62 778 läst ·
131 svar
63k läst
131 svar
Granne klippte bort vår klätterhortensia?
Hemskt va folk va lättkränkta nuförtiden.N nissebrun skrev:
Noll ansvar verkar vara melodin framöver.
Skrev aldrig att de växer på vintern.Anna_H skrev:
En veterinär måste inte ha djur, men det är ju så uppenbart att du har noll koll.
Hävda att en trädgård växer igen om man inte klipper ner växtligheten regelbundet på vintern?
Hävda att det föersta man måste göra som ny husägare är att rensa bort allt som växer i tomtgränsen, innan man överhuvudtaget vet vad det är, trots att amn flyttat in i december?
Hävda att man grovt misskött sina plikter när man inte gjort detta trots att det gått 4 månader, när dessa månader är december, januari, februari och mars, och att det är självklart att grannen som inte vistats där på hela denna tid blir irriterad och går in på tomten och röjer?
Du skriver att du klipper boret allt som skulle kunna irritera grannen i god tid på hösten. Hur tänker du att TS ska kunna göra det när hen flyttar i i december?
Nejdu, trollet.
Jag säger IGEN:
Man ska som nybliven husägare INTE göra något i trädgården förrän man väntat en säsong och kollat vad som är vad. Om man som granne vill ha bort något går man lugnt och artigt över till sin nya granne och berättar hur man vill ha det, sedan ger man grannen en säsong på sig att åtgärda problemen. Om inget händer kan man som granne klippa, men man håller sig på sin sida och klipper bara sådant som går över tomtgränsen.
Då har man som granne hållit sig till lagens råmärken.
Men om de redan växt över tomtgräns så lär de vara över tomtgränsen hela vintern.
Vad finns det att vänta på?
Det är ingen rättighet att låta ens växter vara hos grannen.
Har du verkligen pratat med grannarna? De har anlitat entreprenörer som tror att de fullföljt uppdraget på korrekt sätt. (Blir alltid så ju fler mellanhänder som är inblandade). Det är därför inget fungerar i Sverige längre ex. järnvägenS Snabelsvansen skrev:
Fast nu var ju problemet inte att de klippt pinnarna som hängde över tomtgränsen, de har klippt hela busken jäms med marken, på OPs sida av gränsen. Det är inte OK, och det här OP rätt att få kompensation för.A Alexn72 skrev:
Kräv ersättning. 3500 kr. är rimligt.S Snabelsvansen skrev:Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.
Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.
Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.
Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.
Några tips på hur man går till väga?
Även det är ganska ovanligt.. Man hotar ofta med skadestånd och ersättning men i praktiken funkar det dåligt och man friar ofta i tveksamma fall , särskilt vid små saker med låga värden. Ofta om det råder olika åsikter som minsta otydlighet vart gränsen går så blir det ofta oklart med uppsåt och vid minsta missförstånd från nåt håll så frias det ofta..Anna_H skrev:
Så ja rent teoretisk finns möjlighet till skadestånd och ersatta växter som skadats men det är sällan folk varit tillräckligt vårdslösa för att det ska bli nåt ersatt den juridiska vägen.
Dom flesta som döms är det betydligt större saker och mer värdefulla som tagits ner och ofta efter en redan inledd konflikt så missförstånd är mindre troligt..
Att man som ny husägare skulle ha xx månader på sig finns ingenstans i lag eller rättsfall. Man ska få chansen att åtgärda själv OM det finns risk för skada..tex att trädet dör av att xx grenar kapas vid tomtgräns..
Hänger hela busken över eller är värdelös självsådd slyträd så blir det inte mycket till risk för skada och egentligen kan då grannen kapa direkt dom upptäcks.
Att man som ny husägsre skulle ha nån rätt att vänta med åtgärd tills det passar en själv om xx månader är rena fantasier utan lagstöd.
Man ska visa sina grannar stor hänsyn och har ingen rätt att ha saker hänga in till grannen oavsett om det varit så x år eller om man köpt huset mitt I vintern.
Jag skulle säga att grannen nog har gjort skolbok exempel på hur man med missförstånd om flera saker troligt undgår juridiskt ansvar och högst osannolikt skulle dömas för sitt tilltag.ens om nån skulle försöka driva det vidare..
Bästa rådet är att varje fastighetsägare ser till att plantera sina växter med marginal så dom aldrig når över tomtgräns för risken är stor att saker då kan klippas ner vid nån röjning längs tomtgräns
Tja, ta dit ett proffs som planterar den nya busken, så har det direkt blivit några tusenlappar till i reell skada.P polaris78 skrev:Även det är ganska ovanligt.. Man hotar ofta med skadestånd och ersättning men i praktiken funkar det dåligt och man friar ofta i tveksamma fall , särskilt vid små saker med låga värden. Ofta om det råder olika åsikter som minsta otydlighet vart gränsen går så blir det ofta oklart med uppsåt och vid minsta missförstånd från nåt håll så frias det ofta..
Så ja rent teoretisk finns möjlighet till skadestånd och ersatta växter som skadats men det är sällan folk varit tillräckligt vårdslösa för att det ska bli nåt ersatt den juridiska vägen.
Dom flesta som döms är det betydligt större saker och mer värdefulla som tagits ner och ofta efter en redan inledd konflikt så missförstånd är mindre troligt..
Hänsyn och respekt vill jag bara påpeka.. går åt två håll! OAVSETT regler, lagar osv
Kommunikation är a och o - och man ska kunna diskutera vissa saker innan de blir stora problem.
Jag går inte in på grannens tomt och tar bort saker jag tycker är fula eller inte passar in.. bara för jag vill - har jag något ”problem” med grannens saker/barn/bilar/växter.. tar jag mig i kragen och går dit och pratar med dem.
Grannsämja är INTE att alltid vika sig, alltid tippa på tårna, inte sitta hemma och klaga.. eller prata skit om grannarna när de inte hör.. - man tar upp problemen, kompromissar och gör det bästa av situationen. Ibland kommer man inte överens.. men man måste fortfarande prata och försöka.. (man behöver inte gilla dem..)
Kommunikation är a och o - och man ska kunna diskutera vissa saker innan de blir stora problem.
Jag går inte in på grannens tomt och tar bort saker jag tycker är fula eller inte passar in.. bara för jag vill - har jag något ”problem” med grannens saker/barn/bilar/växter.. tar jag mig i kragen och går dit och pratar med dem.
Grannsämja är INTE att alltid vika sig, alltid tippa på tårna, inte sitta hemma och klaga.. eller prata skit om grannarna när de inte hör.. - man tar upp problemen, kompromissar och gör det bästa av situationen. Ibland kommer man inte överens.. men man måste fortfarande prata och försöka.. (man behöver inte gilla dem..)
Å andra sidan är det vad det finns i rättsfall och vart den jurdiska gränsen går för om man har laglig rätt till ersättning eller inte som i slutändan avgör om det blev nån ersättning.. Annars var det ju bara moraltants gnäll och sånt kan man ju få av sina grannar om vad som helst som är en förändring mot innan
Ganska få betalar saker om man är oense innan nån högre instans har avgjort vem som har rätt och vem som har "fel" eller ska vi kanske förenkla det till när nån gjort tillräckligt fel för att det ska gå att vinna rättsligt och få nåt ersatt..
Visst nån enstaka kanske betalar när grannen gnäller men oftast brukar såna här problem sluta med två som båda anser att den andra är "idioten" i konflikten och ingen vill vika sig en millimeter av ren princip..
Och inte sällan i såna här trådar så är det många som utgår helt från vad dom anser vara moraliskt rätt i deras huvud och antalet mer verklighetsbaserade svar där man inser att det är rätt ovanligt att nån blir ersättningsskyldig för några slybuskar vid tomtgräns blir oftast inte dom det lyssnas på utan några moraltanter ibland med snabel mellan stortårna gapar oftast högst om vad som enligt dom borde vara rätt för det är rätt i deras villaområde.. 🤣
Det bästa är såklart att komma överens med sina grannar och polis och andra samhällsfunktioner är måttligt nöjda att behöva spendera tid på idioter som bråkar om nån sly i en tomtgräns och vill anmäla tramset som såklart läggs ner i brist på bevis innan man hunnit lägga på luren..
Ganska få betalar saker om man är oense innan nån högre instans har avgjort vem som har rätt och vem som har "fel" eller ska vi kanske förenkla det till när nån gjort tillräckligt fel för att det ska gå att vinna rättsligt och få nåt ersatt..
Visst nån enstaka kanske betalar när grannen gnäller men oftast brukar såna här problem sluta med två som båda anser att den andra är "idioten" i konflikten och ingen vill vika sig en millimeter av ren princip..
Och inte sällan i såna här trådar så är det många som utgår helt från vad dom anser vara moraliskt rätt i deras huvud och antalet mer verklighetsbaserade svar där man inser att det är rätt ovanligt att nån blir ersättningsskyldig för några slybuskar vid tomtgräns blir oftast inte dom det lyssnas på utan några moraltanter ibland med snabel mellan stortårna gapar oftast högst om vad som enligt dom borde vara rätt för det är rätt i deras villaområde.. 🤣
Det bästa är såklart att komma överens med sina grannar och polis och andra samhällsfunktioner är måttligt nöjda att behöva spendera tid på idioter som bråkar om nån sly i en tomtgräns och vill anmäla tramset som såklart läggs ner i brist på bevis innan man hunnit lägga på luren..
Nu har jag ju sedan tidigare i tråden sagt både en och tio gånger att slyt i sig inte har något värde varken för mig eller någon annan.P polaris78 skrev:Å andra sidan är det vad det finns i rättsfall och vart den jurdiska gränsen går för om man har laglig rätt till ersättning eller inte som i slutändan avgör om det blev nån ersättning.. Annars var det ju bara moraltants gnäll och sånt kan man ju få av sina grannar om vad som helst som är en förändring mot innan
Men just klätterhortensian var det som vi reagerade på och som blev "droppen".
Jag anser fortfarande att grannen inte har på min tomt att göra öht. Speciellt inte utan någon typ av överenskommelse först.
Jag hade sagt något i stil med "Det är förståeligt att ni ville fimpa den där busken, men det är inte funkis att ni kliver in på min tomt och fortsätter med beskärningen utan att fråga först. Kan vi vara överens om att framtida händelser involverar mig om det skall göras något på min tomt?".S Snabelsvansen skrev:Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.
Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.
Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.
Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.
Några tips på hur man går till väga?
Man går inte in på grannens tomt och gör åverkan. Oavsett hur liten åverkan det är.
Och man går inte in på grannens tomt överhuvud såvida inte det är i grannens intresse eller man behöver få kontakt med grannen.
Det här är sedan mycket länge stött av lag och sedvänja.
Hur man ska hantera problem med växtlighet vad gäller grannar finns reglerat och är väl känt.
Och man går inte in på grannens tomt överhuvud såvida inte det är i grannens intresse eller man behöver få kontakt med grannen.
Det här är sedan mycket länge stött av lag och sedvänja.
Hur man ska hantera problem med växtlighet vad gäller grannar finns reglerat och är väl känt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Häckar, Buskar & Träd -
Granne vill ha bort luftvärmepump
Juridik -
Grävfirman grävde på grannens tomt och grävde bort tomtmarkering.
Juridik -
Granne vill ha bort träd på servitut
Juridik -
Jag klippte precis grannens gräsmatta utan överenskommelse. Vad har jag för rättigheter?
Juridik