S styren skrev:
Ni har köpt hus på en hotspot nära ett populärt turistmål. Det är därför flera av grannarna i området hyr ut allt dom kan och tjänar pengar. Ni blev varnade för detta.

Beskrivningen låter som Skrea strand eller liknande. Du får väl agera som dom gör på Mallorca- sprayar avskräckande budskap på väggarna, och sprutar med vattenpistol.
Samhället s regler gäller även på populära turistmål. Är det uthyrning av bostad är det helt ok men campingverksamhet är något helt annat. Och det finns regler om ljudstörningar.

• Gilla
Anotaren och 18 till
  • Laddar…
finns det inte regler om vilket avlop en camping ska ha

• Gilla
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns det inte regler om vilket avlop en camping ska ha
Jodå, även hur dimensionerat det ska vara (personekvivalenter) utan camping.

Redigerat:
  • Gilla
Anotaren och 4 till
  • Laddar…
Norrlandet
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag hade börjat med att skicka ett sms/mail till grannen där jag med lika vänlig ton som du har i det här inlägget beskriver din sida av situationen och problemet. Då får du det sparat digitalt om det skulle bli någon form av tjafs om det sen. Så slipper ord stå mot ord osv.

Jag hade inte accepterat det om det är så som du beskriver.
Hade inte accepterat? Vad hade du gjort om grannen står på sig?

• Gilla
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tagit att de hyr ut EN stuga och/eller att det tältas på tomten vid ETT stort lokal evenemang (typ Almedalsveckan)

Aldrig en långvarig olaglig campingverksamhet. Prata allvarligt med grannen om att den störningen ska bort. Du har alla lagar och myndigheter på din sida.

• Gilla
Kätting och 10 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag hade tagit att de hyr ut EN stuga och/eller att det tältas på tomten vid ETT stort lokal evenemang (typ Almedalsveckan)

Aldrig en långvarig olaglig campingverksamhet. Prata allvarligt med grannen om att den störningen ska bort. Du har alla lagar och myndigheter på din sida.
+1! Du verkar väldigt brydd om grannrelationen TS, din granne inte fullt lika engagerad i er sämja. En normal granne hade skämts ögonen ur sig om gäster pissar på grannens fastighet.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Anotaren och 23 till
  • Laddar…
Du kan börja med att sätta upp staket för att hålla obehöriga pissare på avstånd.

• Gilla
SteenEva59. och 7 till
  • Laddar…
Typ enklare elstängsel som kan tas bort vid behov.

• Gilla
  • Älska
Anotaren och 12 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Du måste förgifta brunnen.
Hyr en campingplats av honom under falskt namn och rulla dit nån fallfärdig husvagn. Erbjud boendet åt några lokala pundare, helst med stor hund...

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Hasse Sandin och 28 till
  • Laddar…
S
K Kambom skrev:
det kännas ej rätt att hans ej lagliga verksamhet kostar mig pengar på en häck som ej behövs när han tjänar på husvagnarna.
Du vill inte orsaka ”problem” för din granne men han bryr sig ju inte att han förstör för dig. Verkar inte vara en granne värd att hålla någon som helst relation med.

Filma verksamheten och bokför den, skicka bevis till skatteverket och hoppas han lagförs. Bästa vore ju om det pågått så länge att det kan anses som grovt skattebrott 👍

• Gilla
  • Arg
Anotaren och 12 till
  • Laddar…
S
Fråga om han ska ansluta toaletten till BDT-avloppet...

@
useless useless skrev:
Kolla med kommunen om han har bygglov för campingplatsen och kolla med skatteverket om han skattar för inkomsten.
... Och hur ser brandskyddet ut på "campingen"?

• Gilla
Bill Algö och 10 till
  • Laddar…
S
Finns det skylt med p-förbud 23-06 och att Aimo Park är ansvariga?

K Kambom skrev:
Hej!
Familjen min och jag har nu bott i vårt hus snart 4år, vi bor i ett litet område med ca 15 hus. Vi har bra grannar och minimalt med störningar, väldigt lugnt med andra ord.
Några/någon granne här har attefallshus/småstugor på tomten som hyrs ut till semesterfirare oftast då vi bor nära ett populärt turistmål. Och varav en av dessa grannar har börjat fylla tomten med husvagnar/husbilar/tältare.

Denna plats detta utnyttjas på ligger precis utanför vårt sovrumsfönster och ni kan förstå vart jag är påväg kanske. Campare som springer ute och pissar mellan tomterna, högljudda semesterfirare oavsett vilken dag under veckan och folk som lever som det vore en camping helt enkelt, noll hänsyn till grannar och det kanske eftersom dom oftast bara stannar 1-2 dygn sen drar vidare.

Om detta hade vart min granne som nyttjade tomten och var högljudd på kvällarna hade jag ej brytt mig, och inte heller om det var släkt och vänner till honom. Men nu handlar om helt okända gäster som byts ut varje dag nu under semesterperioden.

När vi var nyinflyttade så var grannen väldigt snabb och tydlig med att berätta att han hyrde ut stugan på tomten, men den lilla detaljen om att det kan snurra en 5-10 husbilar/husvagnar per vecka måste han glömt😂

Jag ska idag gå och prata med grannen om jag får möjlighet, tänkte påtala att han kanske får sätta upp lite regler för de besökande? Är det rimligt? ”Pissa inte på grannarnas tomt och försök hålla nere ljudnivån efter en viss tid på vardagar iallafall?
Jag tänker inte sätta stopp för hans ”verksamhet”.Men kanske be han bekosta en häck mellan tomterna? Gränsen är idag öppen mellan tomterna.

Hur hade ni gjort? Är jag en trökig granne som stör mig på detta?
Jag skulle börja med att beskriva vad som stör mig och sedan överlåta åt grannen att hitta lämpliga åtgärder.
Om grannen inte är samarbetsvillig så kan du fråga om det inte behövs tillstånd för att bedriva campingverksamhet. Dvs. att ställa frågor är inte lika provocerande som att tala om för någon vad/hur de ska göra.

• Gilla
torplover_3000 och 17 till
  • Laddar…
Låter som att risken är stor att problemet kommer att eskalera ytterligare om du inte agerar. Enklast är nog att kontakta kommunen och berätta att du blir störd av den campingverksamhet som din granne bedriver precis vid din tomtgräns.

• Gilla
  • Arg
Bill Algö och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.