Bara en liten undran. Att fylla upp under platten, behövs inget marklov att fylla 0,5 meter. Då kommer mätpunkten på höjden att förflytta sih uppåt.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Är det soljakt som gjort att du byggt utkiksplatsen?

Att det både är en upphöjd betongplatta på styltor plus ett tak gör ju att den får ett ganska dominerande intryck.

• Gilla
Risarvaren och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom man inte mäter avstånd till gräns från utstickande taksprång utan från fasad tänker jag att man heller inte mäter avstånd till gräns från utstickande veranda.
Letade rätt på Boverkets rättsliga sammanställning av detta:

Skärmavbild 2026-05-06 kl. 18.56.42.png

MÖD P 8395 ger mer info om att ett trädäck runt byggnaden inte ska räknas med när avstånd till gränsen bestäms. Det beror på att det inte är en mätvärd byggnadsdel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Eftersom man inte mäter avstånd till gräns från utstickande taksprång utan från fasad tänker jag att man heller inte mäter avstånd till gräns från utstickande veranda.
Fast det där är inte så entydigt. Det finns kanske en intressant dom här, åtminstone en ganska detaljerad redogörelse för ”byggnadens avstånd till gräns”:

https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2020/p-8395-19.pdf

IMG_0133.jpeg

Frågan är om och när en grund kan anses mätvärd. Det normala är ju att fasaden är utanför grunden och att grunden om inte annat är väldigt marknära.

Edit: @Claes Sörmland hann före.

MÖD P 8395 ger mer info om att ett trädäck runt byggnaden inte ska räknas med när avstånd till gränsen bestäms. Det beror på att det inte är en mätvärd byggnadsdel.
Det här kan jag inte riktigt se att den domen skriver, alltså att ett trädäck inte är en mätvärd byggnadsdel, men det kanske finns klargjort någon annanstans.

I det här fallet är det hur som helst inget trädäck utan något som snarare är en del av hela konstruktionen.

Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Det här kan jag inte riktigt se att den domen skriver, alltså att ett trädäck inte är en mätvärd byggnadsdel, men det kanske finns klargjort någon annanstans.
Klagande grannen OG anför: "Beräkningen av byggnadens avstånd till fastighetsgränsen ska göras utifrån trädäcket, som har en bredd av som mest ca 1 m."

MÖD: "Byggnadens fasad ska därför utgöra utgångspunkt för mätningen."

p g a

"Sammanfattningsvis finner Mark- och miljööverdomstolen att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns."

MÖD mäter inte från trädäcket eftersom det inte anses utgöra en mätvärd byggnadsdel är min förståelse.

Eller missförstår jag MÖD?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
I det här fallet är det hur som helst inget trädäck utan något som snarare är en del av hela konstruktionen.
Vill kommunen jävlas kan de nog få ett fall att driva hela vägen till MÖD här. Om TS orkar överklaga.

• Gilla
Göran Tivenius och 1 till
  • Laddar…
Letade rätt på Boverkets rättsliga sammanställning av detta:

[bild]

Står inte att "taksprång behöver vara mätvärt", utan "taksprång behöver vara mätbart"? Och det är klart att allt (även taksprång) är mätbart, det är väl bara att mäta...??

• Älska
Agge571
  • Laddar…
Klagande grannen OG anför: "Beräkningen av byggnadens avstånd till fastighetsgränsen ska göras utifrån trädäcket, som har en bredd av som mest ca 1 m."

MÖD: "Byggnadens fasad ska därför utgöra utgångspunkt för mätningen."

p g a

"Sammanfattningsvis finner Mark- och miljööverdomstolen att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns."

MÖD mäter inte från trädäcket eftersom det inte anses utgöra en mätvärd byggnadsdel är min förståelse.

Eller missförstår jag MÖD?
Jag läser det som att MÖD inte tar ställning till trädäcket. De uttrycker det som att oklarheten enbart gäller huruvida det är fasaden eller takutsprånget som ska räknas. Lite märkligt.

Hur som helst, nu är det inget trädäck och då är det här en annan eventuellt klargörande dom:

https://www.domstol.se/globalassets.../avgoranden/2024/p-6669-23-dom-2024-11-05.pdf

IMG_0134.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eplgh skrev:
Står inte att "taksprång behöver vara mätvärt", utan "taksprång behöver vara mätbart"? Och det är klart att allt (även taksprång) är mätbart, det är väl bara att mäta...??
Det är nog ett typo hos Boverket. Termen "mätbar" finns inte i domen.

• Gilla
Göran Tivenius och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Hur som helst, nu är det inget trädäck och då är det här en annan eventuellt klargörande dom:

[länk]

[bild] [bild]
Då kommer nästa fråga. Vad är en sockel?

TS har verkligen lyckats konstruera en juridiskt svårbegriplig anläggning.

Boverket verkar mena att situationen i TS fall är oklar om man ser betongkonstruktionen som en källare:

Skärmavbild 2026-05-06 kl. 20.31.33.png

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Då kommer nästa fråga. Vad är en sockel?

TS har verkligen lyckats konstruera en juridiskt svårbegriplig anläggning.

Boverket verkar mena att situationen i TS fall är oklar om man ser betongkonstruktionen som en källare:

[bild]
Jag känner mig alltmer säker på att det går få det till att man ska mäta avståndet från TS grundplatta, och jag tror därmed som du, ”Vill kommunen jävlas kan de nog få ett fall att driva hela vägen till MÖD här. Om TS orkar överklaga.”

Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Jag känner mig alltmer säker på att det går få det till att man ska mäta avståndet från TS grundplatta, och jag tror därmed som du, ”Vill kommunen jävlas kan de nog få ett fall att driva hela vägen till MÖD här. Om TS orkar överklaga.”
Jag tänker som du. Och gissar på att MÖD hamnar i samma bedömning som sist, att är det mätvärt enligt standarden så ska det mätas därifrån.

Och egentligen behöver inte ens byggnadsnämnden driva detta. Grannen kan överklaga om byggnadsnämnden väljer en mer "förlåtande" tolkning.

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara en liten undran. Att fylla upp under platten, behövs inget marklov att fylla 0,5 meter. Då kommer mätpunkten på höjden att förflytta sih uppåt.
Känns som om du är en ytterst dryg person gentemot dina grannar så chansen att dom ska ge med sej är nog =0

• Gilla
  • Haha
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
S simbads62 skrev:
Känns som om du är en ytterst dryg person gentemot dina grannar så chansen att dom ska ge med sej är nog =0
Hur kan du fälla det omdömet om @jonaserik ? Vad är det baserat på?

• Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.