Helt otroligt hur folk orkar bry sig om hur andra väljer att ha det hemma. Visst är det saker som riskerar att bli farligt för miljö eller person, men då kan man ju börja med att prata med personen i fråga. O skulle någon ställa prylar på min tomt så skulle jag fråga varför o hur han tänkt. Om någon ställer saker på annans mark så är det väl rimligen markägaren som har anledning att bry sig?

Sen finns det helt klart människor som inte går att prata med, men det bör ändå vara första lösningen att prova.

Om folk bara skötte sin egen skit skulle världen vara bättre.

Personligen avskyr jag folk som har fjolliga väggord o dyligt. Men dom får väll ha vad dom vill hemma, deras bekymmer liksom.

• Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
Absolut. Bilskrotupplag och varvande motorer påverkar ju grannar på ungefär samma sätt som smaklösa väggord. Fullt rimlig jämförelse...

H hoded1 skrev:
Helt otroligt hur folk orkar bry sig om hur andra väljer att ha det hemma. Visst är det saker som riskerar att bli farligt för miljö eller person, men då kan man ju börja med att prata med personen i fråga. O skulle någon ställa prylar på min tomt så skulle jag fråga varför o hur han tänkt. Om någon ställer saker på annans mark så är det väl rimligen markägaren som har anledning att bry sig?

Sen finns det helt klart människor som inte går att prata med, men det bör ändå vara första lösningen att prova.

Personligen avskyr jag folk som har fjolliga väggord o dyligt. Men dom får väll ha vad dom vill hemma, deras bekymmer liksom.

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Man ska inte irritera sig i onödan på grannarna, Carpe diem ;)

• Gilla
  • Haha
Nikihellion och 6 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Har du testat att kommunicera detta med grannen i fråga?
Det var nog den mest naivaste kommentaren! Uppenbarligen så skiter vederbörande redan i vad han gör runt sin tomt. Det är bara att kontakta kommunen som är ansvariga för tillsynen i frågan.

• Gilla
JayJay* och 3 till
  • Laddar…
H
K kattparet skrev:
Flyttade in en granne några hus bort i fjol i en T-korsning där hans vänstra tomtgräns går mot stor obebygd öppen mark. Nu vet jag itne hur tillförlitlig hitta.se och Eniro är men enligt deras tomtkarta så går ägarens gräns precis där deras hus slutar vid den öppna marken.

Nu verkar de som bor här vara riktiga skrotsamlare, och har ställts upp både bilar, tunnor och timmerstockar över stor yta utanför tomten.

Får man hålla på sådär? Vet ju inte vad det rinner ut för skit i backen om det står bilar och annat där. Sen håller de på och varvar upp motorer i tid och otid.

Man har ju hört om de som skiter fullständigt i sin omgivning, bara gör som de vill för att de kan.
Ta reda på verm som äger tomten, kan du få på kommunen och lantmäteriet. Är det kommunens mark? Är det en privat markägare, kanske har grannen fått log att ha sina bilar där? i annat fall kan grannen göra sig skyldig till egetmäktigt förfarande. Samma sak om du parkerar din bil på annans mark utan lov, det är också egenmäktigt förfarande, rätt dyrt. Sen om det läcker olja eller om man tvättar bildar är ju heller inte tillåtet om man inte har en smörjgrop. det får ju inte läcka ner i marken. Kolla först vem som äger marken, prata med markägaren om den är privat och även kommunen, mar och miljö. störs du bara i största allmänhet så blunda. Hur ställer sig andra grannar? Vi på forumet vet ju inte alls hur det ser där.

Redigerat:
P
Det nån tycker är skrot är kanske nån annans högsta önskan. Inget brott att bryta mot det normala med att ha 2 bilar och istället ha 6 bilar på gården. och tänk om dom är lortiga också.... vilken katastrof för vissa :)

Nej jag tror man om vi ska vara lite seriösa lär ta och fundera på vad som är åsikter och vad det finns lagar och regler som styr. Att det ser ut som ett "skrotupplag eller bilskrot" ja det säger ju en del så fort det står 2 äldre bilar på gården och tänk om det vore fel färg på en dörr eller huv. Då är det skrot och miljöfarligt direkt... :)

Och varvande bilar är ett problem men den andra grannens grästrimmer och gräsklippare är helt ok ? allt beror såklart på när på dygnet och hur ofta det faktiskt händer. Dagtid får man faktiskt väsnas en del i ett villaområde om det är inom rimliga gränser. om sen nån lagar en bilmotor eller klipper gräset det är faktiskt lagligt båda två.

Vad är det som är problemet egentligen och vilka av dessa saker är faktiskt ett lagbrott och vad blir bara gnäll på att folk inte är precis som alla andra på gatan? Att man har annorlunda värderingar och vanor är inte nödvändigtvis ett lagbrott.

• Gilla
GlennB och 8 till
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Flyttade in en granne några hus bort i fjol i en T-korsning där hans vänstra tomtgräns går mot stor obebygd öppen mark. Nu vet jag itne hur tillförlitlig hitta.se och Eniro är men enligt deras tomtkarta så går ägarens gräns precis där deras hus slutar vid den öppna marken.

Nu verkar de som bor här vara riktiga skrotsamlare, och har ställts upp både bilar, tunnor och timmerstockar över stor yta utanför tomten.

Får man hålla på sådär? Vet ju inte vad det rinner ut för skit i backen om det står bilar och annat där. Sen håller de på och varvar upp motorer i tid och otid.

Man har ju hört om de som skiter fullständigt i sin omgivning, bara gör som de vill för att de kan.
Nyfiken, men eldar de ofta? :)

K kattparet skrev:

Hur var det att du pratar med din granne först innan du börjar klaga på sociala medier?

danniee skrev:
Det är inget fel överhuvudtaget på min social kompetens. Det är däremot en fråga du ska ställa den typen av folk som tråden handlar om. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är effektivare att gå via myndigheter än att försöka få egoistiska idioter att ändra sitt beteende.
Givetvis ska du prata med kommunen eller vem det nu är som äger marken. epw,s svar är ju heldumt. "Social kompetens" urlöjligt

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K kattparet skrev:

prova att prata med dom kring det som stör dig. att något skulle rinna ner i backen pga att de ställer bilar där kan lika gärna hända under din bil på din gård. men är det allmänt stökigt får du prata med dom händer inget så har någon avdelning i din kommun ansvar för miljöfrågorna heter lite olika i olika kommuner som du kan vända dig till.

A
H hoded1 skrev:

Har man väggord på fasaden? Annars förstår jag inte jämförelsen ;)
Hade min granne börjat ha det som på denna bilden så hade det tagit hus i helvete här. (exempelbild)
8ZYi0DuYi5mc-Wslga1dWIiSBhg.jpeg

Sittställning
Rkarlsson skrev:
Har man väggord på fasaden? Annars förstår jag inte jämförelsen ;)
Hade min granne börjat ha det som på denna bilden så hade det tagit hus i helvete här. (exempelbild)
[bild]
Så länge man matchar med blommor i samma kulör ser jag inga problem

• Gilla
  • Haha
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Väntar man länge nog så kanske de inte syns. Vi har en sån drummel i byn, men väntar vi länge nog så är huset med borta med de underhållet =)

Sittställning Forlowt skrev:
Som tur är har dom flesta inte det. Men nån finns säkert. Men i stället för väggord som tydligen är krångligt så får jag väll byta till tujor. Dom har ju folk utomhus trots att dom är en styggelse.
Enligt mig men uppenbarligen inte andra.
O om grannens tomt ser ut sådär så är det väll hans bekymmer så länge skiten inte blåser över

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E epw skrev:
Nu vet inte jag vad du besitter för social kompetens men i min värld så kommunicerar man med människor i sin omgivning. Stör man sig på någon eller något så gör tar man upp det med personen i fråga. Alla människor gör inte alltid saker med flit utan det kanske var tidigare ägare som sa att dom kunde använda marken si eller så. Det måste vara jävligt jobbigt att gå runt med knuten näve i fickan. Att detta ska lösas med samhällsresurser är rent av befängt.
Mmmm. Kommunikation är alltid bra. Och rätt att börja med. Tyvärr finns det de som inte förstår.
Själv har jag varit i en situation där jag misslyckades kapitalt med att förklara, vädja, poängtera det ena och påpeka det andra. Jag tror inte det handlade om ond vilja, snarare bristen på insikt om att vår enskilda frihet, rätten att "göra vad jag vill på min tomt", liksom har en gräns när verksamheten så att säga går ut över människor i närheten.
Jag ska inte trötta er med den lååånga listan över störningar, bara konstatera att jag sällan eller aldrig bekymrat mig över vad grannarna har för sig. Jag är inte närheten av pedant. Lite skit i hörnen har ingen dött av etc.
Men. Jag försökte att resonera och misslyckades kapitalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.