69 063 läst ·
148 svar
69k läst
148 svar
Granne tänker fälla mina träd
Ibland är grannsämjan viktigare än "rätt ska vara rätt". Om björkarna skymmer vägen så kanske fel är rätt? Det gäller att välja sina strider, om björkarna betyder mycket för ts så kanske det är en fight värd att ta? Eller så finns annat att lägga sin tid och energi på...
Nej! Rätt ska vara rätt! Det är värt att slåss för.
Men, han kan som sagt ta björkarna de får bli en offergåva från min sida. Då har jag en hållhake på honom när han kommer med nästa grej.
Precis som jag gjorde med en annan granne som gnällde på att min garagebelysning lyste för starkt...
Jag justerade den och nu har jag en hållhake på dem!
Det gäller att ha sina ess i skjortärmen.
Men, han kan som sagt ta björkarna de får bli en offergåva från min sida. Då har jag en hållhake på honom när han kommer med nästa grej.
Precis som jag gjorde med en annan granne som gnällde på att min garagebelysning lyste för starkt...
Istället för att samla ess och hållhakar i skjortärmen kanske man kan tänka sig att göra något för någon annan?N Nybyggarens skrev:Nej! Rätt ska vara rätt! Det är värt att slåss för.
Men vad vet jag??
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Björkarna är ca 10 år gamla, 3m höga och 15 cm i diameter...N Nybyggarens skrev:Jag förtydligar en andra gång för de som inte läser igenom tråden.
Björkarna står på MIN mark. Utanför mitt staket så har vi en 50 cm gräsremsa som tillhör mig.
För övrigt så pratar vi om en 25 m lång grusväg med återvände hos den klagande grannen, alltså en liten infart som trafikeras typ 2 ggr. Per dag. Samma granne som för övrigt vill att jag ska sälja av välomhändertagna bilar för att "tre bilar är för mycket för en person att ha, det ser inte skapligt ut"...
Björkarna är för övrigt ca 15 cm i diameter så de kallas knappast får sly längre.
Vägsnutten sköts genom "andelstal" men ägs inte av oss. Kommunen har lämnat över ansvaret till oss.
Däremot så finns det ingen "styrelse" eller årstämma, eftersom det som sagt, handlar om en 25 m lång infart.
Hur bred är vägen och hur långt är det från vägkant till björk?
/ATW
Jag tycker inte att grannen har rätt att på eget bevåg såga ner mina träd. Han hade inte ens sagt något om det inte råkade vara så att vi stötte på varandra häromdan.Nötegårdsgubben skrev:
Men jag kanske har fel och det är väl det jag vill veta.
Kan ordna bild nästa vecka
HerregudN Nybyggarens skrev:Nej! Rätt ska vara rätt! Det är värt att slåss för.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Ni har väl en vägförening då som sköter underhållet med visst kommunalt stöd eller? Kanske grannen är styrelsemedlem?N Nybyggarens skrev:Jag får förtydliga lite så att alla förstår.
Träden är ca 10 år gamla, ca 3 meter höga.
Dessa började växa precis under mitt stängsel, men valde vägen upp på "utsidan" av stängslet.
Till saken hör att min tomtgräns går ca 50 cm utanför mina stängsel. Vilket jag informerade grannen om.
Vägen tillhör kommunen men vi grannar har skötseln om den (vad det nu kallas).
Han får gärna ta bort träden eftersom de inte betyder så mycket för mig och växer fult.
Jag blev bara sur på hans idiotiska framförhållning.
Men de moraliska och sociala bitarna ska vi inte ta med i denna tråd.
De jag funderar på av rent intresse, är de juridiska bitarna.
Vi har där alltså kommit fram till:
-Att bara kommunen får ta det som hänger över på kommunens mark.
-Att fri höjd på 4.5 meter över väg krävs.
Vad som återstår som ett frågetecken hos mig är när underhållsansvaret på en väg inte ligger hos kommunen.
Du har ännu inte tagit reda på hur långt vägområdet sträcker sig, så du har inte den blekaste aning om det är du eller grannen som har ”rätt”.N Nybyggarens skrev:
Det skiljer på vägområde intill tomtmark, i förhållande till vägområde vid åker- eller skogsmark. Träd på tomtmark kan inte vägföreningen ta ner, däremot kan/bör vägföreningen se till att kapa grenar som sträcker sig ut över vägbanan, upp till en höjd av 4.6 meter.
Man kan ju förstå att grannen trodde träden var utanför tomten - då de växer utanför staketet. Det kan väl ingen veta att staketet är en halvmeter innanför tomtgränsen.
Eller visste han det?
Då blir grannen mindre odräglig. Det som först verkade otrevligt och stöddigt är ju egentligen inte konstigt.
Eller visste han det?
Då blir grannen mindre odräglig. Det som först verkade otrevligt och stöddigt är ju egentligen inte konstigt.
Jag upplevde det som odrägligt då han uttryckligen sa "jag tänker fälla dina träd".
Här är iallafall tre Bilder på den ena så är träden någorlunda utmärkta med grönt. Det som grannen använder som infart är i rosa.
(notera att han bla. Använder hörnet på min tomt som vägbana).
Här är iallafall tre Bilder på den ena så är träden någorlunda utmärkta med grönt. Det som grannen använder som infart är i rosa.
(notera att han bla. Använder hörnet på min tomt som vägbana).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
be han dra käpprätt åt helvete. hade ja gjort om en sån idiot lägger sig i vad jag gör/har på (MIN) mark. mvhN Nybyggarens skrev:Jag förtydligar en andra gång för de som inte läser igenom tråden.
Björkarna står på MIN mark. Utanför mitt staket så har vi en 50 cm gräsremsa som tillhör mig.
För övrigt så pratar vi om en 25 m lång grusväg med återvände hos den klagande grannen, alltså en liten infart som trafikeras typ 2 ggr. Per dag. Samma granne som för övrigt vill att jag ska sälja av välomhändertagna bilar för att "tre bilar är för mycket för en person att ha, det ser inte skapligt ut"...
Björkarna är för övrigt ca 15 cm i diameter så de kallas knappast får sly längre.
Vägsnutten sköts genom "andelstal" men ägs inte av oss. Kommunen har lämnat över ansvaret till oss.
Däremot så finns det ingen "styrelse" eller årstämma, eftersom det som sagt, handlar om en 25 m lång infart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Hörnet på din fastighet är ju vägmarkerad, så att han kör där är väl inget konstigt. Uppe i högra hörnet finns ett ännu tydligare exempel på hur vägen genar över en bostadsfastighet. Inget konstigt i det.
Svårt att avgöra utifrån ritningen om björkarna är inom vägområdet eller ej; att de är på din fastighet var väl klart sen innan. Men jag upprepar mitt råd från början av tråden: Tolka det inte så negativt! Du bryr dig ju enligt egen utsago inte om björkarna. Använd dem då inte till att skapa en konflikt bara för att du tycker att grannen borde uttryckt sig annorlunda.
Svårt att avgöra utifrån ritningen om björkarna är inom vägområdet eller ej; att de är på din fastighet var väl klart sen innan. Men jag upprepar mitt råd från början av tråden: Tolka det inte så negativt! Du bryr dig ju enligt egen utsago inte om björkarna. Använd dem då inte till att skapa en konflikt bara för att du tycker att grannen borde uttryckt sig annorlunda.