S Snabelsvansen skrev:
...Din läsförståelse verkar vara ungefär lika bra som dina andra resonemang.
Enligt din uppfattning verkar det vara en oskriven lag att när man får nya grannar så går man dit och röjer det man känner för utan att säga någonting, någon form av välkomst gest?

Om det så må ligga 20cm snö så är det bara att slita fram röjsågen och gå loss.

Men för att klargöra så att du förstår...
Vårt hus = Åretruntboende
Aktuell granne = Sommarstuga Bebodd enbart sommartid. För kännedom så räknas Juni-Augusti i Sverige som sommar enl. SMHI, men du kanske har någon alternativ källa för detta också?

Det osar troll lång väg om dina inlägg, men finner de ändå en smula underhållande och man ställer sig frågan om sådana som du faktiskt finns på riktigt.

Exakt, dessa växter har ju växt i flera år. Jag var av uppfattningen att det här kunde man ta i lugn och ro när de kom på plats för sommaren just eftersom jag inte ville börja grannsämjan med att chocka dem med en "kalhuggen" grannträdgård (dvs. vår egen trädgård).

Helt sant, det handlar för mig mest om grejen med göra utan att ens föförvarna.
20cm snö.... ser ingen snö på dina bilder.

Hade du kapat grenarna som hängde över till grannen först och sen hade detta hänt så hade mitt svar varit annorlunda.

Troll.... vet inte riktigt varför det ska börjas med personangrepp för att du får svar på din fråga.

• Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du hävdar att växtlighet i tomtgräns är något man är tvungen att ta tag i direkt man flyttar in. Så är det inte, och det finns inget som helst lagstöd för detta, tvärtom är TS väl skyddad här och det är grannens entreprenör som gjort fel, vilket de ju också redan har erkänt. Faktum är att växtligheten snarare åtnjuter ett gott skydd. oo grannen vill ha bort växtlighet måste hen först be TS att ta bort det som hänger över, och sedan ge skälig tid till detta, med hänsyn till vad som är bäst för växterna. Buskar som blöder om de klipps på vintern behöver tex inte klippas på vintern, utan man gör det när det är bäst för växten. Dessutom får grannen bara klippa det som hänger över på hens tomt, de får inte ta något som är på TS tomt.

Ditt svar är alltså helt fel, och du ska sluta påstå sådant.
Har aldrig påstått något om att de är okej att gå över till grannen och kapa.
Jag har däremot sagt att om man låter de hänga över till grannen i minst 4 månader så kommer grannen rimligen klippa dessa grenar.
Om de sen är så att dessa rotskott(sly, ogräs) växer vilt så kapar man rimligen så långt mer man kan.
Vilket också skett här.
Att det sen inte går i samma riktning som juridiken är helt korrekt.
Men det är garanterar ts överträdande av tomtgränsen med inhängande växter som startat de hela.

Samma resonemang skulle då gälla snö.
- ähh det är bara en sommarstuga kasta in snön på deras tomt

Eller de som faktiskt var nu.
-Ähh de är bara en sommarstuga, jag låter de växa till sommaren när jag känner för att ta tag i det.

Istället för de rimliga. Att gå runt tomten med en sekatör och kolla hur det ser ut runt om. Eller iallafall om man nu köper en fastighet. Kolla var gränsen går... det verkar som ts vet var gränsen går och då även har koll på att där hänger saker över gränsen.

Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
De köpte tomten. Det är väldigt få växter som växer under vintern så rimligen hängde ts växter in till grannen när de köpte. Men enligt vad jag förstår här så anser ts att de ska få hänga över till grannen tills ts behagar ta tag i de.
Grannen verkar inte hålla med om detta.
TS har dock rätt. Röja längs tomtgränsen är verkligen inget man måste göra det första man flyttar in. Har grannen stått ut med tidigare ägares vanvård i åratal så klarar hen ett halvår till, särskilt som de inte är där på vintern.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag har däremot sagt att om man låter de hänga över till grannen i minst 4 månader så kommer grannen rimligen klippa dessa grenar.
Du har aldrig haft en trädgård, eller hur?
Växter växer inte på vintern, så det är helt oproblematiskt att låta dem växa som de vill från oktober till maj. Inget kommer att hända, jag lovar dig.

Grannen har förståss all rätt i världen att be TS ta bort grenarna, men TS måste inte göra det samma dag som hen flyttar in, eller ens inom 4 månader. Det ska göras med hänsyn till växterna, så om det rekommenderas beskärning i tex JAS är det ju ett antal månader kvar tills det behöver göras.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
märks juh att ni har noll intresse av att egentligen sköta de där grönytorna.Du vill gnälla och gapa för att få så mycket som möjligt gratis. Lägg upp bilder i vår när ni skött om ytorna så kanske det går att förhandla.

• Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har aldrig haft en trädgård, eller hur?
Växter växer inte på vintern, så det är helt oproblematiskt att låta dem växa som de vill från oktober till maj. Inget kommer att hända, jag lovar dig.

Grannen har förståss all rätt i världen att be TS ta bort grenarna, men TS måste inte göra det samma dag som hen flyttar in, eller ens inom 4 månader. Det ska göras med hänsyn till växterna, så om det rekommenderas beskärning i tex JAS är det ju ett antal månader kvar tills det behöver göras.
Med tanke på att jag aldrig bott i lägenheten så har jag alltid haft trädgård.
Vad de nu tillför i ämnet.

Retorisk fråga.
Måste en veterinär ha djur?

"Helt oproblematiskt att låta dem växa från oktober till maj"
Jag värderar min gransämja mer än så och klipper de som hänger ut innan växterna går in i sin vintervila.
Skulle det vara så att jag inte gör de och grannen klipper ner rotskott så skulle jag konstatera att jag inte skött de.

Här nere i Skåne är dock vintervila knappt december till januari

Redigerat:
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Ett sådant tillstånd gäller ju inte när fastigheten byter ägare!
Det kan det göra. Finns ett fall i HD som kallas för Oxelhäcken som ger vägledning i denna fråga. Det är inte så svartvitt som en och annan kanske önskar.

Men nu har väl TS sagt till och då är det f r o m nu klart vad som gäller för grannen.

K
Tycker du att det är ok att din granne (entreprenör i detta fall) går in i din trädgård utan att säga till och klipper längst er tomtgräns? Det är DET detta handlar om i grund och botten

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
K Kakelugnen566 skrev:
Tycker du att det är ok att din granne (entreprenör i detta fall) går in i din trädgård utan att säga till och klipper längst er tomtgräns? Det är DET detta handlar om i grund och botten
Det är kanske fel moraliskt i mångas ögon men knappast straffbart i praktiken särskilt inte i efterhand.. om vi pratar om själva intrånget på tomten. Hemfridsbrott funkar bara bra om man enbart är där för att bråka eller kvarstannar trots upprepande önskemål om att lämna hemfridszon. Att kliva på fel sida för att man försöker fixa växter precis i gränsen är mig veterligen ingen som någonsin dömts för.
Dom som döms för hemfridsbrott är folk som bråkar med nån som bor där inte en fot på fel sida gränsen när man sköter nåt som står nära tomtgräns.

Skadestånd blir svårt med sly utan värde som är självsått och i tomtgräns där det är tveksamt om det är på ena eller andra sidan gränsen..

Vi befinner oss inte i USA i vissa delstater där intrång på ens mark ger rätt till försvar helst med vapen ,bara för nåns fötter är innanför ens tomtgräns utan vi måste även kolla hur stor ens hemfridszon är i det aktuella fallet och det har även betydelse vad den som är där gör för nåt om den har där att göra..

Brevbärare som lämnar paket är svår att få dömd för hemfridsbrott då denne skulle lämna paket.. Tex likaså grannungarna som hämtar deras fotboll eller pappan som klipper kvistar i tomtgräns och råkar snubbla in på fel sida i 30 sec ..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Spelar ingen roll vilken tid på året, de som växer in hos grannen åtgärdar man. Eller accepterar att grannen åtgärdar.
Vad man gör på sin egen tomt är upp till dig själv men du har ingen rätt att inkräkta på grannen.

Vill man inte klippa så får man binda upp så det inte hänger över tomtgräns.
…du har ingen rätt att inkräkta på grannen var det ja ….

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
E_interiör E_interiör skrev:
Tycker denna tråd är lite intressant. Är själva nyinflyttade till hus. Ingen har bott i huset på länge och trädgården har ej blivit omhändertagen på flera år så har vi mycket att ta tag i.
Vi har en äppelträd som är grannens men som är så nära gränsen så det hänger ner över våran tomt. Även 2 nyplanterade träd, Max 1-2 år gamla som står jätte nära gränsen så löv och skit kommer hamna på vår tomt. Man är ju inte jättesugen att ta diskussionen med pensionärerna om detta…
Jag ingen jättelust att kratta löv och plocka äpplen från marken.
Ja det är brott mott hänsynsplikten att plantera så.

B Boende45 skrev:
Haha!

Det lönar sig knappast att vara vänlig, tvärtom.

Tyvärr har du den grannen du har.

Många människor är känslokalla, tänk en semi-psykopat.

Det här är personer som strävar uppåt, god ekonomi och hög ställning på samhällsstegen. Om du ytligt pratar med en dylik person kommer du att uppleva att den är trevlig.

Jag var själv med om en händelse efter att grannfastigheten hade sålts i Stockholms skärgård. Var ute och skulle hämta lite prylar på landet. Var alltså ute och vände på landstället, max 1 timme vårvintern. Fick för mig att jag skulle upp och kolla i gäststugan som ligger kanske 75 m från huvudbostaden.

Då upptäcker jag att ett mindre träd är fällt kanske 3 m in på min tomt. Motorsågen står kvar på marken och är fortfarande varm. En konstig känsla då det är ett märkligt sammanträffande. Jag är ute max en timme och det är 14 dgr sedan jag besökte huset senast.

Knackar på hos närmaste grannen, en ung familj i 35 års åldern. Frun öppnar och svarar att det var ett mindre träd som störde dom kanske 5 m högt. Hon är helt iskall och bryr sig inte det minsta, berättar att mannen är nere med barnen på stranden och leker när jag frågar.Det här trädet skymde inte någon utsikt och knappast heller någon sol.

Du kan knappast göra något i en sådan här situation utan att skapa ”krig” om det handlar om närmaste grannen.

Jag sa något till kvinnan typ ” Om ni gör om det här kommer jag vidta åtgärder”. Fullt medveten om att dom fått som dom ville och jag var en loser.
Beroende på samvete har man i det fallet antingen fått en motorsåg i present eller lämnar in den som hittegods till polisen.

Att träd och andra växter når in till grannen är bara ett problem om grannen inte vill ha det så. Då kan man diskutera fram en lösning. Går inte det så får man läsa på vad som gäller och följa reglerna och det gäller båda parter.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Med tanke på att jag aldrig bott i lägenheten så har jag alltid haft trädgård.
Vad de nu tillför i ämnet.

Retorisk fråga.
Måste en veterinär ha djur?

"Helt oproblematiskt att låta dem växa från oktober till maj"
Jag värderar min gransämja mer än så och klipper de som hänger ut innan växterna går in i sin vintervila.
Skulle det vara så att jag inte gör de och grannen klipper ner rotskott så skulle jag konstatera att jag inte skött de.

Här nere i Skåne är dock vintervila knappt december till januari
En veterinär måste inte ha djur, men det är ju så uppenbart att du har noll koll.
Hävda att en trädgård växer igen om man inte klipper ner växtligheten regelbundet på vintern?
Hävda att det föersta man måste göra som ny husägare är att rensa bort allt som växer i tomtgränsen, innan man överhuvudtaget vet vad det är, trots att amn flyttat in i december?
Hävda att man grovt misskött sina plikter när man inte gjort detta trots att det gått 4 månader, när dessa månader är december, januari, februari och mars, och att det är självklart att grannen som inte vistats där på hela denna tid blir irriterad och går in på tomten och röjer?
Du skriver att du klipper boret allt som skulle kunna irritera grannen i god tid på hösten. Hur tänker du att TS ska kunna göra det när hen flyttar i i december?
Nejdu, trollet.

Jag säger IGEN:
Man ska som nybliven husägare INTE göra något i trädgården förrän man väntat en säsong och kollat vad som är vad. Om man som granne vill ha bort något går man lugnt och artigt över till sin nya granne och berättar hur man vill ha det, sedan ger man grannen en säsong på sig att åtgärda problemen. Om inget händer kan man som granne klippa, men man håller sig på sin sida och klipper bara sådant som går över tomtgränsen.
Då har man som granne hållit sig till lagens råmärken.

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det är kanske fel moraliskt i mångas ögon men knappast straffbart i praktiken särskilt inte i efterhand..
Straffbart kanske det inte är, men man kan definitivt få betala för skadan man åsamkat, så att växterna kan ersättas.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att stenmuren står på din grannes tomt men är det en gammal mur så finns det regler för den och den sly och buskar som du har på din tomt är inte bra för en gammal stenmur utan bör röjas bort för att stenmuren ska må bra. Har du problem med att grannen vill sköta båda sidor av stenmuren så prata men grannen och kom överens om att du sköter din sida och ser till att det inte finns någon växtlighet där som kan skada muren. Även om muren inte står på din tomt så har du nog ansvar för att inte rötter skadar muren så lämpligtvis så anlägger du gräsmatta eller skapar ängsmark närmaste metern intill muren utan buskar och träd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.