63 407 läst ·
131 svar
63k läst
131 svar
Granne klippte bort vår klätterhortensia?
Varför verkar alla tro att ägaren till växtligheten måste få möjlighet att klippa det som går över till grannen själv. Innan grannen gör det på egen hand? Enda gången jag kan se att sådant lagstöd finns är om ägaren kan antas lida skada av åtgärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm och gå vidare. Den där slyn är väl max 1 cm i diameter och pekade säkert rakt in på grannens tomt. Vi har också sommarhus och det växer så det knakar överallt. Inom kort kommer du inte ens se dessa små översteg.
Om de använt sig av en entreprenör, skulle jag såklart kontakt dem direkt (speciellt om det är som du säger, att grannen inte ens brukar vara där så ofta).S Snabelsvansen skrev:Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.
Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.
Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.
Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.
Några tips på hur man går till väga?
Har ett FÖRETAG gått in på er mark och huggit ner saker.. utan ert tillstånd.. ja då har de gjort fel! Oavsett vad din granne sagt till dem.. de ska inte ”lyssna på” din grannes ord om de säger att ni har en deal att de får klippa/riva.. de har ett ansvar att kontrollera informationen..
Det är deras försäkringar som ska stå för sådana missar.. dvs de borde vara måna både om sitt företag/pengar/försäkringar… och rykte!
Bygg inte upp en massa förväntningar om konflikt här. Gjort är gjort, men det är såklart ett lite oklart hanterande av entreprenören. Med tanke på att det är en sommarstuga kan man väl även ifrågasätta att grannen ens vet om att ägarbyte skett på er fastighet?S Snabelsvansen skrev:Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.
Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.
Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.
Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.
Några tips på hur man går till väga?
Ta en kontakt. Be dem stämma av med sin entreprenör att inte gå in på er tomt emot att ni tillser att växtlighet inte hänger in på deras tomt (om de nu inte vill det). Man kan inte veta allt hela tiden utan att kommunicera...
Det skall rensas under våren, jag hade som sagt tänkt ta tag i detta själv och då gärna i dialog med grannen för att skapa med in bild av hur mycket insyn de tyckte var trevligt/mindre trevligt.A AndersS skrev:Blev en bra lösning för er efter dialog med grannen och när det gäller växtligheten på bilderna är det också lugnt.
Vår klätterhortensia på garagevägg får jag klippa ofta för att hålla den inom sitt område.
I en gammal stenmur skulle jag rekommendera att den tas bort helt
Sista två bilder vågar jag påstå är hassel och de kommer tillbaka som "ogräs". Även där slyrensar jag med röjsåg och de kommer snabbt tillbaka trots att man tagit dem längs med marken.
Så när det gäller växtlighet enligt bilderna kommer de tillbaka och troligtvis i större omfattning än ni önskar.😉
Grejen som allt handlar om är egentligen att någon går in på min tomt och klipper mina växter utan att ens prata med mig. Klätterhortensian var väll synd att de tog bort helt, hade det bara varit sly hade jag nog inte brytt mig mer än att "morra" lite om att ge fan i min sida.
Din läsförståelse verkar vara ungefär lika bra som dina andra resonemang.A Alexn72 skrev:Nä det tycker jag inte.
Jag tycker att man inom 4 månader rimligen kan göra en bedömning om vad som behöver göras.
Det handlar inte om "deras" trädgård.
Det handlar om att deras växter hänger in hos grannen.
Hade växterna inte gjort de så hade där inte funnits ett problem från början kan jag nästan garantera.
Förresten... flyttkartonger... ena sekunden är det deras nya hus och nästa så är det sommarstuga.
Enligt din uppfattning verkar det vara en oskriven lag att när man får nya grannar så går man dit och röjer det man känner för utan att säga någonting, någon form av välkomst gest?
Om det så må ligga 20cm snö så är det bara att slita fram röjsågen och gå loss.
Men för att klargöra så att du förstår...
Vårt hus = Åretruntboende
Aktuell granne = Sommarstuga Bebodd enbart sommartid. För kännedom så räknas Juni-Augusti i Sverige som sommar enl. SMHI, men du kanske har någon alternativ källa för detta också?
Det osar troll lång väg om dina inlägg, men finner de ändå en smula underhållande och man ställer sig frågan om sådana som du faktiskt finns på riktigt.
Exakt, dessa växter har ju växt i flera år. Jag var av uppfattningen att det här kunde man ta i lugn och ro när de kom på plats för sommaren just eftersom jag inte ville börja grannsämjan med att chocka dem med en "kalhuggen" grannträdgård (dvs. vår egen trädgård).mrsnhp skrev:
Helt sant, det handlar för mig mest om grejen med göra utan att ens förvarna.daddydj skrev:
Grannen har ju rätt att klippa av det som hänger över men det är ju rätt hopplöst för grannen att bara klippa det då det växer ut nytt. Själv passade jag på och klippte grenar på min grannes träd som hängde över mitt garage när jag ändå hade en skylift hemma och han inte var hemma men en stund senare kom han hem och frågade om jag inte kunde ta lite till när skyliften ändå var på plats så jag slipper grenar ett par år framöver. Det är ju hopplöst att jaga grenar som hänger över och enklast och bäst är att ta rejält när man ändå har sågen framme.
Jag tolkade ditt inlägg #47 som att ni knappt pratat med varandra alls , att du försökt fråga men ingen var där då.. länkat nedanS Snabelsvansen skrev:Grannen är medveten om att huset bytt ägare eftersom vi hälsade på dem förra sensommaren när vi gick förbi en sväng.
Så du menar att om en buske/häck hänger över din tomtgräns så går du in och jämnar hela växten med marken eftersom det ser "fult ut" annars?
Huruvida växtligheten är placerad utmed tomtgränsen är ingenting vi har rådit över eftersom vi sin sagt inte ägt huset särskilt många månader. Min avsikt var att prata med grannen om att röja buskar och träd utmed muren när de kom på plats inför sommaren.
Att man enligt lag får ta bort saker som växer över tomtgräns har jag fattat det som gäller endast om grannen (vi i detta fallet) inte åtgärdar det själva inom skälig tid.
Min avsikt är inte att anmäla någon, utan främst att få tips på hur man enklast gör för att slippa förstöra grannsämjan för evigt, samtidigt som man markerar att det inte är ok.
Firman dem tagit dit hat gått bärsärk på hela deras tomt och tagit ner varenda buske.
Sambon talade som sagt med grannen häromdan och de sa då själva att firman gjort fel som tagit bort klätterhortensian i sin helhet och att dem ska "fixa det".
Vi får väll helt enkelt se vad fortsättningen har att erbjuda och om de efter påpekande från oss i framtiden säger till istället för att ta saker i egna händer.
Ang små slyträd så ja jag anser inte att man lämnar en 1 M hög stubbe om hela resten av pinnen hänger in på grannens tomt. det anser jag ser helt knasigt ut och inte vettigt nånstans , även om det kanske är närmare hårdtolkning av lagen så anser jag att det är mer att pissa på grannen än klippa bort hela slyträdet/ skräpträdetS Snabelsvansen skrev:Vi kan säga att jag var där och presenterade mig samma dag som vi flyttade in, och frågade om huruvida de ville röja vid muren. Om det känns bätte för dig.
Det gör dock ingen som helst skillnad eftersom att det inte var är käft där eftersom det som sagt är en sommarstuga som endast används sommartid...
Att placera klätterväxter och träd osv så nära tomtgräns så det är tvetydligt vems sida dom står på så skulle jag säga att dom bara står kvar så länge ingen anser att den ska bort oavsett vem som äger 20% och vem som äger 80 % av stammen. Placera bara sånt men är rädd om så längt från tomtgräns att det är solklart att inget hänger in till grannens sida
Att det är gammalt och såg ut så när ni köpte är av noll betydelse egentligen ev kan tidigare ägare ha informerats om att vi tänkte röja längs tomtgränsen, det är svårt att bevisa nu och ger inte ny ägare nån slags extra rätt att bo in sig och fundera och få ta bort saker den årstid den vill göra det..
För att straffas för liknande tilltag att ta ner saker som är på fel sida tomtgräns har ju stötts och blötts många ggr på forumet och självsådd sly längs tomtgräns har noll värde och råder minsta tvekan vems sida den står på så brukar det räcka för att det ska bli nära omöjligt att uppvisa nåt uppsåt i en sv skadestånds tvist och lyckas man väl med det så har självsådda sly träd nära noll i värde.
så att jurdiskt tvåla till grannen med nåt skadestånd är rena fantaiser som är nära omöjligt att bli dömd för i liknande fall och med en firma så blir det än svårare då det går att skylla på missförstånd.
Bästa tipset för framtiden är att ha all växlighet som du vill råda över och styra över så långt in på er sida att inget hänger över tomtgränsen. för det är det enda som man har solklart rätt och där det ev kan gå att få skadestånd om grannen säger ner saker flera meter in på fel sida tomtgräns..
Saker nära tomtgräns där uppspända snören och vilket håll det blåser på snöret skiftar vem som är ägare till växten är hopplöst att få nån upprättselse för på jurdisk väg om folk är lite smarta och undviker att själva klanta till det och göra det tydligt med uppsåtlig skadegörselse, där man minsann sågar ner grannens grejer på ren jäkelskap och är dum nog att utrycka sig så även till polis och när man drar det vidare
du får gärna presentera trovärdig källa på att man har ett helt år på sig att ta bort växtlighet som hänger in till grannen. Det tror jag inte en sekund på..L Lton_o_lotuss skrev:Här är ett mkt bra exempel på hur man INTE får göra. Anmoda grannen som har en störande växtlighet hade varit korrekt. Och sedan hade TS haft ett helt år på sig att själv ta bort eller beskära växten.
Speciellt i detta fall när det är helt åt h-e att beskära klätterhortensia nu. Den slutar aldrig att blöda. Utan kommer med största sannolikhet dö.
Från en med både trädgårdsmästare och advokat i familjen.
Vaddå skötte inte tomten? Växter behöver inte alltid beskäras, vissa gillar tom inte det! Växter är dyrt, tar tid att bli stora och fina. Entreprenören som utfört har ju gjort detta enligt beställnin av grannen!A Alexn72 skrev:Ironiskt nog har jag aldrig bott i lägenhet men jag kan se skillnad på sly och en omskött trädgård.
Har man 4 månader på sig att inte inkräkta på grannen men väljer att gråta på bh när grannen tar hand om de vildvuxna så...
Titta noga på bilderna så är det uppenbart ett problem som pågått länge med tanke på "20cm " grenen tidigare är kapad.
Slår det sen nya rotskott som inte hålls efter så ser jag inte problemet.
Den förra ägaren skötte inte tomten och de inkräkta på grannen. Den nya ägaren fortsätter i samma stil.
Grannen klipper de grenar som går in på dennas tomt vid roten för att slippa klippa igen om 2 veckor
Jag är väldigt nyfiken på förebilder där det tydlig framgår hur fint det ser ut innan grannen klippte ner 😉
På din tomt får du gärna titta på vad som växer upp men klipp bort de som går över till grannen innan du väntar
Slyträd eller inte så är summa summarum i min uppfattning att man pratar med varandra innan man gör någonting.P polaris78 skrev:Jag tolkade ditt inlägg #47 som att ni knappt pratat med varandra alls , att du försökt fråga men ingen var där då.. länkat nedan
Ang små slyträd så ja jag anser inte att man lämnar en 1 M hög stubbe om hela resten av pinnen hänger in på grannens tomt. det anser jag ser helt knasigt ut och inte vettigt nånstans , även om det kanske är närmare hårdtolkning av lagen så anser jag att det är mer att pissa på grannen än klippa bort hela slyträdet/ skräpträdet
Att placera klätterväxter och träd osv så nära tomtgräns så det är tvetydligt vems sida dom står på så skulle jag säga att dom bara står kvar så länge ingen anser att den ska bort oavsett vem som äger 20% och vem som äger 80 % av stammen. Placera bara sånt men är rädd om så längt från tomtgräns att det är solklart att inget hänger in till grannens sida
Att det är gammalt och såg ut så när ni köpte är av noll betydelse egentligen ev kan tidigare ägare ha informerats om att vi tänkte röja längs tomtgränsen, det är svårt att bevisa nu och ger inte ny ägare nån slags extra rätt att bo in sig och fundera och få ta bort saker den årstid den vill göra det..
För att straffas för liknande tilltag att ta ner saker som är på fel sida tomtgräns har ju stötts och blötts många ggr på forumet och självsådd sly längs tomtgräns har noll värde och råder minsta tvekan vems sida den står på så brukar det räcka för att det ska bli nära omöjligt att uppvisa nåt uppsåt i en sv skadestånds tvist och lyckas man väl med det så har självsådda sly träd nära noll i värde.
så att jurdiskt tvåla till grannen med nåt skadestånd är rena fantaiser som är nära omöjligt att bli dömd för i liknande fall och med en firma så blir det än svårare då det går att skylla på missförstånd.
Bästa tipset för framtiden är att ha all växlighet som du vill råda över och styra över så långt in på er sida att inget hänger över tomtgränsen. för det är det enda som man har solklart rätt och där det ev kan gå att få skadestånd om grannen säger ner saker flera meter in på fel sida tomtgräns..
Saker nära tomtgräns där uppspända snören och vilket håll det blåser på snöret skiftar vem som är ägare till växten är hopplöst att få nån upprättselse för på jurdisk väg om folk är lite smarta och undviker att själva klanta till det och göra det tydligt med uppsåtlig skadegörselse, där man minsann sågar ner grannens grejer på ren jäkelskap och är dum nog att utrycka sig så även till polis och när man drar det vidare
Det är mest det som jag blir irriterad på. Om vi vänder på situationen så tänker jag att om nu grannen tycker sig ha rätt till ditt eller datt så kan h*n säga det eller åtminstone lägga en lapp i brevlådan med sin avsikt.
Jag är inte ute efter något skadestånd, jag är ute efter tips på hur man som nyinflyttad löser sådant här och förhåller sig till det utan att vara osams med grannen i all evighet.
Låter man grannen klippa ner växter som h*n stör sig på utan att man själv visar någon som helst rimlig reaktion så kanske man nästa sommar har grannen mitt i trädgården som tycker att kvälls-solen är bättre på andra sidan muren/staketet/gränsen och därför tänker ta sitt kvällskaffe där istället.
Skyldighet att ta bort växtlighet som hänger över grannens tomt
Vi har viss växtlighet som hänger över gränsen till grannens tomt. Dessa har anmodat oss att åtgärda detta. I annat fall så har de antytt att de avser att anlita extern hjälp och fakturera oss för detta. Kan vi bli skyldiga att betala en sådan faktura? De åberopar att de själva pga ålder inte klarar att klippa träd och annan växtlighet.Sök efter en fråga
Dela fråga
Rådgivarens svar
2022-08-28Hej, tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!
Hänsyn till omgivningen
Var och en ska vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta hänsyn till omgivningen (3 kap. 1 § Jordabalken). Tränger växtlighet in på någons tomt från tomten intill denna och medför detta en olägenhet får växtligheten tas bort. Den som innehar tomten där växtligheten kommer ifrån ska dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden om det finns en risk för skada (3 kap. 2 § Jordabalken).
Ta bort grannens växtlighet som hänger över tomtgränsen
Det är tillåtet att ta bort grannens växtlighet som hänger över den egna tomten, om grannen inte gör detta själv trots påtalande om att det medför en olägenhet. Däremot ska man handla med sunt förnuft och enbart ta bort det som verkligen behövs utan att skada till exempel ett träd.
Skadeståndsskyldighet
Har man växtlighet som faller över grannens tomt och skadar dennes egendom kan man bli skadeståndsskyldig. Det är därför viktigt att visa hänsyn till omgivande grannar och hålla efter träd och buskar så att dessa inte blir en olägenhet för andra.
Kan ni bli skyldiga att betala fakturan om grannen anlitar extern hjälp?
Generellt är svaret nej. Däremot kan kommunen i vissa fall meddela ett föreläggande om växtligheten på tomten medför en betydande olägenhet. Då kan man bli tvungen att exempelvis kapa grenar.
Det finns en skyldighet för var och en som innehar en tomt att visa hänsyn till omgivningen och hålla tomten i ett vårdat skick. Eftersom växtligheten står på er tomt räknas den som er egendom och ni bär därför även ansvaret för att trimma växtligheten så att den inte skapar en olägenhet för andra.
Lite enkel googling
FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/04/2020
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Regler om rättsförhållanden mellan grannar finns i 3 kap jordabalken (JB). I 3:1 JB stadgas att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen. I 3:2 JB slås sedan fast att ifall grannens växter tränger in på fastigheten bredvid, får ägarna till den fastigheten ta bort växterna om de medför olägenhet. Grannen måste dock först givas möjlighet att själv ta bort växterna om det kan antas medföra olägenheter för honom att växterna tas bort. Enligt praxis bör man vänta cirka sex månader mellan att man ber grannen att åtgärda problemet och att man själv tar bort växterna som växer över tomtgränsen.
I ert fall verkar det som att ni har pratat med er granne om att växterna medför olägenheter för er och att ni vill att han tar bort dem. Ni har därmed givit grannen möjlighet att själv åtgärda problemet, vilket han inte har gjort. Det medför att ni lagligen själva kan ta bort den del av växterna som växer in på er fastighet efter skälig tid. I detta fall rekommenderar jag er därför att ni själva tar bort den del av växterna som växer över tomtgränsen. Det finns inget lagstöd för att ni ska kunna tvinga grannen att själv ta bort de störande delarna av växterna.
FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/04/2020
Får man ta bort grannars växter som växer över tomtgränsen?
Hej våran granne har stora gran töjor ca 9 st jätte höga och stora som är planterade på deras tomt och växer mot våran garage uppfart, töjorna växer upp på garage taket och vi har fått vatten skada då brunnen blivit täckt av barr och grenar även bilen blir repad då vi kör in och ut då grenarna står i vägen ... grannen säger att han inte bryr sig utan det är vi som måste fixa hans stora töjor. Jag vill inte göra hans jobb ... hur är reglerna och vad kan jag göra ?? Tacksam för snabbt svar .LAWLINE SVARAR
Hej!Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Regler om rättsförhållanden mellan grannar finns i 3 kap jordabalken (JB). I 3:1 JB stadgas att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen. I 3:2 JB slås sedan fast att ifall grannens växter tränger in på fastigheten bredvid, får ägarna till den fastigheten ta bort växterna om de medför olägenhet. Grannen måste dock först givas möjlighet att själv ta bort växterna om det kan antas medföra olägenheter för honom att växterna tas bort. Enligt praxis bör man vänta cirka sex månader mellan att man ber grannen att åtgärda problemet och att man själv tar bort växterna som växer över tomtgränsen.
I ert fall verkar det som att ni har pratat med er granne om att växterna medför olägenheter för er och att ni vill att han tar bort dem. Ni har därmed givit grannen möjlighet att själv åtgärda problemet, vilket han inte har gjort. Det medför att ni lagligen själva kan ta bort den del av växterna som växer in på er fastighet efter skälig tid. I detta fall rekommenderar jag er därför att ni själva tar bort den del av växterna som växer över tomtgränsen. Det finns inget lagstöd för att ni ska kunna tvinga grannen att själv ta bort de störande delarna av växterna.
När får man klippa grannens växtlighet?
Posted on 24 april, 2017 by Ewa WressmarkMånga känner inte till vad man får och inte får göra när grannens växtlighet upplevs som störande på ett eller annat sätt.
För det första är det viktigt att gå och tala med sin granne. Att kommunicera med varandra och komma fram till något samförstånd och att ta och ge hindrar många grannfejder från att överhuvudtaget uppstå. Det finns några lagregler som man kan använda sig av i sammanhanget. Två finns i Jordabalken (JB).
Så här lyder 3 kap 1 § JB:
Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.
Och 3 kap 2 § JB säger så här:
Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Det finns också bestämmelser i Miljöbalken och i Plan- och bygglagen som man kan hänvisa till.
I 17 § Plan- och bygglagen sägs att:
Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick.
Man får alltså ta bort sådant som hänger/tränger in över tomtgränsen. Det kanske emellertid är så att om man tar bort den där trädroten så riskerar man att skada trädet och då ska man ge grannen möjlighet att själv ta bort det som grannen anser är en olägenhet. Man ska också veta att om trädet skulle dö när du tar bort grenar och rötter då kan du bli ersättningsskyldig. Man får dessutom bara ta bort grenar och rötter och inte ge sig på att såga i stammen på trädet. Det gäller således att handla med sunt förnuft.
Det bästa för grannsämjan är att komma överens med grannen om vad som ska göras.
Om det finns/växer träd på grannens tomt som skymmer utsikten eller tar bort kvällssolen, kan du inte göra så mycket, om inte grannen är intresserad av att själv beskära eller fälla sitt träd. Skuggar grannens växtlighet helt din uteplats och är en betydande olägenhet, kan man emellertid väcka talan och begära att grannen ska ansa sina träd/buskar. Man hänvisar då till 3 kap 1 § JB som säger att man ska ta skälig hänsyn till sin omgivning när man använder den egna tomten.
Om det skulle gå så illa att grannens träd faller ned och skadar din egendom så kan grannen bli skadeståndsskyldig mot dig. Om grannens häck får växa sig hög och skymmer sikten för dig vid din utfart då får du också klippa ner den till lämplig höjd, men inte förrän du gett grannen möjlighet att själv klippa.
De köpte tomten. Det är väldigt få växter som växer under vintern så rimligen hängde ts växter in till grannen när de köpte. Men enligt vad jag förstår här så anser ts att de ska få hänga över till grannen tills ts behagar ta tag i de.L L8ttas skrev:
Grannen verkar inte hålla med om detta.