E Exkroken skrev:
Mmmm. Kommunikation är alltid bra. Och rätt att börja med. Tyvärr finns det de som inte förstår.
Själv har jag varit i en situation där jag misslyckades kapitalt med att förklara, vädja, poängtera det ena och påpeka det andra. Jag tror inte det handlade om ond vilja, snarare bristen på insikt om att vår enskilda frihet, rätten att "göra vad jag vill på min tomt", liksom har en gräns när verksamheten så att säga går ut över människor i närheten.
Jag ska inte trötta er med den lååånga listan över störningar, bara konstatera att jag sällan eller aldrig bekymrat mig över vad grannarna har för sig. Jag är inte närheten av pedant. Lite skit i hörnen har ingen dött av etc.
Men. Jag försökte att resonera och misslyckades kapitalt.
Tyvärr så finns alltid undantagen men om man börjar med att försöka lösa saker på "rätt" sätt så har man iallafall försökt. Sedan är det bara o välja om bekymmret man har är bättre än bekymmret man kan få. Många verkar tycka att slägga är det ändå redskap som finns. O då är det inte konstigt att det blir osämja.

• Gilla
Exkroken
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Har man väggord på fasaden? Annars förstår jag inte jämförelsen ;)
Hade min granne börjat ha det som på denna bilden så hade det tagit hus i helvete här. (exempelbild)
[bild]
Så ser det ut hos min granne i trädgården. De är så innåtahe**vete snälla så man talar nästan "bebisspråk" med dem att de skall försöka snygga upp. Det var för 20 år sedan och sedan dess har deras träd i trädgården vält och får ligga bland all annan skräp som aldrig plockades bort.

A
K Kalbygge skrev:
Så ser det ut hos min granne i trädgården. De är så innåtahe**vete snälla så man talar nästan "bebisspråk" med dem att de skall försöka snygga upp. Det var för 20 år sedan och sedan dess har deras träd i trädgården vält och får ligga bland all annan skräp som aldrig plockades bort.
Sådant ska bo i hyresrätt utan balkong.
Den jag skrev om har ett växthus, sandlåda x antal fallna träd. Men du ser inte något av det när allt vuxit upp. Det kommer fram till hösten igen.
Garaget de har går inte att komma in i då de växt upp träd framför.
Tråkiga med garaget är att det är byggt med 2 bilplatser och delas med grannen som har det jättefint.

Rkarlsson skrev:
Sådant ska bo i hyresrätt utan balkong.
Den jag skrev om har ett växthus, sandlåda x antal fallna träd. Men du ser inte något av det när allt vuxit upp. Det kommer fram till hösten igen.
Garaget de har går inte att komma in i då de växt upp träd framför.
Tråkiga med garaget är att det är byggt med 2 bilplatser och delas med grannen som har det jättefint.
Ja, de skulle tvångsplaceras i hyreshus med städhjälp.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Har man väggord på fasaden? Annars förstår jag inte jämförelsen ;)
Hade min granne börjat ha det som på denna bilden så hade det tagit hus i helvete här. (exempelbild)
[bild]
Ägaren till denna tomt kanske vill få oss att tänka på dagens slit- och slängsamhälle. Hen har faktiskt högskoleutbildning och installationen har tveklöst verkshöjd ... Eller hur var det nu?

• Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
Återigen varför ballar ALLA granntrådar ur?

Sittställning
H HansOT skrev:
Återigen varför ballar ALLA granntrådar ur?

Men sluta nu folk har olika åsikter och det krockar lite.
Fullt normalt att det diskuteras på forum, lite därför som finns ?

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Ska man behöva göra det med vuxna människor? Har sällan funkat och försöka polisa människor som redan skiter i sin omgivning och få har nog ork att ge sig in i nåt tjafs. Vi har väl myndigheter som ska sköta sånt. Vänd dig till kommunen?
Prata med människor brukar nästan alltid fungera bättre än att polisanmäla dom.
Tänk bara hur du själv skulle ha reagerat om någon annan polisanmält dig !!

• Gilla
hoded1
  • Laddar…
Peterqwe Peterqwe skrev:
Prata med människor brukar nästan alltid fungera bättre än att polisanmäla dom.
Tänk bara hur du själv skulle ha reagerat om någon annan polisanmält dig !!
Ja men att anmäla till myndigheter o dyligt kan ofta göras anonymt. O det är ju bra då behöver man ju inte prata med någon som kan tänkas ha en annan syn på livet, o som kanske uppskattar andra saker än att tulpanerna är organiserade i storleksordning

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men sluta nu folk har olika åsikter och det krockar lite.
Fullt normalt att det diskuteras på forum, lite därför som finns ?
Jodå men man kastar ur sig saker som man uppenbarligen inte har en aning om och dessutom så tycker jag att man svarar på inlägg utan att ha läst dom ordentligt.

För det kan väl inte vara så att man jagar nästa Nivå och skiter i vad man skriver eller?

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
K kattparet skrev:
Flyttade in en granne några hus bort i fjol i en T-korsning där hans vänstra tomtgräns går mot stor obebygd öppen mark. Nu vet jag itne hur tillförlitlig hitta.se och Eniro är men enligt deras tomtkarta så går ägarens gräns precis där deras hus slutar vid den öppna marken.

Nu verkar de som bor här vara riktiga skrotsamlare, och har ställts upp både bilar, tunnor och timmerstockar över stor yta utanför tomten.

Får man hålla på sådär? Vet ju inte vad det rinner ut för skit i backen om det står bilar och annat där. Sen håller de på och varvar upp motorer i tid och otid.

Man har ju hört om de som skiter fullständigt i sin omgivning, bara gör som de vill för att de kan.
Kontakta kommunen om nedskräpning. De får en viss tid på sig att plocka bort allt annars forsar kommunen bort det och fakturerar dem.

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Kontakta kommunen om nedskräpning. De får en viss tid på sig att plocka bort allt annars forsar kommunen bort det och fakturerar dem.
Vet vi vilken kommun det gäller? Kommuner har olika policy vad det gäller såna här frågor!

H hoded1 skrev:
O om grannens tomt ser ut sådär så är det väll hans bekymmer så länge skiten inte blåser över
Nu var det ju inte grannens tomt som såg ut sådär, utan marken BREDVID grannens tomt.

Anna_H Anna_H skrev:
Nu var det ju inte grannens tomt som såg ut sådär, utan marken BREDVID grannens tomt.
O på vilket sätt påverkar det någon annan än eventuellt markägaren? Förstår inte riktigt vad du menar?

jarlh jarlh skrev:
Jag är innerligt trött på alla de som "annekterar" närområdet till sina tomter. De som snor fyra-fem meter ut från tomten för att parkera, ställa husvagnen, ha kompost, barnens gungor, vedtravar etc. Sedan glor de surt om någon kommer för nära.
Det där är ju en intressant fråga. Vet ett exempel på en familj som satt sin studsmatta utanför sin gräns, på kommunens mark. Dom har en häck emellan så det är rätt tydligt att det inte tillhör tomten. Givetvis så kommer det barn på stigen förbi som tar sig upp och börja hoppas, vilket inte blir så populärt. Men rent teoretiskt om man satt upp något så borde man väl få skylla sig själv?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.