69 059 läst ·
148 svar
69k läst
148 svar
Granne tänker fälla mina träd
I en produktionsskog är det ekonomin som är det viktiga. Och det är just den ekonomiska skadan man får ersättning för. Så som skogsägare går man skadeslös. När det gäller straffet är den en annan fråga.
Säg det till den här husägaren:C cotillion skrev:
https://www.domstol.se/nyheter/2021...mal-om-olovlig-avverkning-av-trad-i-tylosand/
vilka har vi som suttit vid makten?T ToRy skrev:
Det är den skaran som har gjort detta möjligt... Skulle man införa höga straff för att skada eller fälla egendom så skulle även staten behöva betala det ultimata priset vid tvångsinlösen av egendom....
Jag killgissar. Baserar det på att varenda gång ämnet kommer upp visar länkar på att beloppen förövaren måste betala är löjligt låga, extremt sällan är de på en vettig, avskräckande eller kännbar nivå. Förutom länken du lade in igår kan jag inte komma på något annat fall med liknande resultat. Men finns det någon form av bevis, statistik eller mängder med exempel som visar på något annat så är jag inte sämre än att jag kan ändra uppfattning.
Ja, du hade ju inte hört talas om detta fall, så då är det inte så konstigt att du aldrig hört talas om några andra heller.
Var är alla dessa fall då straffen är löjligt låga i förhållande till brottet som du pratar om?
Var är alla dessa fall då straffen är löjligt låga i förhållande till brottet som du pratar om?
"Hovrätten konstaterar i domen att det av flera skäl inte är möjligt att bedöma kostnaden för återanskaffning av träden. I stället har hovrätten, enligt praxis från Högsta domstolen, gjort en skälighetsbedömning av skadan."
Eller? Känd profil i staden, en entreprenör som hörs och syns. Från 500k i Tingsrätten till 2500k och fängelse i 1,3år. Till saken hör att det verkligen är skitskog som i det närmaste klassas som invasiv på platsen av Länstyrelsen och Länstyrelsen har själva grävt bort stora bestånd längs kustlinjen.Nissens skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/hovratten-jan-widikson-doms-till-fangelse-for-tradskovling
Det verkar vara rena vilda västern…F fsn skrev:Eller? Känd profil i staden, en entreprenör som hörs och syns. Från 500k i Tingsrätten till 2500k och fängelse i 1,3år. Till saken hör att det verkligen är skitskog som i det närmaste klassas som invasiv på platsen av Länstyrelsen och Länstyrelsen har själva grävt bort stora bestånd längs kustlinjen.
[länk]