Peterqwe Peterqwe skrev:
Prata med människor brukar nästan alltid fungera bättre än att polisanmäla dom.
Tänk bara hur du själv skulle ha reagerat om någon annan polisanmält dig !!
Kan funka, men det beror ju helt på vilka människor vi pratar om. Jag vet ett exempel där en granne i en bostadsrätt på våning två lutade sig över räcket och bad dom på undervåningen att flytta ut sin grill på gräset eftersom det rök rakt upp på hans balkong och in i lägenheten. Personen under fick totalt frispel och sprang ut på gräset och kastade in saker mot övervåningen så att deras nymålade tak och tapeter blev nedfläckade..
Personer som inte har mer känsla än att dom förvandlar sin omgivning till en skrotgård är ofta inte helt stabila varelser..

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
H hoded1 skrev:
O på vilket sätt påverkar det någon annan än eventuellt markägaren? Förstår inte riktigt vad du menar?
Det påverkar ju tex djur eller barn som leker där, eftersom det verkar vara allmän mark. Plus att han knappast har markägarens tillstånd att skräpa ner där. Men som jag redan sagt är det enda rimliga man kan göra att kontakta markägaren och informera om läget. Och jo, att skräpa ner på annans mark är väldigt mycket allvarligare än att ha väggord inomhus som andra inte ser.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När det gäller kommuner så har man ibland en skev tillämpning och syn på vad som är viktigt.
Här har dom anlitat Securitas att åka och vara trafikvakt. Att parkera med hjulen 10 cm utanför vägbanan i samhällets ytterområde renderar i böter.
Precis bakom villorna, på allmänningen, finns husvagnar, vedupplag, släpkärror och annat uppställt permanent.
Jag bryr mig inte om det (en del av charmen med att bo i mindre samhällen är att det ska finnas lite frihet) men stör mig på att regler tillämpas så olika.

Anna_H Anna_H skrev:
Det påverkar ju tex djur eller barn som leker där, eftersom det verkar vara allmän mark. Plus att han knappast har markägarens tillstånd att skräpa ner där. Men som jag redan sagt är det enda rimliga man kan göra att kontakta markägaren och informera om läget. Och jo, att skräpa ner på annans mark är väldigt mycket allvarligare än att ha väggord inomhus som andra inte ser.
Nu lär ju barn o djur inte leka där om det står en massa skit i vägen. Och frågan är huruvida markägaren är medveten eller kanske eventuellt medgett uppställning på hans mark. Detta får man lätt reda på genom att prata. Utan tillstånd ska man givetvis inte ockupera annans mark. Utan hålla sina saker inom tomten. Det ända jag sagt är att det är bättre o prata än anmäla. Samt att så länge,saker inte är farliga på något vis kanske folk kan börja sköta sig själva.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Och jo, att skräpa ner på annans mark är väldigt mycket allvarligare än att ha väggord inomhus som andra inte ser.
Det är en individuell bedömningsfråga.
Själv är jag nog inne på skriva Carpe Diem på väggen är bland det värsta man kan göra som en hominid.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är en individuell bedömningsfråga.
Själv är jag nog inne på skriva Carpe Diem på väggen är bland det värsta man kan göra som en hominid.
Fast det är inga rådjur som skär sig på det, barn som faller och slår ut tänderna eller grannar som ser det på hundpromenaden? Är kort sagt en jäkla skillnad på att ha väggord inne (även om det borde vara dödstraff på det) och att ha skräp på någon annans mark.

P
Tokskalle Tokskalle skrev:
Ägaren till denna tomt kanske vill få oss att tänka på dagens slit- och slängsamhälle. Hen har faktiskt högskoleutbildning och installationen har tveklöst verkshöjd ... Eller hur var det nu?
Sant. Då slänger man det rakt ut bara . =)

Anna_H Anna_H skrev:
Fast det är inga rådjur som skär sig på det, barn som faller och slår ut tänderna eller grannar som ser det på hundpromenaden? Är kort sagt en jäkla skillnad på att ha väggord inne (även om det borde vara dödstraff på det) och att ha skräp på någon annans mark.
Nej förutom psykiska men och sånt. Av Väggorden alltså.
Men jag tror att det är aningen skillnad på saker placerade som stör som "skrotbilar" stockar o vad det nu va. Och skrot i naturen som rådjur gör sig illa på. O om barnen är ute utan uppsyn o leker i annans bråte kanske föräldern bör ta sig en fundering. O folk på hundpromenad? Sist jag kollade kunde dom flesta både vrida på huvudet eller gå en annan väg. Hunden bryr sig garanterat inte iallafall.
Man ska absolut inte slänga skräp i naturen men jag kan lova att folk som slänger en burk från tex bilen gör betydligt mer skada på djur. O förlåt att jag tog väggord som en liknelse var visst väldigt svårt att förstå för somliga.
Valde bara första bästa sak jag stör mig på.
Stör mig även på folk med strumpor i sandaler och fruktansvärt mycket annat.
Men anmäler hit o dit gör jag inte.

• Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Skrotupplag kan med tiden förvandlas till kulturhistoria :thinking::geek:
.

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
H hoded1 skrev:
Nej förutom psykiska men och sånt. Av Väggorden alltså.
Men jag tror att det är aningen skillnad på saker placerade som stör som "skrotbilar" stockar o vad det nu va. Och skrot i naturen som rådjur gör sig illa på. O om barnen är ute utan uppsyn o leker i annans bråte kanske föräldern bör ta sig en fundering. O folk på hundpromenad? Sist jag kollade kunde dom flesta både vrida på huvudet eller gå en annan väg. Hunden bryr sig garanterat inte iallafall.
Man ska absolut inte slänga skräp i naturen men jag kan lova att folk som slänger en burk från tex bilen gör betydligt mer skada på djur. O förlåt att jag tog väggord som en liknelse var visst väldigt svårt att förstå för somliga.
Valde bara första bästa sak jag stör mig på.
Stör mig även på folk med strumpor i sandaler och fruktansvärt mycket annat.
Men anmäler hit o dit gör jag inte.
H hoded1 skrev:
Stör mig även på folk med strumpor i sandaler
Nu har du gått till personligt angrepp på mig. Jag har väl för fan rätt att ha strumpor på mig när jag har sandaler, jag har även strumpor i stövlar, vanliga skor eller helt utan skor.

• Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Nu har du gått till personligt angrepp på mig. Jag har väl för fan rätt att ha strumpor på mig när jag har sandaler, jag har även strumpor i stövlar, vanliga skor eller helt utan skor.
Person som står i strumpor designade att se ut som sportskor på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Wow
linneac och 10 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Det har du helt klart rätt i. O jag har rätt att störa mig på dina strumpor i sandalerna om jag ser dig. Dock har jag varken rätt att gnälla på dig för det eller att anmäla dig för förargelseväckande utseende vilket jag inte heller skulle göra.
Utan jag håller det för mig själv o tänker vilken jädra mupp.
I övriga skodon använder även jag strumpor så det är ok.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Återigen varför ballar ALLA granntrådar ur?
Jadu, det kan man undra och varför klankar alla ner på varandras lösningar och anklagar varandra? Har de tråkigt eller urtråkigt...?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Pellegnillot71
danniee skrev:
Det är inget fel överhuvudtaget på min social kompetens. Det är däremot en fråga du ska ställa den typen av folk som tråden handlar om. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är effektivare att gå via myndigheter än att försöka få egoistiska idioter att ändra sitt beteende.
Sen är ju frågan också vad det är som stör? Är det att TS VET att man inte får göra så och därför stör sig eller finns det saker på tomten som gör honom fysiskt sjuk. I bland kanske man ska låta bli att bara så dj-a rättskaffens och hitta en hobby stt hålla sig sysselsatt med. Istället för att gå och reta sig på andra...

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
H hoded1 skrev:
Utan jag håller det för mig själv o tänker vilken jädra mupp.
Fortsätt då att hålla det för dig själv. Det är folks ensak hur de vill gå klädda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.