Men du glömmer eller undanhåller det viktigaste, hur bred är vägen eller vägområdet?
Om det är smalt och de "ynkliga" stammarna på 15cm går utanför staketet inkräktar detta mycket på bredden.

Det är inga problem

N Nybyggarens skrev:
Det är inga problem
Vad är inga problem?
Om du menar träden i förhållande till vägen så verkar det ju finnas olika uppfattning on det...

Nybyggarens, sågar du ner träden själv så blir alla goda råd du fått helt värdelösa ;)

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag såg framför mig hur träden står i ett hörn, hur grannen med sin stora långa lastbil eller nåt behöver ta ut svängen genom att utnyttja varje tillgänglig centimeter, och där står björkarna i vägen mer än vad staketet gör... och så står de på en raksträcka, 10 meter från närmaste hörn. :crysmile: Enda sättet de björkarna kan vara i vägen är väl genom hängande grenar..?

Så, klantigt av grannen att uttrycka sig som han gjorde.
Fortfarande oklart om björkarna står i vägområdet eller ej.
FULL förståelse för TS reaktion, hela vägen.
Cred ändå för beslutet att låta björkarna somna in.
För övrigt låter det som att relationen till grannen redan är en aning frostig så att TS väljer att ha detta på sitt konto är väl inte så konstigt?

• Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
Omöjligt att se något i den där bilden, du har ju ritat björkarna innanför staketet som är utmärkt på kartan?

Staketet syns inte på bilden, mig veterligen. Jag är dock inte expert I kartläsning.

Träden är inte direkt i vägen, tror mer att han är orolig över att de kommer bli det om 10 år eller nåt...

Jag har inte så mycket relation med de grannarna. Men vi vinkar till varandra och säger hej, mer kan väl inte begäras?

På ritningen är det ett staket utritat och dom gröna björkarna är markerade långt innanför staketet (alltså på tomten)

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Det är tre olika streck utritade, staketet är ett av dom. Svårt att se vad de andra är.

Tänker att om man hade kunnat uppfinna någon pryl som avbildar verkligheten och man sen kan förmedla den till andra skulle rätta ut många frågetecken i den här tråden.

• Gilla
  • Haha
Hep och 14 till
  • Laddar…
T
tttomten tttomten skrev:
Istället för att samla ess och hållhakar i skjortärmen kanske man kan tänka sig att göra något för någon annan?
Men vad vet jag??
Varför ska man låta sig bli utnyttjad av översittare?

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
I klassisk konflikthantering(ja, jag har behövt lära mig det den hårda vägen …) så är tanken att vända ett oönskat beteende till en möjlighet.

Möt grannen med tydlighet att du inte har haft en tanke på att ta ner björkarna då de inte stör dig. Men om grannen har bra skäl för att de borde tas ner kommer du lyssna och därefter ta ett beslut.

Bjud sedan in grannen att tillsammans med dig ta ned träden och göra det snyggt efter, ta hand om veden mm.
Allianser kan uppstå mellan de mest oväntade parter som kan vara ovärderliga i framtiden.

• Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Tänker helt som du Bart. Att vara osams med grannar tar mycket energi, bättre att hitta ett sätt så att alla är nöjda.

Sedan tror jag att vi fungerar olika, min farmor som blev 105 njöt av adrenalinkicken hon fick av att ondgöra sig över olika situationer. Grannen som hade skräpigt tomt, grannen som inte klippte gräset osv.

• Gilla
Nybyggarens
  • Laddar…
Japp, ont krut förgås inte så lätt. Min gamla mamma är likadan. Hon kommer leva till hon minst 100 skulle jag tro.

Själv är jag nu med lite fler år innanför rocken lagd åt andra hållet. Lev och låt leva, men utan att bli en dörrmatta. Jag hade ett ruskigt humör och utåtagerande sätt i min ungdom. Numer har jag insett att livet är kort och jag har mycket att lägga energi på.

Jag kan hålla med TS att grannen ska uppföra sig, sen är alla människor olika. En del har helt enkelt ett sätt som verkar stryka andra mothårs. Grannen kanske är en sådan utan att egentligen veta om det.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
På ritningen är det ett staket utritat och dom gröna björkarna är markerade långt innanför staketet (alltså på tomten)
Vilken av strecken är det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.