J Jorel03 skrev:
Det finns inget problem. Vad grannen tycker om detta, skiter man fullständigt i.

Samtidigt som grannen kontaktar mig, svarar jag med att om det inte passat kan du flytta eller blunda.

Man ska inte rulla runt och lägga sig på rygg, för gnällande personer som denna granne.
Haha ok alla har ju sitt sätt.

D DanielSt81 skrev:
Jag förstår inte riktigt diskussionen och problemet här. Framför allt av alla som tycker att TS borde göra något åt lampan från laddaren.
Om jag stör mig på en sak som jag själv kan göra något åt så är det jag som ska göra det. Inte kräver att en annan gör något så jag blir nöjd. TS granne kan lätt drar för en gardin, persienn eller liknande för att slippa ljuset som stör. Lampan från laddaren är nämligen inget som är olaglig eller som är något som har en stor påverkan på någon.
Kanske TS granne kommer snart och säger att hen stör sig på att se TS ute på tomten. Tycker ni som menar att TS ska släcka lampan på laddaren att TS ska hålla sig inomhus resten av livet då? Ni verkar ju tycka att den som stör sig på en sak alltid ska få som den vill och inte göra något själv åt saken. Eget ansvar verkar vara något utdöende.
Om en granne tycker en lampa stör går väl inte att jämföra med att grannen inte tycker du får vistas ute på din tomt.
Din jämförelse är ju minst sagt haltande.
Det kan ju vara en rätt skrikig lampa, jag har sett laddboxar som lyser REJÄLT mycket. Till vilken nytta kan man ju undra. Räcker ju med en pytteliten svag lampa för att man ska se vilket laddmodus den är inne i.
Eller en app av något slag.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
B BerlinCalling skrev:
Vet inte vad det har med mitt svar att göra men tack för informationen.
Du tyckte ju det var störande med folk som använder maskiner på kvällar och söndagar och man skall inte störa.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Oj, var några år sen… har en pulsar max, antar de har flera modeller. Står nått om ”vänteläge för halo-ljus” sen ”släcker statuslampan efter interaktion”. Nu när jag loggar in, men måste vara på blåtandsavstånd för att komma åt alla parametrar. Det är jag tidigast på fredag kväll.

(Märkligt nog för den har WiFi och täckning).

För min del var det ingen granne som klagade. Men tröttnade själv snabbt på det, stängde av det kanske en vecka efter installation.
Toppen, då skall jag kolla när jag är på plats. Tack för tips.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Erikgson skrev:
Om en granne tycker en lampa stör går väl inte att jämföra med att grannen inte tycker du får vistas ute på din tomt.
Din jämförelse är ju minst sagt haltande.
Det kan ju vara en rätt skrikig lampa, jag har sett laddboxar som lyser REJÄLT mycket. Till vilken nytta kan man ju undra. Räcker ju med en pytteliten svag lampa för att man ska se vilket laddmodus den är inne i.
Eller en app av något slag.
Du får gärna tycka att min jämförelse är haltande. Skulle jag dock inte säga. Jag har samma laddbox och lampan är inte speciellt ljust. Definitivt inte på 1% som TS drog ner till. Lägger man till att det är en häck mellan husen och typ 20 m avstånd anser jag min jämförelse som rimligt eftersom det inte ens kan vara möjligt för grannen att se lampan i sitt vardagsrum på 20 meter avstånd samt häck.
Då borde grannen hört av sig till kommunen och klagat på varenda gatubelysning. Har svårt att tro att det har hänt. Grannen har nog mer ett problem med TS. Om grannen inte vill dra för en persienn eller något så kan grannen ju alternativt ersätter Häcken med ett plank. Då kommer grannen i framtiden slippa se allt som TS gör och behöver sig inte störa på något längre.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
E Erikgson skrev:
Oavsett vad man tycker eller om grannen krånglar. Detta är ju ett lättlöst problem. Tejpa eller täck över diodjxveln med nåt.
Du verkar inte ha förstått.
Det handlar om att grannen vill kuva TS eftersom grannen är en sociopatisk översittare.
Den obetydliga dioden som knappt syns när man står bredvid den är bara det senaste vertyget som används.
Att (led)ljushatarnas riksförbund har årsmöte i tråden är ett sidospår.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
SSG3000 och 5 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har stängt av det på vår, tycker också det är störigt. Och då är ändå eassee ganska diskret. Vissa andra är ju horribla, starkt blått eller grönt sken. Jag tillhör massan som också tejpar över diverse dioder på hemelektronik, tv, router osv.

Säljs ju överprisade klistermärken för ändamålet också. [länk]
Jag älskar att folk lägger 100:- på detta när man kan klippa vilken bit svart tejp som helst ..

• Haha
Fideliox
  • Laddar…
F
elpaco elpaco skrev:
Jag älskar att folk lägger 100:- på detta när man kan klippa vilken bit svart tejp som helst ..
Kan vara svårt att klippa en rund bit. Så jag tog en hålslagare, en sån man har till sätta papper i pärm. Sen är nackdelen med eltejp att klistret kan kleta något förbannat efter en tid.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Så jag tog en hålslagare, en sån man har till sätta papper i pärm.
Antingen har du gigantiska papper, hålslagare och pärmar, eller så underskattar du storleken på LED-ljuset som vi pratar om.

Ungefär såhär har jag uppfattat att det ser ut.
Screenshot_2026-04-23-18-50-27-362.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antingen har du gigantiska papper, hålslagare och pärmar, eller så underskattar du storleken på LED-ljuset som vi pratar om.

[bild]
Vet inte om det är en reklambild eller vart den kommer ifrån men min lyser absolut inte så starkt. Min står nog på 70%.

D DanielSt81 skrev:
Vet inte om det är en reklambild eller vart den kommer ifrån men min lyser absolut inte så starkt.
Det handlade mest om att försöka visa att den cirkelrunda "pluppen" från ett hålslag är några tiopotenser för liten för att täcka hela ljuskällan.

Jag antar att @Fideliox tänkte sig att det var en vanlig traditionell lysdiod med en diameter på några mm som skulle täckas, om det nu inte var ett skämt som jag inte begrep.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vissa laddstationer har exakt samma gröna sken som sjöfartsverket har på sina farledsbojar. Detta är rent livsfarligt om man nattseglar och inte är i sina hemmavatten.
I bästa fall blir det som i kaffereklamen, men förmodligen inte.
Laddstationer inom strandskyddat område bör omgående förbjudas.🏴‍☠️

• Gilla
  • Wow
  • Haha
gaidin och 3 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Jo jag vet, syftade som ersättning till klistermärkena jag blev citerad om.

Alfredo Alfredo skrev:
Det handlade mest om att försöka visa att den cirkelrunda "pluppen" från ett hålslag är några tiopotenser för liten för att täcka hela ljuskällan.

Jag antar att @Fideliox tänkte sig att det var en vanlig traditionell lysdiod med en diameter på några mm som skulle täckas, om det nu inte var ett skämt som jag inte begrep.
Jag förstod vad du menade med inlägget och bilden. Jag tänkte bara säga det för att vissa här kanske tror att det är värsta lampan när dom ser bilden.
Kommentarer om att tejpa över är inte heller lämpliga med tanke på hur stor cirkeln är. Detta kan på 1% aldrig störa med en häck emellan. Sitter grannen då i mörkret i sitt vardagsrum? Grannens innerbelysning eller ljusstyrkan på tv borde vara mer irriterande för grannen.

S
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Ang. bilden (bra spanat!)
Hittade mer roliga saker man kan göra med LED https://help.zaptec.com/en-GB/article/zaptec-go-status-light
Är det detta grannen sitter och tittar på?
Kanske kan få det att blinka också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.