44 359 läst ·
50 svar
44k läst
50 svar
Granne tog tillbaka OK och gjorde tillsynsanmälan. Nya byggregler.
Fast det där är inte så entydigt. Det finns kanske en intressant dom här, åtminstone en ganska detaljerad redogörelse för ”byggnadens avstånd till gräns”:Claes Sörmland skrev:
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2020/p-8395-19.pdf
Frågan är om och när en grund kan anses mätvärd. Det normala är ju att fasaden är utanför grunden och att grunden om inte annat är väldigt marknära.
Edit: @Claes Sörmland hann före.
Det här kan jag inte riktigt se att den domen skriver, alltså att ett trädäck inte är en mätvärd byggnadsdel, men det kanske finns klargjort någon annanstans.Claes Sörmland skrev:
I det här fallet är det hur som helst inget trädäck utan något som snarare är en del av hela konstruktionen.
Klagande grannen OG anför: "Beräkningen av byggnadens avstånd till fastighetsgränsen ska göras utifrån trädäcket, som har en bredd av som mest ca 1 m."W Weimik skrev:
MÖD: "Byggnadens fasad ska därför utgöra utgångspunkt för mätningen."
p g a
"Sammanfattningsvis finner Mark- och miljööverdomstolen att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns."
MÖD mäter inte från trädäcket eftersom det inte anses utgöra en mätvärd byggnadsdel är min förståelse.
Eller missförstår jag MÖD?
Redigerat:
Står inte att "taksprång behöver vara mätvärt", utan "taksprång behöver vara mätbart"? Och det är klart att allt (även taksprång) är mätbart, det är väl bara att mäta...??Claes Sörmland skrev:
Jag läser det som att MÖD inte tar ställning till trädäcket. De uttrycker det som att oklarheten enbart gäller huruvida det är fasaden eller takutsprånget som ska räknas. Lite märkligt.Claes Sörmland skrev:
Klagande grannen OG anför: "Beräkningen av byggnadens avstånd till fastighetsgränsen ska göras utifrån trädäcket, som har en bredd av som mest ca 1 m."
MÖD: "Byggnadens fasad ska därför utgöra utgångspunkt för mätningen."
p g a
"Sammanfattningsvis finner Mark- och miljööverdomstolen att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns."
MÖD mäter inte från trädäcket eftersom det inte anses utgöra en mätvärd byggnadsdel är min förståelse.
Eller missförstår jag MÖD?
Hur som helst, nu är det inget trädäck och då är det här en annan eventuellt klargörande dom:
https://www.domstol.se/globalassets.../avgoranden/2024/p-6669-23-dom-2024-11-05.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag känner mig alltmer säker på att det går få det till att man ska mäta avståndet från TS grundplatta, och jag tror därmed som du, ”Vill kommunen jävlas kan de nog få ett fall att driva hela vägen till MÖD här. Om TS orkar överklaga.”Claes Sörmland skrev:
Jag tänker som du. Och gissar på att MÖD hamnar i samma bedömning som sist, att är det mätvärt enligt standarden så ska det mätas därifrån.W Weimik skrev:
Och egentligen behöver inte ens byggnadsnämnden driva detta. Grannen kan överklaga om byggnadsnämnden väljer en mer "förlåtande" tolkning.