Byggahus.se

Grannen filmar vår pool

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag tittade på alla kameror Hikvision har i den serien. Jag hittade ingen med PTZ funktion som kan vridas eller tiltas från en app eller annat program som ser ut som kameran på bild. Vill han filma något annat så får han gå till kameran och vrida den på plats, som med andra alla kameror.

Grannen har visat dig vad han filmar och förklarat varför. Han gör inget som är misstänkt.

Går du vidare med detta är det ju du som är problemet. Det är du som är rättshaveristen. Du gör fel och har fel.

Lägg av.

• Laddar…
  2. Pellegnillot71
    Medlem Nivå 2
    Tack adbjn!
    Men jag hittade en som såg exakt likadan ut men hade 5 MP och där står det Pan: 0-355 grader, tilt: 0-70 grader rotation 0-355 grader. Och erkände också att han kunde göra det "utan att klättra upp".

Men alla verkar ju rörande överens om att vår granne är en reko grabb som agerar helt normalt, medan jag är en hysterika.
    Jag hoppas att ni tycker det är helt normalt och känner er komfortabla att se rakt in i grannens dome-kamera om ni någon gång bygger pool på er tomt.

Over and out!

• Laddar…
  3. Pellegnillot71
    Medlem Nivå 2
    Grannen erkände själv att han kunde vrida kameran både uppåt och åt sidan i sin app. Men att han inte tänkte göra det.

• Laddar…
  4. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Vilken modell är det du avser vara identisk?

5. R
    Medlem · Nivå 9

inte med den kameran du fotat i alla fall.

här har du hivisons ptz kameror. Som du ser så liknar ingen av dem du fotat.

https://www.hikvision.com/en/products/HiLook-IP-Products/PTZ-Cameras/Network-Dome-HiLook-Series/

6. D
    Medlem Nivå 2
  7. R
    Medlem Nivå 5
    Precis! Lagen säger att man får INTE filma på annan's tomt. Och det KAN grannen göra i det här fallet. Punkt.
    Gör inte lagen något åt det så gör jag, allt jag säger.

Hade jag varit i din situation hade jag anmält det till datainspektionen. Gör inte de något åt saken, beställ en grön laser på nätet. Grannen verkar inte bry sig om vad du tycker tydligen. Han kunde tex sätta en skärm framför sin kamera så det inte filmar din gård. Eller flytta på det.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok. Du vill eller kan inte förstå. Det jag kommer göra nu är att jag polisanmäler dig för varenda brott jag kan komma på.

Du har en bil som KAN köras för fort. Man får inte köra för fort. Punkt. Gör inte lagen något åt detta får jag helt enkelt elda upp din bil.

Det verkar också som att du KAN göra inbrott i mitt hus och ta saker. Det kan jag inte acceptera. Lagen säger att man inte får göra det. Så, nu anmäler jag dig och om inte Polisen spärrar in dig direkt så får jag lösa problemet själv.

Det låter väl rimligt?

men vänta nu!!! Du har ju en mobiltelefon också. Den KAN du ju montera fast på något ställe och låta filma din granne. Det får man inte göra. Även för det måste jag ”gå vidare”.....

Äntligen kan det bli lite ordning och reda i detta land.

Punkt.

Eller, skämt åsido, visst måste du väl ändå förstå skillnaden på att man KAN begå ett brott och att faktiskt BEGÅ ett brott? Och att det första är tillåtet och det andra är inte det?

9. Pellegnillot71
    Medlem Nivå 2
    Det är den jag har hittat också. När det står hur mycket den går att vrida så förutsatte jag att man kunde göra det från appen. Har nu läst på vad PTZ innebär. Det finns inte en chans att vår granne kommer att kunna komma upp så högt och ändra det här utan hjälp så som kameran är inställd så kommer den troligtvis alltid att vara inställd. Det var ju lite märkligt dock att han sa att han kunde vrida den i appen.

Så jag antar att det är ok då förutom att det fortfarande alltid kommer att kännas obehagligt vid den delen av poolen.

10. Bästa svaret

Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Det är inte grannens business.

Slutet gott. Allting gott.

Staffan

11. R
    Medlem Nivå 5
    Jag tycker likadant som du. Du vill eller kan inte förstå. Mynten har 2 sidor.

Du kan försöka och anmäla mig för allt, få se om polisen kan bevisa det eller ens orkar ta tag i det. Om grannen inte följer lagen och gömmer sig i byråkrati så kan jag väl också göra det. De visar ingen respekt mot grannen när han vägrar flytta på kameran + skaffar sig en kamera som filmar i 360 grader.
    Ska det bli ordning och reda i detta land så ska alla följa lagen men nej det finns mycket byråkrati så då får man ta saken i egna händer om folk inte visar respekt!
    Att någon kränker på min frihet i min mark genom att filma mig tar jag som ytterst allvarlig. Men jämföra med att någon rånar dig är helt absurd.

Precis som du säger antingen följer man lagen eller blir det konsekvenser.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Givetvis skiter Polisen fullständigt i min anmälan på detta trams, precis som att dom skiter i att din granne *skulle kunna* filma dig om han ville.

I detta upplägg är det du som inte följer lagen och ja, det lär få konsekvenser. Man får inte ta lagen i egna händer bara för man tycker att grannen är dum.

13. R
    Medlem Nivå 5
    Precis! För att det inte ska bli anarki så måste man visa förståelse för hur andra tänker och tycker.
    Grannen verkade helt ignorera detta. Enkel att göra något åt saken där båda blir nöjda kan jag tycka.
    Hade min granne kommit över så hade jag definitivt flyttat på det.
    Som ex så hade jag en pinne som vibrerade i min trädgård för att skrämma grävlingar och annat.
    Grannen kom över och sa det störde de på kvällen så jag tog bara bort det. Inga problem. Vi alla betalar rätt mycket pengar för våra hur och vill ha det lugnt och skönt när vi är hemma. Att känna sig obekvämt hemma är inget vidare.

14. G
    Medlem Nivå 6
    Den bilden han visade dig; var det en live-bild från kameran eller en inzoomad bild som är tagen tidigare? Tänker om han visade en del av bilden där inte er tomt syns.

Var det hela bilden och er tomt inte var med, hade jag inte varit orolig längre. Bra att du tog upp det med grannen!

15. R
    Medlem Nivå 5
    Fast om grannen vill kan han snurra på kameran och ändå filma, det är det som är kruxet.
    Har förresten jobbat på Verisure Larm och vi höll på att introducera utomhus kameror. Vad jag minns så var det rätt mycket regler installatörer var tvungna att ta hänsyn till, annan ex var spela in ljud. De hade en lång checklista och följde datainspektionens regler vad jag minns.