borpålandet borpålandet skrev:
Ja man kommer långt med en vänlig och konstruktiv ton. Människor som är dryga och sarkastiska kommer aldrig särskilt långt, vilket gör dem än mer dryga och sarkastiska i nån slags destruktiv spiral. Nu har jag eldat i några timmar med ved som torkat länge och kan somna med värme i murstocken. Grannarna bryr sig inte. De eldar också, men vi bor så långt ifrån varandra att den enda röklukten man känner är från den egna härden (om man nu går ut mitt i natten).
Då är det väl inget problem för er och du bör inte begå personangrepp i denna tråd som handlar om ett svårt drabbat barn.

borpålandet
F FruNilsson skrev:
inte begå personangrepp
Vilket personangrepp?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej
Nej, just det. Det kan du givetvis inte, det är bara lusten att få jävlas lite på ett svårt drabbat barns bekostnad.

borpålandet borpålandet skrev:
Vilket personangrepp?
Nu räcker det!

F FruNilsson skrev:
Hur många eldare tror du uppfyller egenkontrollen och kan uppvisa s k eldningsbok vid tillsynsmyndighetens kontroll?
Den har jag och den är toppen! Gillar speciellt kapitel sju om lite trick för att få surved att brinna riktigt anständigt. Jag ska inte avslöja för mycket men man löser i alla fall en del problem med att bli av med gamla däck riktigt smidigt. 👍

Bokomslag, titel "Konsten att ELDA", eldgrafik, författare Mattias Norberg, svartvit bakgrund.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej
Alfredo Alfredo skrev:
Den har jag och den är toppen! Gillar speciellt kapitel sju om lite trick för att få surved att brinna riktigt anständigt. Jag ska inte avslöja för mycket men man löser i alla fall en del problem med att bli av med gamla däck riktigt smidigt. 👍

[bild]
Mata inte trollen och lek inte med elden.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
F
Rkarlsson skrev:
Men han snacka om att fixa värmepump.
Han kan väl få en luftluft nästintill gratis med dagens energibidrag. 👍

F fribygg skrev:
Påstår du att FruNilsson far med osanning?
Siffrorna och argumentationen känns lite svävande. Typ så.

F FruNilsson skrev:
Det är väl ändå skillnad på ”olagligt” och eldare KAN i vissa fall få eldningsförbud, eller?
Verkligheten överträffar dikten. Vilken tråd!!!

Jag lägger in några vedträn, lutar mej tillbaka och väntar på den spännande fortsättningen.

• Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
Det är väl ändå skillnad på ”olagligt” och eldare KAN i vissa fall få eldningsförbud, eller?
Nu läste du selektivt den del som passade din tolkning.

Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
Du leker alltså polis här på forumet?
Låt mig göra klart en sak för dig och alla övriga, att miljöbalken gäller alla, alltid. Det innebär att den som drabbas av någon grannes hänsynslösa eldning, inte ska ta på sig rollen och ansvaret som tillsynsmyndighet.

Det är eldarens skyldighet att följa och uppfylla lagen, precis som det gäller med körkort, framföra fordon och trafiklagarna. Du lär väl inte dina medtrafikanter hur de ska sköta sig i trafiken, det är väl självklara kunskaper som du förväntar att de kan, eller? Eller du stoppar fortkörare och andra som gör sig skyldiga till förseelser osv. Då har du mycket att göra vill jag lova
Och du tycker att de drabbade ska ränna runt i kvarteren och tala förstånd med sådana som inte vill bli tillrättavisade; en mycket usel lösning enligt mig.
Du verkar inte alls ha förstått miljöbalken. Tillsynen bevakar det allmänna intresset och är inte din företrädare vid en konflikt med grannen. Som redan har framgått av tråden så gör myndigheten sina egna bedömningar helt oavsett vad som som anmälare tycker.

Och tillsynen utreder inte brott, det är polisens sak.

Orsakar grannen dig skada så stämmer du grannen. Det är alltså främst en civilrättslig fråga. Det finns ett helt kapitel i miljöbalken att läsa om det.
F FruNilsson skrev:
Hur många eldare tror du uppfyller egenkontrollen och kan uppvisa s k eldningsbok vid tillsynsmyndighetens kontroll?
Vad är detta för fantasier? Jag var tvungen att googla och "eldningsbok" ger sex träffar och denna tråd är en av dem...

F FruNilsson skrev:
Du kan kalla sanning och fakta för nedlåtande eller vad du vill, men jag är så trött på dumheterna i detta forum och hade det inte varit för att barn behöver räddas, så hade jag inte lagt ner tiden här.
Vad är det för barn som behöver räddas? Hur räddar du barn?

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Du leker alltså polis här på forumet?
Låt mig göra klart en sak för dig och alla övriga, att miljöbalken gäller alla, alltid. Det innebär att den som drabbas av någon grannes hänsynslösa eldning, inte ska ta på sig rollen och ansvaret som tillsynsmyndighet.

Det är eldarens skyldighet att följa och uppfylla lagen, precis som det gäller med körkort, framföra fordon och trafiklagarna. Du lär väl inte dina medtrafikanter hur de ska sköta sig i trafiken, det är väl självklara kunskaper som du förväntar att de kan, eller? Eller du stoppar fortkörare och andra som gör sig skyldiga till förseelser osv. Då har du mycket att göra vill jag lova.

Och du tycker att de drabbade ska ränna runt i kvarteren och tala förstånd med sådana som inte vill bli tillrättavisade; en mycket usel lösning enligt mig.

Du kan kalla sanning och fakta för nedlåtande eller vad du vill, men jag är så trött på dumheterna i detta forum och hade det inte varit för att barn behöver räddas, så hade jag inte lagt ner tiden här.
Minst av allt är jag polis.
Skulle aldrig falla mig in försöka vara någon självpåtagen utövare av lagen.
Du frågar. "Ska de drabbade tala förstånd med sådana som inte vill bli trillrättavisade"
Självklart är det inte allmänhetens uppgift att mästra sin omgivning. Vem vill bo i ett sådant samhälle?
Däremot social kompetens i samtal med grannar och övrig omgivning leder långt.
Ditt uttryck att "tala förstånd" låter provocerande och visar en personlighet som kan leda till konflikt.
Jag saknar ditt självklara råd till TS att vända sig till kommunens miljö/hälsokontor om olägenheterna inte åtgärdas, och därmed lägga frågan i knäet på de som har detta som sina arbetsuppgifter.
Om du sedan anser att de tjänstemän som har detta på sitt arbetsbord saknar kompetens att utföra sitt jobb vore det klädsamt om du tog informationen vidare till dem.
Ditt försök att utbilda "forumet" i gällande lagstiftning kommer inte att leda långt eftersom forumet inte har befogenhet att utöva lagstiftning.
TS söker rådgivning och är förmodligen inte intresserad att mästra sin omgivning och skapa konfliktytor.
I min bekantskapskrets har jag lärt känna en person, som med en fantastiskt välfungerande inre kompass, fick det mesta att fungera mycket pragmatiskt och bra, kanske inte alltid 100% enligt skrivna lagar, men resultatet var som helhet mycket bra. En personlighet som leder till mer positiva händelser än aldrig så välskrivna lagar. Tänkvärt i min värld.

• Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Ja om man har tillgång till att ta ner träd. Vilket grannen har
Då har vi det grannen låter inte trät ligga och torka tillräckligt. Om inte veden ligger rätt staplad så tar det ca 2 år innan den är tillräckligt torr. Typ ek tar ännu längre.

Guzzi Guzzi skrev:
Siffrorna och argumentationen känns lite svävande. Typ så.
Jag anser nog att det handlar om rent ljug.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag anser nog att det handlar om rent ljug.
Så kan man också uttrycka det. Det är svårt att bli tagen på allvar med en sådan argumentation.

Jag fastnade speciellt vid formuleringen "Du leker alltså polis här på forumet? Låt mig göra klart en sak för dig och alla övriga..."

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.