litet område med ca 15 hus. Vi har bra grannar och minimalt med störningar, väldigt lugnt med andra ord.
Några/någon granne här har attefallshus/småstugor på tomten som hyrs ut till semesterfirare oftast då vi bor nära ett populärt turistmål. Och varav en av dessa grannar har börjat fylla tomten med husvagnar/husbilar/tältare.
Denna plats detta utnyttjas på ligger precis utanför vårt sovrumsfönster och ni kan förstå vart jag är påväg kanske. Campare som springer ute och pissar mellan tomterna, högljudda semesterfirare oavsett vilken dag under veckan och folk som lever som det vore en camping helt enkelt, noll hänsyn till grannar och det kanske eftersom dom oftast bara stannar 1-2 dygn sen drar vidare.
Om detta hade vart min granne som nyttjade tomten och var högljudd på kvällarna hade jag ej brytt mig, och inte heller om det var släkt och vänner till honom. Men nu handlar om helt okända gäster som byts ut varje dag nu under semesterperioden.
När vi var nyinflyttade så var grannen väldigt snabb och tydlig med att berätta att han hyrde ut stugan på tomten, men den lilla detaljen om att det kan snurra en 5-10 husbilar/husvagnar per vecka måste han glömt😂
Jag ska idag gå och prata med grannen om jag får möjlighet, tänkte påtala att han kanske får sätta upp lite regler för de besökande? Är det rimligt? ”Pissa inte på grannarnas tomt och försök hålla nere ljudnivån efter en viss tid på vardagar iallafall?
Jag tänker inte sätta stopp för hans ”verksamhet”.Men kanske be han bekosta en häck mellan tomterna? Gränsen är idag öppen mellan tomterna.
Hur hade ni gjort? Är jag en trökig granne som stör mig på detta?
Familjen min och jag har nu bott i vårt hus snart 4år, vi bor i ett litet område med ca 15 hus. Vi har bra grannar och minimalt med störningar, väldigt lugnt med andra ord.
Några/någon granne här har attefallshus/småstugor på tomten som hyrs ut till semesterfirare oftast då vi bor nära ett populärt turistmål. Och varav en av dessa grannar har börjat fylla tomten med husvagnar/husbilar/tältare.
Denna plats detta utnyttjas på ligger precis utanför vårt sovrumsfönster och ni kan förstå vart jag är påväg kanske. Campare som springer ute och pissar mellan tomterna, högljudda semesterfirare oavsett vilken dag under veckan och folk som lever som det vore en camping helt enkelt, noll hänsyn till grannar och det kanske eftersom dom oftast bara stannar 1-2 dygn sen drar vidare.
Om detta hade vart min granne som nyttjade tomten och var högljudd på kvällarna hade jag ej brytt mig, och inte heller om det var släkt och vänner till honom. Men nu handlar om helt okända gäster som byts ut varje dag nu under semesterperioden.
När vi var nyinflyttade så var grannen väldigt snabb och tydlig med att berätta att han hyrde ut stugan på tomten, men den lilla detaljen om att det kan snurra en 5-10 husbilar/husvagnar per vecka måste han glömt😂
Jag ska idag gå och prata med grannen om jag får möjlighet, tänkte påtala att han kanske får sätta upp lite regler för de besökande? Är det rimligt? ”Pissa inte på grannarnas tomt och försök hålla nere ljudnivån efter en viss tid på vardagar iallafall?
Jag tänker inte sätta stopp för hans ”verksamhet”.Men kanske be han bekosta en häck mellan tomterna? Gränsen är idag öppen mellan tomterna.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Att hyra ut en stuga är ju inte riktigt samma sak som att ha en campingplats på tomten...........
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Du snackar ner dig själv. Varför skall DU lida och samtidigt behöva visa hänsyn. Kolla nu med kommunen, han har garanterat inte tillstånd att driva camping, hans beteende är inte normalt och han orsakar sanitär olägenhet genom extrema ljudstörningar som inte är förenligt med detaljplanen.K Kambom skrev:
Det är helt enkelt inte ok att han bedriver camping. Kommer gästerna undan med sitt beteende sprids ryktet och det kommer fler och fler personer som har ett asocialt beteende. Sedan börjar de gå in på din tomt och snart kräver de att få låna din toalett och badrum.
Fundera även på att sätta upp övrvakningskameror som precis täcker din tomt så du får varningar i telefonen om någon stiger in på tomten. Det står dig fritt att kameraövervaka din egen tomt. Sätt upp ett staket vid behov.
Du måste förstå att det grannen gör är helt asocialt och han skiter fullständigt i sina grannar.
Ni har köpt hus på en hotspot nära ett populärt turistmål. Det är därför flera av grannarna i området hyr ut allt dom kan och tjänar pengar. Ni blev varnade för detta.K Kambom skrev:
Beskrivningen låter som Skrea strand eller liknande. Du får väl agera som dom gör på Mallorca- sprayar avskräckande budskap på väggarna, och sprutar med vattenpistol.
Inget samtal med någon kommer få tillfälliga campinggäster att vara tysta och snälla. Antingen kommer grannen behöva vara på plats och leka campingpolis, eller så får du stå ut med eländet. Vill du inte ha det som det är nu är det bara att anmäla, flytta eller knyta näven i fickan.
Tror dom har tillgång till toalett hos grannen.K Kakelugnen566 skrev:
Om du läser mitt inlägg så skriver jag att jag ej vill sätta stopp för detta. Och med all respekt så stämde inget av det du skrev.S styren skrev:Ni har köpt hus på en hotspot nära ett populärt turistmål. Det är därför flera av grannarna i området hyr ut allt dom kan och tjänar pengar. Ni blev varnade för detta.
Beskrivningen låter som Skrea strand eller liknande. Du får väl agera som dom gör på Mallorca- sprayar avskräckande budskap på väggarna, och sprutar med vattenpistol.
1. Först och främst funderat på om (o) ljudet grannen själv skapar på nått sätt skiljer sej från det hans gäster, andra grannar eller deras gäster eller för den delen de ljud du själv och dina ungar och de som ev är på din tomt åstakommer.K Kambom skrev:Hej!
Denna plats detta utnyttjas på ligger precis utanför vårt sovrumsfönster och ni kan förstå vart jag är påväg kanske. Campare som springer ute och pissar mellan tomterna, högljudda semesterfirare oavsett vilke
Hur hade ni gjort?
2. Sedan vänligt nämt för grannen vad som stör.
3. Om en eller två månader, övervägt häckplantering (om du fortfarande störs) Gran är billigt och bra, passar för höst plantering i stora delar av landet, bör nog sättas i dubbla täta rader ett par tre meter in på din tomt.
Att grannen eller hans gäster går lättklädda på tomten får du helt enkelt leva med, sätt rullgardin i ett sovrumsfönster om det stör dej, ungen din tål nog att se en karl i shorts om de är ute på tomten
Bästa svaret
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Jag hade börjat med att skicka ett sms/mail till grannen där jag med lika vänlig ton som du har i det här inlägget beskriver din sida av situationen och problemet. Då får du det sparat digitalt om det skulle bli någon form av tjafs om det sen. Så slipper ord stå mot ord osv.K Kambom skrev:Hej!
Jag hade inte accepterat det om det är så som du beskriver.
Då får kommunen kolla hela området. Meddela kommunen och skatteverket som områdets snitcher.useless skrev:
Om det handlar om Skrea strand (eller likvärdig turismagnet) så drabbas många.