54 559 läst ·
104 svar
55k läst
104 svar
Granne som parkerar och belamrar utanför tomtgräns
Kan funka, men det beror ju helt på vilka människor vi pratar om. Jag vet ett exempel där en granne i en bostadsrätt på våning två lutade sig över räcket och bad dom på undervåningen att flytta ut sin grill på gräset eftersom det rök rakt upp på hans balkong och in i lägenheten. Personen under fick totalt frispel och sprang ut på gräset och kastade in saker mot övervåningen så att deras nymålade tak och tapeter blev nedfläckade..Peterqwe skrev:
Personer som inte har mer känsla än att dom förvandlar sin omgivning till en skrotgård är ofta inte helt stabila varelser..
Det påverkar ju tex djur eller barn som leker där, eftersom det verkar vara allmän mark. Plus att han knappast har markägarens tillstånd att skräpa ner där. Men som jag redan sagt är det enda rimliga man kan göra att kontakta markägaren och informera om läget. Och jo, att skräpa ner på annans mark är väldigt mycket allvarligare än att ha väggord inomhus som andra inte ser.H hoded1 skrev:
När det gäller kommuner så har man ibland en skev tillämpning och syn på vad som är viktigt.
Här har dom anlitat Securitas att åka och vara trafikvakt. Att parkera med hjulen 10 cm utanför vägbanan i samhällets ytterområde renderar i böter.
Precis bakom villorna, på allmänningen, finns husvagnar, vedupplag, släpkärror och annat uppställt permanent.
Jag bryr mig inte om det (en del av charmen med att bo i mindre samhällen är att det ska finnas lite frihet) men stör mig på att regler tillämpas så olika.
Här har dom anlitat Securitas att åka och vara trafikvakt. Att parkera med hjulen 10 cm utanför vägbanan i samhällets ytterområde renderar i böter.
Precis bakom villorna, på allmänningen, finns husvagnar, vedupplag, släpkärror och annat uppställt permanent.
Jag bryr mig inte om det (en del av charmen med att bo i mindre samhällen är att det ska finnas lite frihet) men stör mig på att regler tillämpas så olika.
Nu lär ju barn o djur inte leka där om det står en massa skit i vägen. Och frågan är huruvida markägaren är medveten eller kanske eventuellt medgett uppställning på hans mark. Detta får man lätt reda på genom att prata. Utan tillstånd ska man givetvis inte ockupera annans mark. Utan hålla sina saker inom tomten. Det ända jag sagt är att det är bättre o prata än anmäla. Samt att så länge,saker inte är farliga på något vis kanske folk kan börja sköta sig själva.Anna_H skrev:
Det påverkar ju tex djur eller barn som leker där, eftersom det verkar vara allmän mark. Plus att han knappast har markägarens tillstånd att skräpa ner där. Men som jag redan sagt är det enda rimliga man kan göra att kontakta markägaren och informera om läget. Och jo, att skräpa ner på annans mark är väldigt mycket allvarligare än att ha väggord inomhus som andra inte ser.
Fast det är inga rådjur som skär sig på det, barn som faller och slår ut tänderna eller grannar som ser det på hundpromenaden? Är kort sagt en jäkla skillnad på att ha väggord inne (även om det borde vara dödstraff på det) och att ha skräp på någon annans mark.T tompaah7503 skrev:
Nej förutom psykiska men och sånt. Av Väggorden alltså.Anna_H skrev:
Men jag tror att det är aningen skillnad på saker placerade som stör som "skrotbilar" stockar o vad det nu va. Och skrot i naturen som rådjur gör sig illa på. O om barnen är ute utan uppsyn o leker i annans bråte kanske föräldern bör ta sig en fundering. O folk på hundpromenad? Sist jag kollade kunde dom flesta både vrida på huvudet eller gå en annan väg. Hunden bryr sig garanterat inte iallafall.
Man ska absolut inte slänga skräp i naturen men jag kan lova att folk som slänger en burk från tex bilen gör betydligt mer skada på djur. O förlåt att jag tog väggord som en liknelse var visst väldigt svårt att förstå för somliga.
Valde bara första bästa sak jag stör mig på.
Stör mig även på folk med strumpor i sandaler och fruktansvärt mycket annat.
Men anmäler hit o dit gör jag inte.
H hoded1 skrev:Nej förutom psykiska men och sånt. Av Väggorden alltså.
Men jag tror att det är aningen skillnad på saker placerade som stör som "skrotbilar" stockar o vad det nu va. Och skrot i naturen som rådjur gör sig illa på. O om barnen är ute utan uppsyn o leker i annans bråte kanske föräldern bör ta sig en fundering. O folk på hundpromenad? Sist jag kollade kunde dom flesta både vrida på huvudet eller gå en annan väg. Hunden bryr sig garanterat inte iallafall.
Man ska absolut inte slänga skräp i naturen men jag kan lova att folk som slänger en burk från tex bilen gör betydligt mer skada på djur. O förlåt att jag tog väggord som en liknelse var visst väldigt svårt att förstå för somliga.
Valde bara första bästa sak jag stör mig på.
Stör mig även på folk med strumpor i sandaler och fruktansvärt mycket annat.
Men anmäler hit o dit gör jag inte.
Nu har du gått till personligt angrepp på mig. Jag har väl för fan rätt att ha strumpor på mig när jag har sandaler, jag har även strumpor i stövlar, vanliga skor eller helt utan skor.H hoded1 skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Det har du helt klart rätt i. O jag har rätt att störa mig på dina strumpor i sandalerna om jag ser dig. Dock har jag varken rätt att gnälla på dig för det eller att anmäla dig för förargelseväckande utseende vilket jag inte heller skulle göra.V vedklyv skrev:
Utan jag håller det för mig själv o tänker vilken jädra mupp.
I övriga skodon använder även jag strumpor så det är ok.
Sen är ju frågan också vad det är som stör? Är det att TS VET att man inte får göra så och därför stör sig eller finns det saker på tomten som gör honom fysiskt sjuk. I bland kanske man ska låta bli att bara så dj-a rättskaffens och hitta en hobby stt hålla sig sysselsatt med. Istället för att gå och reta sig på andra...danniee skrev: