67 272 läst ·
357 svar
67k läst
357 svar
Granne klagar på störande ljus från laddbox
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Både min TV och datorskärm har avstängda dioder från någon meny i inställningarna, behövs ingen svart tejp. Till och med en gammal receiver från 00-talet har en funktion för att dra ner ljusstyrkan på displayen även om jag inte minns nu hur man gör.
Eftersom grannen kontaktade dig är det rimligen störande.T Mille17 skrev:
Tydligen stör det ändå grannen.T Mille17 skrev:Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Vad undrar du över är rimligt?T Mille17 skrev:
- Att laddboxen har en LED som lyser så starkt att din granne blir störd. Även om du ställ in den till 1%?
- Det tycker jag är inte är rimligt eftersom laddboxen skulle fungera utmärkt utan denna LED. - Att grannen kontaktar dig och startar en dialog när du stör?
- Det tycker jag är utmärkt att grannen gör. Även om det är irriterande för stunden med klagomål är det en utmärkt möjlighet att visa sig vara en god granne och lösa problemet (Tejp-lösningen är ju både billig och enkel) Det är bra att ha med i bagaget när det är du som behöver klaga på grannen. - Att LED lampan inte går att stänga av helt?
- Det tycker jag inte är rimligt. Men El-tejp gör jobbet. - Att du inte bara stänger av LED lampan eller tejpar över den så grannen slipper bli störd?
- Det tycker jag inte är rimligt, när det är så enkelt. - Att starta denna tråd?
- Det tycker jag är mycket rimligt om man tvekar och vill få synpunkter.
- Vissa här i tråden verkar anse att det är den störda grannen som är problemet. Det tycker jag tyder på att man missat något.
- Anser man det på fullt allvar och dessutom föreslår att lösningen är att störa grannen ännu mer tycker jag man har missat allt.
Ibland är det rimligare att anpassa sig till världen än att kräva att världen ska anpassa sig efter en själv. TS har ju redan lyssnat genom att dra ner styrkan till EN procent, det räcker. Grannen får försöka sluta leta efter den lilla dioden som knappt lyser genom buskarna 20 m bort. Hör du inte hur löjligt det låter?O skrev:
Eftersom grannen kontaktade dig är det rimligen störande.
Tydligen stör det ändå grannen.
Vad undrar du över är rimligt?
- Att laddboxen har en LED som lyser så starkt att din granne blir störd. Även om du ställ in den till 1%?
- Det tycker jag är inte är rimligt eftersom laddboxen skulle fungera utmärkt utan denna LED.- Att grannen kontaktar dig och startar en dialog när du stör?
- Det tycker jag är utmärkt att grannen gör. Även om det är irriterande för stunden med klagomål är det en utmärkt möjlighet att visa sig vara en god granne och lösa problemet (Tejp-lösningen är ju både billig och enkel) Det är bra att ha med i bagaget när det är du som behöver klaga på grannen.- Att LED lampan inte går att stänga av helt?
- Det tycker jag inte är rimligt. Men El-tejp gör jobbet.- Att du inte bara stänger av LED lampan eller tejpar över den så grannen slipper bli störd?
- Det tycker jag inte är rimligt, när det är så enkelt.- Att starta denna tråd?
- Det tycker jag är mycket rimligt om man tvekar och vill få synpunkter.Jag skulle rekommendera att prioritera att försöka skapa och underhålla en så god relation som möjligt med grannen. Har du ingen el-tejp, be att få låna av grannen då!
- Vissa här i tråden verkar anse att det är den störda grannen som är problemet. Det tycker jag tyder på att man missat något.
- Anser man det på fullt allvar och dessutom föreslår att lösningen är att störa grannen ännu mer tycker jag man har missat allt.
Personligen tycker jag en svart tejpbit på en laddbox är mycket fulare en en diod som knappt lyser men det är ju ett tyckande från mig.
Jag tycker att det är orimligt att grannen stör sig på en LED. Hos mig hade vi inte haft annat än konflikter då. Exempelvis så hade vi en björktrast (?) som lärt sig hur ett billarm lät. Den hörde man titt som tätt i hela grannskapet. Tänk om folk hade börjat irritera sig på att grannarna har billarmet på hela tiden...O skrev:
Eftersom grannen kontaktade dig är det rimligen störande.
Tydligen stör det ändå grannen.
Vad undrar du över är rimligt?
- Det tycker jag är inte är rimligt eftersom laddboxen skulle fungera utmärkt utan denna LED.- Att grannen kontaktar dig och startar en dialog när du stör?
- Det tycker jag är utmärkt att grannen gör. Även om det är irriterande för stunden med klagomål är det en utmärkt möjlighet att visa sig vara en god granne och lösa problemet (Tejp-lösningen är ju både billig och enkel) Det är bra att ha med i bagaget när det är du som behöver klaga på grannen.- Att LED lampan inte går att stänga av helt?
- Det tycker jag inte är rimligt. Men El-tejp gör jobbet.- Att du inte bara stänger av LED lampan eller tejpar över den så grannen slipper bli störd?
- Det tycker jag inte är rimligt, när det är så enkelt.- Att starta denna tråd?
- Det tycker jag är mycket rimligt om man tvekar och vill få synpunkter.Jag skulle rekommendera att prioritera att försöka skapa och underhålla en så god relation som möjligt med grannen. Har du ingen el-tejp, be att få låna av grannen då!
...tyvärr försvann fågeln efter ett par år, lite tråkigt tycker jag.
Sedan har vi grannarna som eldar trädgårdsavfall två gånger per år. Och de som har så högljudda ungar. Och de som kör så snabbt på vägen. Och de som rider förbi och låter hästarna skita på vägen. Och de som...
Ni förstår kanske poängen...
Redigerat:
Jag har Zaptec och vill se när jag stoppar in den i bilen och den börjar ladda och allt är OK, eller inte, men efter det skulle jag vilja att den slocknade automatiskt, precis som bilens lysdiod. Tyvärr gör den inte det, utan lyser pulserande så länge den laddar. Med det sagt, har du den på 1% då har jag svårt att tro att grannen kan se den. Jag har min på 13% och den är väldigt diskret även på natten, dagtid är det i princip omöjligt att se utan att täcka för och skugga med handen. Grannen är kanske en av diselälslande foliehattarna. Gör vad du vill, han kommer ändå att hata dig för att du tankar din bil hemma. 😃T Mille17 skrev:Som titeln lyder, vi installerade nyligen en laddbox hemma för att kunna ladda bilen, knappt ett dygn senare får jag ett meddelande från grannen som friskt har klagat om andra saker tidigare nu om att led indikatorn på våran laddbox stör dem och lyser rakt in i deras vardagsrum. Jag svarade med att jag nu har sänkt ljusstyrkan till miniminivån (dvs 1%), den låg på 70% standard efter installationen. Det går en häck emellan våra tomter på 2+ meter i höjd och det är 20m+ ish mellan husen.
Dagen därpå får jag ett till meddelande där de fortsatt klagar och vill att vi stänger av laddboxen helt och hållet trots att jag har sänkt ljusstyrkan till 1% på led indikatorn som laddboxen har, dvs inget som lyser upp området överhuvudtaget som laddboxen är i.
Laddboxen i fråga är en Zaptec Go.
Min fråga är om detta är rimligt?
Han har ingen rätt att kräva att du stänger av den, inte ens om du har den på 100%. Man har rätt att ha belysning på hela natten om man vill, så laddboxdioderna får naturligtvis också vara på.
Rimligt och rimligt.
Man kan ju också resonera om vad som är värt att ens lägga mera tid på.
"Problemet" är ju enkelt löst på en minut med hjälp av en tejpbit.
Är det då rimligt att istället logga in på ett forum, skapa en tråd om det och skapa en uppslutning med 50 pers som stämmer in i kören och skriker att grannen är en idiot?
Man kan ju också resonera om vad som är värt att ens lägga mera tid på.
"Problemet" är ju enkelt löst på en minut med hjälp av en tejpbit.
Är det då rimligt att istället logga in på ett forum, skapa en tråd om det och skapa en uppslutning med 50 pers som stämmer in i kören och skriker att grannen är en idiot?
Håller både med och ej med!B Bästerortarn skrev:
Jag själv har utebelysning på när det är mörkt ute. Ingen granne har dock klagat men de som har varit på besök har klagat.
Har en vän som gillar mörker.
Jag i min tur tycker det är jobbigt att vara där på besök då man knappt ser var man går får använda mobilens ficklampa för att kunna gå ute osv.
Sen har han på sina håll satt upp rörelse deckare lampor!
Visst de i sin ära men här kan vi prata om störmoment och väldigt onödiga lampor. Speciellt de som väljer att lampan lyser 5-10 sekunder.
Fy vad man blir irriterad ljus i nån sekund sen mörkt mitt i allt. O det är många, många som valt göra så. Allt från BRF, kommuner till privatpersoner!
Jag har även en granne som har en sådan. Dock inget jag gjort nån nummer av och grannen har heller inte gjort nån nummer av mina utelampor 😀
Men man reagerar att nån går ute, de blåser osv när lampan blinkar.
Skulle den konstant lysa skulle den nog störa mindre!
Tyvärr har de, det ibland.Alfredo skrev:
Finns många foliehattar.
Finns de som tror att alla våra höga elpriser beror också enbart av att det kommit elbilar.
Hur många här (o i andra trådar) verkligen bryr sig om småkrypen när det kommer till ljusföroreningar? 😅
På dagtid stör man sig på dessa och dödar dessa stackars småkrypen 😉
Men alltid är det nån som stör sig på nåt.
Märks dock inte lika mycket på ett villaområde. Men man har ju bott i BRF förut där beror det också vem som sitter i styrelsen och "skriver lagarna"!
Redigerat:
Rimligen borde laddboxen vara vänd så att du själv ser status inifrån ditt hus.
Kan man få bild på hur det hela ser ut?
Kan man sätta något framför som hindrar ljuset att nå grannen men som istället reflekterar det mer mot din riktning.
Själv riktade jag mina stolpar mot köksfönstret så man enkelt kan se om de är ipluggade
Kan man få bild på hur det hela ser ut?
Kan man sätta något framför som hindrar ljuset att nå grannen men som istället reflekterar det mer mot din riktning.
Själv riktade jag mina stolpar mot köksfönstret så man enkelt kan se om de är ipluggade