77 439 läst ·
130 svar
77k läst
130 svar
Granne med nytt högtalarsystem;)
De nya reglerna för störande buller/ljud är mkt tuffare än tidigare så man får inte låta hur mkt man vill längre.R RalleB skrev:Fast nu vet vi ju inte om ts överdriver gällandes hur mycket som egentligen spelas.
Att ha fest får man naturligtvis ha i sitt eget hus, och att de spelas dygnet runt tror jag inte på. De måste ju sova med.
Bor man i ett villaområde får man tyvärr acceptera mycket olika ljud. Grannen som har fest, den störiga grannen som drar igång sin bensinklippare tidigt en söndagsmorgon, barn som tjoar, hundar som skäller, grannar som bråkar etc.
Det är inte som en brf eller hyreslägenhet där det oftast finns andra ordningsregler att förhålla sig till.
Nej, meningen är inte att döma dig.. Du kanske är världens bästa granne.Huggedugge1 skrev:
Men generellt handlar det om folkvett. Man spelar inte musik så grannarna måste stänga fönster för att sova eller inte kan föra en konversation på sin uteplats. Även om det är midsommar, Man startar inte gräsklipparen kl 8 en söndagsmorgon. De med fria utblås på mc:n som tycker ljudet är fett (men ingen annan) varvar inte kl 06.00. Sen studsmattor tjoande barn osv får man stå ut med. Men bäst är att alltid snacka med grannarna om man stör sig. Och det direkt, Inte knyta näven i fickan för det tar på psyket. Funkar det inte så får man försöka med lagliga åtgärder.
Finns en äldre tråd om samma ämne.
https://www.byggahus.se/forum/threads/far-jag-spela-musik-foer-mina-grannar.394482/
Och mitt bidrag i tråden:
För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
https://www.byggahus.se/forum/threads/far-jag-spela-musik-foer-mina-grannar.394482/
Och mitt bidrag i tråden:
För typ 20 år sedan hade jag samma problem. Efter att ha talat vänligt med grannen utan att det hjälpte bestämde jag mig för att jag behövde inte vara vänlig längre. Så jag grävde fram en gammal parabol ur bra-att-ha högen och köpte en mikrofon hos Kjell & Co. Monterade ihop mick och parabol och kopplade till mina tonårs förförstärkare,förstärkare och Cerwin-Vega högtalare som låg i förrådet. Justerade input från micken och vred upp eko-effekten på förförstärkaren till 300 ms och sedan var vi "in business". Höll grannarna ljudet på en acceptabel nivå hördes det inget men... låt mig bara säga att det tog bara 5 minuter efter att kvällens festande hade startat så ringde en högst irriterad granne på dörren och undrade vad f-n jag sysslade med. De tyckte visst att det var jobbigt att höra sig själva och musiken med 1/2 sekunds fördröjning. Jag förklarade att sänkte de volymen på sig själva och musiken skulle problemet försvinna av sig självt. Grannen dröp av och sedan flyttade festen inomhus. Problem solved.
Absolut! Det är ju inte så att man söker en konflikt. Jag försöker alltid vara artig och trevlig. Har till och med bjudit in dom. Men… Om jag blir otrevligt bemött så skiter jag i vilket. Högaktningsfullt.K Kreutzer skrev:Nej, meningen är inte att döma dig.. Du kanske är världens bästa granne.
Men generellt handlar det om folkvett. Man spelar inte musik så grannarna måste stänga fönster för att sova eller inte kan föra en konversation på sin uteplats. Även om det är midsommar, Man startar inte gräsklipparen kl 8 en söndagsmorgon. De med fria utblås på mc:n som tycker ljudet är fett (men ingen annan) varvar inte kl 06.00. Sen studsmattor tjoande barn osv får man stå ut med. Men bäst är att alltid snacka med grannarna om man stör sig. Och det direkt, Inte knyta näven i fickan för det tar på psyket. Funkar det inte så får man försöka med lagliga åtgärder.
Vi har inget PA system utan ett vanligt Sonos system. Spelar ofta chill musik men knappast så att grannarna kan störa sig. Skillnaden är väl att dom vill kunna ligga och sola och läsa böcker och har svårt med musik. Men… Hantverkare som varit hos oss har t ex sagt att kvinnan står och videofilmar dom. Inte ovanligt att hon står och skriker och gapar, mm mm.
En gång om året, vanligen midsommarafton, så har vi en större fest och då låter det bra med massa hög musik, skrattande människor och roliga diskussioner. Säkerligen till 01.00 på natten. Åldern är +50 på alla.
Nästa år blir det en större fest. Då blir det ett band som spelar.
Bor man i vilka får man tåla en del. Inkl studsmattor och hockeyträning… (Fattar dock inte varför ALLA alltid måste sätta upp studsmattan vid tomtgräns - så långt bort som möjligt från sin egen altan…
Jag har rekommenderat gnällspikarna att Polisanmäla. Eller komma in och ta ett glas - om dom är trevliga.
Hur var det för oss då som hade ett helvete och mådde så psykiskt dåligt i vårt eget hem av bas-terrorn att vi inte kunda vara hemma vissa perioder eller äta i ro. Det skiter du i va? Den här idioten fick sin chans att sänka, inte bara en och två gånger, utan flera, så nej, jag "gömde" mig inte. Och vad menar du att jag ska göra? Agera polis? Var det mitt fel att polisen kände sig tvungna att bojja patrasket?B Byggahus48 skrev:Jag skrev ju att du agerade ”coolt”.
Du fick honom att känna sig ynklig med handfängsel på och skämmas inför sitt rädda och ledsna barn, alltmedan du belåtet kikade genom tittögat i din lägenhetsdörr. Ingen av DEM kommer att glömma händelsen.
Kanske var det DIN enda lösning, men hur blev det för dem?
Kränkta människor är de vi bör frukta mest….
Tänk efter lite innan du spelar allan.
Redigerat:
Hjälper inte ett skit. Det registreras dessutom i offentligt register, så om du ska flytta sen och någon gör lite research så framkommer det. Helt meningslöst är det. Polis är det enda som hjälper om grannen efter flera påpekanden vägrar sänka.M Mollenana skrev:
Kan lova att ett "vanligt sonos-system" låter en hel del, speciellt om man aktiverar extrabasen och drar upp det en del. Grannen 50 meter bort har ett sådant och det lät som f-n när dennes tre barn hade en privat poolfest en gång samtidigt som vi hade lite grillning med musik i bakgrunden. Jag stegade över till dem, lite småförbannad då vår musik i princip försvann till förmån för deras diskodunkande. Blev så förvånad att den där lilla blåtandslimpan som stod bredvid poolen kunde låta så vansinnigt mycket, men tydligen gjorde den det. Inte som för 20 år sen när man ofta hade en vanlig transistorradio som inte lät speciellt mycket oavsett om man maxade eller inte. Hur som helst, de drog efter tillsägelse ner basen rejält och dämpade volymen, så kunde kvällen fortsätta trevligt för båda sällskap. Det hördes såklart det "dumpande" ljudet fortfarande, men inte så det överröstade våran egen blåtandshögtalare.Huggedugge1 skrev:
Absolut! Det är ju inte så att man söker en konflikt. Jag försöker alltid vara artig och trevlig. Har till och med bjudit in dom. Men… Om jag blir otrevligt bemött så skiter jag i vilket. Högaktningsfullt.
Vi har inget PA system utan ett vanligt Sonos system. Spelar ofta chill musik men knappast så att grannarna kan störa sig. Skillnaden är väl att dom vill kunna ligga och sola och läsa böcker och har svårt med musik. Men… Hantverkare som varit hos oss har t ex sagt att kvinnan står och videofilmar dom. Inte ovanligt att hon står och skriker och gapar, mm mm.
En gång om året, vanligen midsommarafton, så har vi en större fest och då låter det bra med massa hög musik, skrattande människor och roliga diskussioner. Säkerligen till 01.00 på natten. Åldern är +50 på alla.
Nästa år blir det en större fest. Då blir det ett band som spelar.
Bor man i vilka får man tåla en del. Inkl studsmattor och hockeyträning… (Fattar dock inte varför ALLA alltid måste sätta upp studsmattan vid tomtgräns - så långt bort som möjligt från sin egen altan…
Jag har rekommenderat gnällspikarna att Polisanmäla. Eller komma in och ta ett glas - om dom är trevliga.
Vi brukar ha som tumregel att vi ska kunna lyssna på vår musik på vår uteplats, och grannen ska kunna lyssna på sin egen musik på sin uteplats. Vill man spela högre eller ha storfest så att man dränker grannskapet med musik, då säger man till nåra dagar innan så att vi inte bokar in en grillkväll samma tid. Säger man inte till innan, ja då får man vackert dra ner volymen.
Kombinationen grannar som spelar högt, som inte går att snacka med är väldigt knepiga att ha att göra med. Finns liksom Ingen bra medicin mot dem om man inte vill dra sig ner i samma träsk som de själva genom att hämnas etc.
En på jobbet berättade om en granne i deras grannskap som störde sig väldigt mycket på en annan granne som ofta spelade hög musik på sin uteplats, och sket i vad de andra tyckte. Han ringde polisen och meddelade att han nu kommer att gå in på grannens uteplats och slå sönder dennes stereo. Sen tog han nåt tillhygge och gjorde precis detta. Grannen som spelade blev helt galen, men tydligen kom aldrig polisen, och han som slog sönder stereon betalde för vad den var värd. Det blev tydligen mycket lugnare också.
Kanske inget man rekommenderar att göra, men när nöden inte har någon lag så.
/S
Mät ljudnivån, dokumentera både när, hur mycket och vilken nivå.V Viktoria D skrev:Vet inte om tråden hamnade rätt här, men söker lite råd och perspektiv gällande störningar i kvarteret.
Vi har köpt drömhuset i Skåne, förutom en detalj. Granne med nytt högtalarsystem.
Det har framkommit att tidigare ägare flyttade med detta som en av anledningarna och genom åren har grannarna i kvarteret vid flertalet tillfällen bett dem dämpa ljudnivån, utan gehör. Det är alla andra det är fel på. Nu har de dessutom skaffat nytt system så det låter ännu mer. Det är så högt att det låter som om vi har rave hos oss, dagtid som kvällstid som natt.
Finns det något man kan göra på sin egen tomt för att minska ljudet? Bullerplank kanske inte är lösningen, andra idéer?
Någon med erfarenhet av liknande situation?
Tacksam för alla tips!
Spela in video.
Anmäl till miljö- och hälsa i kommunen om det stör, för det verkar ju inte funka med dialog...
F Feratin skrev:Hur var det för oss då som hade ett helvete och mådde så psykiskt dåligt i vårt eget hem av bas-terrorn att vi inte kunda vara hemma vissa perioder eller äta i ro. Det skiter du i va? Den här idioten fick sin chans att sänka, inte bara en och två gånger, utan flera, så nej, jag "gömde" mig inte. Och vad menar du att jag ska göra? Agera polis? Var det mitt fel att polisen kände sig tvungna att bojja patrasket?
Tänk efter lite innan du spelar allan.
Pappan fick säker vad han förtjänade, men jag reagerade på din kommentar angående barnet. Det var hårt och cyniskt av dig och säger en del om vem du är. Nog om detta nu.
Tja… Alla har ju olika preferenser.S steve5432 skrev:Kan lova att ett "vanligt sonos-system" låter en hel del, speciellt om man aktiverar extrabasen och drar upp det en del. Grannen 50 meter bort har ett sådant och det lät som f-n när dennes tre barn hade en privat poolfest en gång samtidigt som vi hade lite grillning med musik i bakgrunden. Jag stegade över till dem, lite småförbannad då vår musik i princip försvann till förmån för deras diskodunkande. Blev så förvånad att den där lilla blåtandslimpan som stod bredvid poolen kunde låta så vansinnigt mycket, men tydligen gjorde den det. Inte som för 20 år sen när man ofta hade en vanlig transistorradio som inte lät speciellt mycket oavsett om man maxade eller inte. Hur som helst, de drog efter tillsägelse ner basen rejält och dämpade volymen, så kunde kvällen fortsätta trevligt för båda sällskap. Det hördes såklart det "dumpande" ljudet fortfarande, men inte så det överröstade våran egen blåtandshögtalare.
Vi brukar ha som tumregel att vi ska kunna lyssna på vår musik på vår uteplats, och grannen ska kunna lyssna på sin egen musik på sin uteplats. Vill man spela högre eller ha storfest så att man dränker grannskapet med musik, då säger man till nåra dagar innan så att vi inte bokar in en grillkväll samma tid. Säger man inte till innan, ja då får man vackert dra ner volymen.
Kombinationen grannar som spelar högt, som inte går att snacka med är väldigt knepiga att ha att göra med. Finns liksom Ingen bra medicin mot dem om man inte vill dra sig ner i samma träsk som de själva genom att hämnas etc.
En på jobbet berättade om en granne i deras grannskap som störde sig väldigt mycket på en annan granne som ofta spelade hög musik på sin uteplats, och sket i vad de andra tyckte. Han ringde polisen och meddelade att han nu kommer att gå in på grannens uteplats och slå sönder dennes stereo. Sen tog han nåt tillhygge och gjorde precis detta. Grannen som spelade blev helt galen, men tydligen kom aldrig polisen, och han som slog sönder stereon betalde för vad den var värd. Det blev tydligen mycket lugnare också.
Kanske inget man rekommenderar att göra, men när nöden inte har någon lag så.
/S
Tycker själv att det är kul att höra glada människor och bra musik. Kanske inte dygnet runt men har folk fest så är det helt ok!
Världen är full av ”småsheriffer” som inte har ett liv så… Jag dör inte bitter.
Det är väl pappans problem, inte mitt. Har ingenting med mig att göra överhuvudtaget. Jag konstaterade att ungen chockad såg på och du börjar trolla och försöker insinuera saker som inte stämmer och drar iväg på nån löjlig sidodiskussion som inte kommer leda någonstans. Otroligt fånigt.B Byggahus48 skrev:
Har du några råd att ge ts eller är du bara här för att du inte har något bättre för dig?
Jag skulle tycka det var jobbigt om min villagranne hade storfest med mycket gäster, hög musik och en massa berusade personer, utan tvekan. Men om det sker en gång på ett år och de i övrigt är bra och respektfulla grannar så är det ok antar jag.
Men när man har maniska grannar som spelar musik konstant, det är aldrig ok. Det kan till och med vara jobbigt om man har grannar som frekvent tar ut stereon på altanen på sommaren så ljudet läcker in till övriga. Varför ska andra behöva lyssna på deras musik? Jag kanske vill lyssna på min.
Men när man har maniska grannar som spelar musik konstant, det är aldrig ok. Det kan till och med vara jobbigt om man har grannar som frekvent tar ut stereon på altanen på sommaren så ljudet läcker in till övriga. Varför ska andra behöva lyssna på deras musik? Jag kanske vill lyssna på min.