54 198 läst ·
104 svar
54k läst
104 svar
Granne som parkerar och belamrar utanför tomtgräns
Pratar du som du skriver så förstår jag att han hellre slutar upp med det han sysslar med än att lyssna på digT tompaah7503 skrev:Genom erfarenhet når man insikt om sannolikhet.
Min erfarenhet, hur fördomsfull den än må låta, är att folk som samlar skrot på sin och andras tomter samt varvar motorer, är den typen av människor där samtal om annat än varvande motorer och balla skrotbilar inte leder till något konstruktivt. Har man ett förnuft att vädja till brukar den redan vara kopplad till ett visst beteende som i första hand inte resulterar i oordning och störningar.
Har nått framgång med samtal, så det är verkligen inget jag undviker. När det stank bränd plast i området körde jag i motvind för att hitta källan, visade sig vara närmaste grannen som hade en grann sophög i full fyr. Efter en rejäl avhyvling om olämpligheten och olagligheten i detta släcktes högen och problemet har inte återkommit. Vi är lika goda vänner efter som innan. Men då är han den sorten som klipper gräset, vårdar huset och håller tomten hyggligt fin. Han behövde bara lite vägledning i miljöbalkens snårigheter och forskningsläget gällande PM-utsläppens påverkan av lungor.
Man kommer långt på att snacka lite
Var menat lite skämtsamt,T tompaah7503 skrev:
Var menat skämtsamt, men kan förstå hur jag misslyckatsT tompaah7503 skrev:
Tyckte bara du skrev så mycket text för att komma slutsatsen att din granne elda sopor och du sa till honom.
Målade upp en bild av hur en personbklampa in på gården och började citera lagar och paragrafer samt forskning ..
Jaja inget illa menat
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Om det inte går att prat med dem. Vem äger marken utanför deras tomt? Är det bara ni som störs? Om ni är flera grannar som störs så gör en gör en gemensam anmälan till kommunen, mark och miljö.K kattparet skrev:Flyttade in en granne några hus bort i fjol i en T-korsning där hans vänstra tomtgräns går mot stor obebygd öppen mark. Nu vet jag itne hur tillförlitlig hitta.se och Eniro är men enligt deras tomtkarta så går ägarens gräns precis där deras hus slutar vid den öppna marken.
Nu verkar de som bor här vara riktiga skrotsamlare, och har ställts upp både bilar, tunnor och timmerstockar över stor yta utanför tomten.
Får man hålla på sådär? Vet ju inte vad det rinner ut för skit i backen om det står bilar och annat där. Sen håller de på och varvar upp motorer i tid och otid.
Man har ju hört om de som skiter fullständigt i sin omgivning, bara gör som de vill för att de kan.
Går man till grannen med attityden att ge dom en avhyvling så är väl risken stor att man blir mött med samma attityd. Så funkar dom flesta oavsett vem som har rätt egentligen. Ska man prata med nån och påtala ett problem så funkar det rätt sällan att skälla och dela ut avhyvlingar. Risken att bli ombedd att dra dit pepparn växer eller motsvarande blir högre ju sämre attityd man själv går dit med...
En fundering är väl vems mark bilarna står på? och om det är i sån omfattning att det kan komma nåt positivt i att påtala det. Så länge det inte är din mark så har man ju egentligen inte med det att göra. inom rimligheten såklart 3-4-5-6-7 bilar är troligen inte ett brott på en villagård men 30-50 bilar är troligen utanför lovligt. Om det verkligen är ett problem eller om det bara är olika uppfattningar om hur det ska se ut i ett villaområde. Så länge man inte bryter mot lagar och regler men man kanske bryter mot trenden och uppfattningen om vad som är normalt. folk har olika intressen en del gillar att hålla på med bilar andra grillar varje dag ,nån avlar fram ett fotbollslag i ungar som låter värre än apburen på skansen. Sen finns det såklart lagar och regler att rätta sig efter.
Man behöver nog ta sig en seriös fundering om vad man tror är rimligt att uppnå. Att få bilgalningen att sluta hålla på med bilar på gården tror jag inte är en rimlig målsättning utan där kommer man bara skapa sig en ovän. Har en kompis som bor nära en gård som ständigt är full i motorburen ungdom.. han gjorde misstaget att gå dit och skälla och vara otrevlig... Belönades med motanmälningar om djurhållning hänt 3 ggr nu och klar ökning av hastighet förbi hans hus och då och då läggs det 30 Meters burnouts förbi hans hus. Går ju att polisanmäla men når polisen kanske kommer 1 timme senare så är det omöjligt att bevisa vem som körde och ens vilken bil det var som gjorde det så blir bara nedlagt direkt..
En fundering är väl vems mark bilarna står på? och om det är i sån omfattning att det kan komma nåt positivt i att påtala det. Så länge det inte är din mark så har man ju egentligen inte med det att göra. inom rimligheten såklart 3-4-5-6-7 bilar är troligen inte ett brott på en villagård men 30-50 bilar är troligen utanför lovligt. Om det verkligen är ett problem eller om det bara är olika uppfattningar om hur det ska se ut i ett villaområde. Så länge man inte bryter mot lagar och regler men man kanske bryter mot trenden och uppfattningen om vad som är normalt. folk har olika intressen en del gillar att hålla på med bilar andra grillar varje dag ,nån avlar fram ett fotbollslag i ungar som låter värre än apburen på skansen. Sen finns det såklart lagar och regler att rätta sig efter.
Man behöver nog ta sig en seriös fundering om vad man tror är rimligt att uppnå. Att få bilgalningen att sluta hålla på med bilar på gården tror jag inte är en rimlig målsättning utan där kommer man bara skapa sig en ovän. Har en kompis som bor nära en gård som ständigt är full i motorburen ungdom.. han gjorde misstaget att gå dit och skälla och vara otrevlig... Belönades med motanmälningar om djurhållning hänt 3 ggr nu och klar ökning av hastighet förbi hans hus och då och då läggs det 30 Meters burnouts förbi hans hus. Går ju att polisanmäla men når polisen kanske kommer 1 timme senare så är det omöjligt att bevisa vem som körde och ens vilken bil det var som gjorde det så blir bara nedlagt direkt..
Jag är innerligt trött på alla de som "annekterar" närområdet till sina tomter. De som snor fyra-fem meter ut från tomten för att parkera, ställa husvagnen, ha kompost, barnens gungor, vedtravar etc. Sedan glor de surt om någon kommer för nära.
Jag tycker helt klart att ni skall anmäla dem så att det blir ordning och reda i området. Snarast!K kattparet skrev:Flyttade in en granne några hus bort i fjol i en T-korsning där hans vänstra tomtgräns går mot stor obebygd öppen mark. Nu vet jag itne hur tillförlitlig hitta.se och Eniro är men enligt deras tomtkarta så går ägarens gräns precis där deras hus slutar vid den öppna marken.
Nu verkar de som bor här vara riktiga skrotsamlare, och har ställts upp både bilar, tunnor och timmerstockar över stor yta utanför tomten.
Får man hålla på sådär? Vet ju inte vad det rinner ut för skit i backen om det står bilar och annat där. Sen håller de på och varvar upp motorer i tid och otid.
Man har ju hört om de som skiter fullständigt i sin omgivning, bara gör som de vill för att de kan.
Haha =)badmthrfckr skrev:
Allvarligt talat. Skrothandlare uppehåller sig lämpligast på avlägsen tomt utan grannar med sitt skrot och med intyg om att de får ställa skrot utan skydd under.
Anmälde en bil nyligen som annekterat privat mark till en övergiven fabrik. När jag nämnde "möjligtvis" oljeläckage. Och skollov, träd och eld så gick det undan att lyfta bort skrotet =)
En liten hobby jag har är att slösurfa på eniro eller hitta.se och flygbilder i kartan och se om jag kan hitta någon i ett villaområde/radhusområde som ockuperat mer yta utanför tomten än vad tomtens areal är. Att hitta dom som snott åt sig en 30-40 kvadratmeter för odlingar och studsmattor är i regel inga som helst problem.jarlh skrev:
För TS är det väl enkelt att först ringa kommunen och få reda på när någon kan komma och inspektera eländet. Natten innan inspektion smyger man dit och pytsar ut olja och diesel på backen under några bilar för bättre resultat...
Anmäl till kommunenK kattparet skrev:Flyttade in en granne några hus bort i fjol i en T-korsning där hans vänstra tomtgräns går mot stor obebygd öppen mark. Nu vet jag itne hur tillförlitlig hitta.se och Eniro är men enligt deras tomtkarta så går ägarens gräns precis där deras hus slutar vid den öppna marken.
Man kan väl försöka prata! Ett försök ska aldrig göras när man är förbannad!E epw skrev:Nu är ju detta totalt orelevant i sammanhanget. Jag föreslog att man till en början kan försöka lösa problemet med dialog men jag har förstått att detta inte är intressant på forumet. Utan här ska man hänvisa till lagat och föroreningar och använda samhällets resurser för att lösa problem mellan ett par grannar. Jag får göra en pudel och inse att jag tyvärr är lite för lösningsorienterad och hälsa lycka till med att hitta någon lag som kan användas för att TS skall få sin vilja igenom.