77 443 läst ·
130 svar
77k läst
130 svar
Granne med nytt högtalarsystem;)
Om du varit tillräckligt intresserad, så kan du se att jag svarat TS långt tidigare. Du får scrolla bakåt och se.F Feratin skrev:Det är väl pappans problem, inte mitt. Har ingenting med mig att göra överhuvudtaget. Jag konstaterade att ungen chockad såg på och du börjar trolla och försöker insinuera saker som inte stämmer och drar iväg på nån löjlig sidodiskussion som inte kommer leda någonstans. Otroligt fånigt.
Har du några råd att ge ts eller är du bara här för att du inte har något bättre för dig?
Vi fick en ny granne som klagade på alla ljud. Hon ringde t o m till kommunen och begärde att de skulle flytta vägen från Göteborg till Jönköping, då billjud störde henne. Har dock inget med TS att göra.R RalleB skrev:Absolut så är det så, tyvärr så verkar det vara så att många som flyttar till hus första gången
(obs! Vet ej om detta är faller med ts) verkar tro att alla grannar är knäpptysta och det enda man hör i ett villaområde är fågelkvitter när man sitter i sin trädgård med en kopp kaffe.
Finns mååååånga trådar på detta gällandes samma ämne, är lite som dolda fel trådar.
Va?! Får mina grannar väsnas?
Va?! Ska jag behöva betala nått på mitt hus som är 40-60 år gammalt? Är det inte förra ägaren som ska betala det? Jag har ju faktiskt köpt huset för 4 miljoner, etc….
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Mm en klassiker här i Jönköping är när de byggde ett nytt område i närheten av NMK(enduro/motorcrossbana).
Crossbanan har legat där i 40 år så ingen överraskning precis, ändå börjades det samlas in namnunderskrifter etc. från de nyinflyttade att den skulle läggas ner för de stördes av ljud på vissa veckodagar och helger.

Crossbanan har legat där i 40 år så ingen överraskning precis, ändå börjades det samlas in namnunderskrifter etc. från de nyinflyttade att den skulle läggas ner för de stördes av ljud på vissa veckodagar och helger.
Mycket bra tips. Precis som min bror hanterade grannen under som hade efterfest efter krogens stängning varje onsdag, torsdag och lördag. Hon jobbade kväll och pluggade så efter en partykväll en vardag ringde han på hennes dörr kl 0710 till hon kom och öppnade. Det tog tjugo minuter.
Även han meddelade att detta skulle upprepas varje gång festandet upprepades.
Hon flyttade.
Bror fick blommor och choklad av grannarna.
Även han meddelade att detta skulle upprepas varje gång festandet upprepades.
Hon flyttade.
Bror fick blommor och choklad av grannarna.
Det är olika lagstiftning som gäller beroende på (grannens) boendeform. Generellt suger svensk lagstiftning när det gäller villor/eget hus (i övriga fall flyttas ansvaret till hyresvärd eller förening, som är skyldiga att ta itu med problemen).
Det finns ingen sån rätt att "man får spela musik hur man vill", däremot finns det en skyldighet (med avstamp i jordabalken) att inte störa grannar. Det största problemet utgörs av att det saknas en klar definition av "störning", som i praktiken dessutom varierar beroende på person och omständigheter. Det som däremot finns är hälsobaserade regler för diverse olika verksamheter, med max-volymer i dB för olika tider på dygnet. Också om det regelverket uttryckligen gäller verksamhetsutövare så är grunden uttryckligen "hälsopåverkan" så är det självklart så att en viss ljudnivå är lika "hälsofarlig" oberoende vem som genererar den.
Första steget är knacka på och meddela grannen att ni störs av ljudet. Utan den etappen har man inte mycket att stå på om man vänder sig till kommun eller andra myndigheter. Bokför noggrannt när detta händer, och det skadar inte att knacka på upprepade gånger om (o)ljudet fortsätter.
Steg 2 är att bokföra och banda in själva ljudet. Ett enkelt sätt är att köpa en billig decibelmätare, lägga den bredvid en klocka och banda in vad som händer med telefonen. Man kan också hyra dyrare utrustning som själv loggar decibel-nivåer. Mät ljudnivå inomhus (sovrum) och utomhus (sittplats eller motsvarande). Utan bevis är det helt onödigt att föra ärendet vidare.
Steg 3 är att kontakta kommunen/staden eller alternativt polisen (om man tror att oljudet fortsättningsvis är i gång när de kommer, så att poliserna själva kan bevittna. Det kan vara skäl att påpeka till farbror polisen både att det har pågått en längre tid och att det finns bevis i form av uppmätta decibelvärden.
Det finns en gråzon mellan det ljud som produceras från "ett normalt liv" och därmed är okej, och vad någon störs av. Det klassiska exemplet är gråtande småbarn, som är helt normalt dygnet runt, skit samma hur mycket nån störs. Eller att komma hem från skiftesjobb mitt i natten och gå i duschen, eller laga mat (också "helt normalt"). Men att spela musik eller hålla fest med sådan volym att grannar störs räknas inte som "normalt", oberoende av hur normalt personen som orsakar störningen anser att det är. Och det är ingen egentlig skillnad på dagtid och nattid (också om det finns separata tillåtna ljudnivåer för verksamheter).
En sista vink: när det gäller verksamheter så mäts ljudvolym på olika sätt, vanligtvis som "medelvolym per tidsenhet" och som "energi" (bas innehåller mer energi än diskant, typ). Ett utfall av detta är att musik vid mätningar ofta kan generera högre värden än t.ex. betongborrning (förstås beroende på hurudant ös det är fråga om). Så det löns verkligen att mäta dB, inte minst för att också säkerställa att man faktiskt har nåt att komma med, hur störd man än upplever sig.
Det finns ingen sån rätt att "man får spela musik hur man vill", däremot finns det en skyldighet (med avstamp i jordabalken) att inte störa grannar. Det största problemet utgörs av att det saknas en klar definition av "störning", som i praktiken dessutom varierar beroende på person och omständigheter. Det som däremot finns är hälsobaserade regler för diverse olika verksamheter, med max-volymer i dB för olika tider på dygnet. Också om det regelverket uttryckligen gäller verksamhetsutövare så är grunden uttryckligen "hälsopåverkan" så är det självklart så att en viss ljudnivå är lika "hälsofarlig" oberoende vem som genererar den.
Första steget är knacka på och meddela grannen att ni störs av ljudet. Utan den etappen har man inte mycket att stå på om man vänder sig till kommun eller andra myndigheter. Bokför noggrannt när detta händer, och det skadar inte att knacka på upprepade gånger om (o)ljudet fortsätter.
Steg 2 är att bokföra och banda in själva ljudet. Ett enkelt sätt är att köpa en billig decibelmätare, lägga den bredvid en klocka och banda in vad som händer med telefonen. Man kan också hyra dyrare utrustning som själv loggar decibel-nivåer. Mät ljudnivå inomhus (sovrum) och utomhus (sittplats eller motsvarande). Utan bevis är det helt onödigt att föra ärendet vidare.
Steg 3 är att kontakta kommunen/staden eller alternativt polisen (om man tror att oljudet fortsättningsvis är i gång när de kommer, så att poliserna själva kan bevittna. Det kan vara skäl att påpeka till farbror polisen både att det har pågått en längre tid och att det finns bevis i form av uppmätta decibelvärden.
Det finns en gråzon mellan det ljud som produceras från "ett normalt liv" och därmed är okej, och vad någon störs av. Det klassiska exemplet är gråtande småbarn, som är helt normalt dygnet runt, skit samma hur mycket nån störs. Eller att komma hem från skiftesjobb mitt i natten och gå i duschen, eller laga mat (också "helt normalt"). Men att spela musik eller hålla fest med sådan volym att grannar störs räknas inte som "normalt", oberoende av hur normalt personen som orsakar störningen anser att det är. Och det är ingen egentlig skillnad på dagtid och nattid (också om det finns separata tillåtna ljudnivåer för verksamheter).
En sista vink: när det gäller verksamheter så mäts ljudvolym på olika sätt, vanligtvis som "medelvolym per tidsenhet" och som "energi" (bas innehåller mer energi än diskant, typ). Ett utfall av detta är att musik vid mätningar ofta kan generera högre värden än t.ex. betongborrning (förstås beroende på hurudant ös det är fråga om). Så det löns verkligen att mäta dB, inte minst för att också säkerställa att man faktiskt har nåt att komma med, hur störd man än upplever sig.
Sanning med modifikation. Gäller som du säger verksamheter. T ex en Hötork som går dygnet runt vid ett sovrumsfönster,
när det gäller villor finns det varken prejudikat eller regler som kan tillämpas. Orkar inte utveckla det historiskt avs jordabalken. Men det är teori och i praktiken så slutar sällan sådana här diskussioner/åtgärder där.
Någon lär få flytta i slutändan om man inte kommer överens och det går prestige i det hela.
när det gäller villor finns det varken prejudikat eller regler som kan tillämpas. Orkar inte utveckla det historiskt avs jordabalken. Men det är teori och i praktiken så slutar sällan sådana här diskussioner/åtgärder där.
Någon lär få flytta i slutändan om man inte kommer överens och det går prestige i det hela.
Helt korrekt, "störning av ljud" (eller lukt, för den delen) är en enda hop av modifikationer och tyckanden. Men reglerna för verksamheter är uppbyggda kring vetenskapliga/medicinska gränser för hälsa, och att hänvisa till (och bevisa) att man utsätts för sådana hälsofarliga ljudnivåer också fast det skulle vara fråga om "dragspelsmusik" sätter myndigheter/kommunen/staden i en helt annan position. Jämfört om de gör bedömningen att det bara är fråga om en "klagande granne".Huggedugge1 skrev:
Det finns ett närstående problem i form av "störning från tobaksrök", med decennier av exempel och där avgörandet till slut kom i form av tobaksrökens "hälsofarlighet". Så länge det var fråga om "störande lukt" hände knappt nåt alls, men att tillåta att man utsätter sina grannar för "hälsofara" går liksom inte.
Jag ser fram emot ett prejudikat inom musik. Finns otaliga vetenskapliga studier som bekräftar att musik ökar produktiviteten samt är bra mot psykisk ohälsa t ex.
Oj. Nu blev jag deprimerad igen.
Oj. Nu blev jag deprimerad igen.
Känner en kille i Motörhead annars.
Men lite seriöst så har jag faktiskt tänkt på att köpa in ett par JBL Eon 615 samt en sjysst 18” sub. Jvlar vad bra dom låter!T Troberg skrev:
Då lär jag få söka efter ett nytt boende.
Tack för så många bra svar och idéer!
Vad tycker ni, är det ok att ha så hög volym/bra högtalare att grannarnas musik dränks i ljudet? I ett villaområde. Om man spelar mer än någon enstaka gång tänker jag, tex till vardags när man är ute i trädgården eller grillar..
Vad tycker ni, är det ok att ha så hög volym/bra högtalare att grannarnas musik dränks i ljudet? I ett villaområde. Om man spelar mer än någon enstaka gång tänker jag, tex till vardags när man är ute i trädgården eller grillar..
Absolut! Är dom ute och grillar med musik så kanske man kan anpassa sig så länge dom är trevliga.V Viktoria D skrev:
Dom kör sitt och du ditt. Gäller att hitta balansen.
Men vid student, midsommar, etc och kalas? Kör!
Ja när vi ringde polisen så kom do då direkt.. kl 1830 en tisdagkväll. Hon som svarade i telefon undrade om jag kunde sänka ljudet för jag hördes dåligt men det kunde jag ju liksom inte... Grannen fick ordningsbot fick jag höra senare för störande av ordning... Detta hände för ca sju år sedan.Huggedugge1 skrev:
Näe, det gör dom inte. Bara störande ljud från bilar. När jag var hos polisen för att kolla upp detta så sa dom att för villor så kan dom ev åka ut efter 23.00. Men då är det om det är brakfest. Hade det varit en hyresrätt kan dom beslagta utrustningen vid upprepade händelser.
Finns tyvärr inte mycket att göra mer än att försöka få en bra relation med dom. Har själv två jobbiga grannar som inte gillar musik eller fester - ens på midsommar…
En släkting till mig fick påhälsning av polisen då hunden skällde så den störde grannen. (En km därifrån).. Han fick dock inga böter men en varning och flertalet besök senare. Detta utspelar sig då i en stuga i skogen med närmsta granne 400 meter bort och nästa granne en km därifrån fågelvägen.