77 439 läst ·
130 svar
77k läst
130 svar
Granne med nytt högtalarsystem;)
Det hade jag bestridit. Inte en chans att dom vunnit det.Cheesen skrev:
Ja när vi ringde polisen så kom do då direkt.. kl 1830 en tisdagkväll. Hon som svarade i telefon undrade om jag kunde sänka ljudet för jag hördes dåligt men det kunde jag ju liksom inte... Grannen fick ordningsbot fick jag höra senare för störande av ordning... Detta hände för ca sju år sedan.
En släkting till mig fick påhälsning av polisen då hunden skällde så den störde grannen. (En km därifrån).. Han fick dock inga böter men en varning och flertalet besök senare. Detta utspelar sig då i en stuga i skogen med närmsta granne 400 meter bort och nästa granne en km därifrån fågelvägen.
Har t ex granne som har kennel här. 13 jyckar. Skäller min-stop från 07.00 till 21.00. Polis, Miljö & Hälsa med flera har varit där. Anmäld av flera grannar. (Inte av oss - vi hör dom inte.) Inte hänt något på säkert 10 år.
Kapsyl skrev:
Finns en äldre tråd om samma ämne.
[länk]
Och mitt bidrag i tråden:
Ja den var inte så dum faktiskt. Många dåliga tips har jag läst nu men den här är ju användbar. Tack!
För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
Självklart! Du ska väl inte behöva ha hörselkåpor med bluetooth för att överrösta gräsklipparen när du vill ha musik när du klipper gräs? Speciellt inte som gräset måste klippas morgonen efter att de haft fest...V Viktoria D skrev:
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
I Italien fixar man detta smidigt och snabbt. Grannarna blir därefter fromma som lamm med knäckta knäskålar. *skämtar*
Det var den absolut bästa lösningen jag hört till detta problem. 100 kudos, hoppas jag aldrig behöver göra den men det vore kul att testaKapsyl skrev:
Finns en äldre tråd om samma ämne.
[länk]
Och mitt bidrag i tråden:
För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
Går också att "Tanka ner" en Decibelmätare som App till sin Mobil...M Mollenana skrev:
Du tror inte det beror på vilken typ av "väggar" det handlar om ?M Mollenana skrev:
En stuga med tunn isolering och tunna väggar är extremt lyhörd medans stenväggar på 30-40 cm INTE är det.
Så skulle man använda ditt råd så blev det väldigt osäkra råd.
"Får inte höras genom väggarna" ja jösses..
Skulle jag göra om det nu skulle jag använda en dator med lämplig freeware (finns gott om det) för att ställa in input från micken och ekot innan jag skickar signalen till förstärkaren. Det skall till och med finnas appar till telefonen som scramblar rösten så man låter som man är på fyllan så det bör finnas dator-freeware med den möjligheten också. Nu blev jag lite nostalgisk så jag ska se vad jag kan hittaJ JohanLun skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden