P
G gaidin skrev:
De AI jag jobbat med lär sig inte av oss användare så vi kan nog inte lära dem något.
Lite kontraproduktivt kan jag tycka men samtidigt så borgar det ju för att inte AI skall bli som Wikipedia med folk som tävlar om vilket svar som skall visas.
Det sker redan eftersom de som väljer data som AI tränas med, styr vad som är 'sant'.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja en sådan altan kräver ju inte bygglov. Först när den är över 1,2 m hög inträder bygglovskrav.
Så granne 2 har noll att säga till om, punkt

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har nu försökt att instruera Copilot att enbart tolka 9 kap PBL vad som gäller för altan. När Copilot misslyckas och feltolkar utifrån annan info har jag upprepade gånger bett den att enbart tolka utifrån URLen som jag ger till PBL. Men Copilot fixar det inte. Den kan inte läsa och tolka lagtext i sin kommersiella version som finns idag. Bättre är det inte 2026.

Jag tror BH har ett existensberättigande avseende PBL-rådgivning ännu en tid...
Där ser man en begränsning med LLMer vars AI bygger på massinlärning som då inte accepterar/lär sig lagtexten för den finns det bara _en_ av.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
F fripponen skrev:
Tack! Så i princip skulle vi kunna bygga en likadan altan precis intill tomtgränsen, så att den går ihop med grannens? Inget vi planerar att göra dock 😅
Japp

P Peter787 skrev:
Det sker redan eftersom de som väljer data som AI tränas med, styr vad som är 'sant'.
Nej, det som är sant förändras inte oavsett vad en mytomat skriver

Igår fick min granne svar av bygglovsavdelningen på Stockholm stad.
Jag tror dock att vårt område inte kulturmiljöområde.

• ad48db49-9e28-40d2-a531-c91dde67bad5.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.