N
Dr Benz Dr Benz skrev:
Tänker du på grannar som gör som dom vill på din tomt?
Jag tänker på grannar generellt. Ingen som har synpunkter på vad, hur och när jag gör eller inte gör något. Likaså ingen som stör mig på allehanda vis.
Man läser ju titt som tätt om olika problem med grannar här på forumet. Låter INTE kul.

• Gilla
CCPusher och 5 till
  • Laddar…
För mig skulle det Inte finnas nåt att diskutera, jag skulle polisanmäla direkt.

Jag har själv häck som en granne ogillar men som behövs som insynsskydd. Det är en sak om en granne trimmar häcken lite från sitt håll, att kapa stammarna halvvägs upp på en tuja är däremot ren skadegörelse.

Att grannen är nyinflyttad gör det hela än värre.

• Gilla
  • Älska
Larsfixare och 16 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag tänker på grannar generellt. Ingen som har synpunkter på vad, hur och när jag gör eller inte gör något. Likaså ingen som stör mig på allehanda vis.
Man läser ju titt som tätt om olika problem med grannar här på forumet. Låter INTE kul.
Fast de flesta grannar är rätt trevliga att ha.

• Gilla
bling och 4 till
  • Laddar…
N
H hempularen skrev:
Fast de flesta grannar är rätt trevliga att ha.
Ja på lagom avstånd! :D

• Gilla
Festlund och 12 till
  • Laddar…
O
S Skyscraper skrev:
För mig skulle det Inte finnas nåt att diskutera, jag skulle polisanmäla direkt.
Självklart!

Sen skulle man ju kunna önska att en polisanmälan i ett fall där gärningsmannen ertappats på bar gärning och dessutom erkänt brottet kunde lagföras per automatik, och inte som det fungerar idag troligtvis läggas på hög i väntan på avskrivning. Om det istället var så att en sådan här brottsling per automatik sattes i fängelse 6 månader och tvingades betala skadestånd till brottsoffret så skulle betydligt färre idioter chansa på att kapa grannens häck, och de som ändå gjorde det skulle få det straff de förtjänar.

• Gilla
  • Älska
Larsfixare och 7 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:

Jag har själv häck som en granne ogillar men som behövs som insynsskydd. Det är en sak om en granne trimmar häcken lite från sitt håll, att kapa stammarna halvvägs upp på en tuja är däremot ren skadegörelse.

Att grannen är nyinflyttad gör det hela än värre.
Nu bor vi i ett land med typ en timme kö i telefon till polisen och till och med kö till 112 om det vill sig illa. Är verkligen en polisanmälan det absolut första du tänker på? Det finns ju andra sätt att lösa det och få ekonomisk ersättning utan att gå dit direkt. Till att börja med kan man ju bara ställa ett eventuellt krav till grannen direkt och se vad han säger, sedan gå vidare därifrån.

• Gilla
  • Wow
Poontus och 6 till
  • Laddar…
nikasp
Borde få medalj och ett stort tack. Jag får lägga en massa tid på att klippa 27 meter oönskad thuja längs vår uppfart. Grannen har klippt två gånger på 8 år så jag har gett upp.

Sist frågade de om de inhyrda fick nyttja vår uppfart, självklart sa jag! Blev lite mindre glad när de endast klippte på toppen och inte alls tog i häcken som hänger in på vår 4 meter breda skaftväg <facepalm>… vad som är tråkigare är att mannen bakom den abnormt höga häcken är nästan 80 år och har cancer. Det är alltså samma häck men gissar att det skulle bli så dyrt att leja bort även den biten så de har släppt den helt.

Det är som Narnia bakom där och blockar såklart exakt all sol från söder. Lär ju vara 8 meter hög. Har som inte haft något bra läge att säga till och det är ju mer än en helgs arbete om jag skulle gå loss på den - och sätta nya standarden (grannarna gör jobbet så det blir billigare för oss).

Nä, fy fan för thuja högre än tre meter och som planterats närmare än två meter från tomtgräns. Blir faktiskt alltid på dåligt humör när jag ska klippa gräset ner till brevlådan. Otrevlig växt som är tråkig att handskas med.

Vi har hyfsad kontakt nu men jag var ganska skarp ett år efter inflytt att de måste klippa. Tog 80 centimer av vår skaftväg på 400 cm bredd då.

Ett hus och grönska i solsken, bil framför, grusväg, master i bakgrunden, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Poontus och 17 till
  • Laddar…
nikasp
Tycker inte du ska göra så mycket utan kör på en lägre häck i ej-abnorm-höjd.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Poontus och 8 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Insynsskydd även från övre plan.

För 9 år sedan, då denna tråd skrevs, var min thuja endast ca 1 m hög
Om du kan skulle jag plantera nya träd mot grannen.

Pil växer oerhört snabbt och ger bra skugga. Om du sätter pil-plantor ca 3 m från tomtgräns har du en hög vägg mot grannen inom 3-4 år.

Perfekt om detta är din norrsida, dvs grannens södersida, då drabbar det inte din solinstrålning men grannen får konstant mörker.

• Arg
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 9 till
  • Laddar…
nikasp
B Boende45 skrev:

Pil växer oerhört snabbt och ger bra skugga. Om du sätter pil-plantor ca 3 m från tomtgräns har du en hög vägg mot grannen inom 3-4 år.

Perfekt om detta är din norrsida, dvs grannens södersida, då drabbar det inte din solinstrålning men grannen får konstant mörker.
Du låter som en ”mörk” granne. Varför vill man andra ont? Ska man bo nära andra får man väl ha lite tanke på andra. Eller är du kanske 90-talist och nära dig själv?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
AnnikaME och 12 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:

Fy f#n vilken vidrig åsikt :mad:

• Gilla
  • Haha
ChrisÅrs och 12 till
  • Laddar…
H
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Han har tyvärr kapat stammen rakt av.
synd borde sneddas lite i snittet.
Jag hade nog prata med grannen och sett vad han anser.
Då det inte alls är vad ni kom överens om.
Många thujor är det prat om?

sen får han välja om han vill sätta dit nya typ 4 m thujor som får växa till sig till önskad höjd.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:

Alright. Fullt förståeligt. Det är ju alltid en kompromiss. Eller iaf för dom flesta.

6 meter hög Thuja i tomtgräns låter som en mardröm och borde inte vara tillåtet. Ett staket får vara max en dryg meter.

• Gilla
  • Haha
AnnikaME och 23 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
6 meter hög Thuja i tomtgräns låter som en mardröm och borde inte vara tillåtet. Ett staket får vara max en dryg meter.
det beror nog på vad man har för grannarna med, vissa vill man träffa andra vill min slippa se och höra.

• Gilla
Larsfixare och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.