39 863 läst ·
65 svar
40k läst
65 svar
Granne har byggt altan vid tomtgräns, vem har rätt?
Trädäck och altan är inte samma sak, på samma sätt som det inte kräver bygglov eller grannmedgivande för att lägga marksten krävs det inte för ett trädäck på markenK Kris1 skrev:
Stockholm stad säger att det är samma sak.A ajn82 skrev:
Nackdelen med att använda AI som kommunalanställd istället för att läsa PBL... Det blir fel ibland.K Kris1 skrev:
Kan man ringa Boverket. Hon på Stockholm stad jag pratade med för två veckor sedan verkade inte heller ha koll.Claes Sörmland skrev:
Granne 1 som jag försöker hjälpa är inte från Sverige ursprungligen och frågar mig 1000 frågor som inte jag kan svaret på.
Granne 2 är ett äldre par som verkar som de vigt sina liv till att förpesta tillvaron för andra
Men är inte grannmedgivande något som behövs om bygglov inte krävs?Claes Sörmland skrev:
Att grannen då får "vetorätt" om kommunen inte behöver tillfrågas, men att kommunen kör över grannars åsikter om de så beslutar i ett bygglovsärende (kommunalt tyckande utifrån grannars yttrande)?
Men inget av mitt resonemang här är relevant eftersom en marknära altan inte är en byggnad?
Ändrar man inte marken ( mer än 50cm vilket kräver marklov) eller bygger trädäcket så högt att man får en byggnad, dvs byggnadsvolym mellan mark och golv (som då ev kan kräva bygglov), så är det fritt fram att bygga ända fram till grannens gräns.
...
Sen kan man fråga grannen om han vill ha ett staket i tomtgräns med 50% ljusgenomsläpplighet eller ett tätare staket (lågt plank) som han då behöver ge sitt grannmedgivande till och då slippa viss insyn. 😀
F-n vet om AI gör livet enklare. I dess frågor har den tränats på alla kommunala webbtexter som det finns många fler av än lagtexter...
Hittade denna skrift "HANDLÄGGARSTÖD FÖR ALTANER" där den statliga myndigheten Länsstyrelsen hjälpt till med en effektivare och
enhetligare handläggning av altaner".
"Denna handledning är framtagen 2019 av handläggare från Kungsbacka, Kungälv och
Mölndal i samverkan med Länsstyrelsen Västra Götaland som ett led i en effektivare och
enhetligare handläggning. Innehållet har granskats av handläggare från Alingsås, Götene och
Kungälv"
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...e3f8b/1669710105360/Riktlinjer-altaner_TA.pdf
Inte per automatik. Grannemedgivande krävs för vissa väl definierade specifika åtgärder som i grunden behöver bygglov, men har undantagits från det kravet om vissa krav är uppfyllda. Är det inte en sådan åtgärd som omfattas av bygglovsbefrielsen så behövs inte heller något grannemedgivande.blackarrow skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Att något kallas samma sak är inte samma sak som att det är samma sak juridiskt! Det är oerhört viktigt att separerar vad man brukar säga och vad det är.K Kris1 skrev:
Jag brukar benämna min sambo som "regeringen" men hon har tyvärr ingen bestämmanderätt i Sveriges lagar för det.
Jag har nu försökt att instruera Copilot att enbart tolka 9 kap PBL vad som gäller för altan. När Copilot misslyckas och feltolkar utifrån annan info har jag upprepade gånger bett den att enbart tolka utifrån URLen som jag ger till PBL. Men Copilot fixar det inte. Den kan inte läsa och tolka lagtext i sin kommersiella version som finns idag. Bättre är det inte 2026.blackarrow skrev:
Men är inte grannmedgivande något som behövs om bygglov inte krävs?
Att grannen då får "vetorätt" om kommunen inte behöver tillfrågas, men att kommunen kör över grannars åsikter om de så beslutar i ett bygglovsärende (kommunalt tyckande utifrån grannars yttrande)?
Men inget av mitt resonemang här är relevant eftersom en marknära altan inte är en byggnad?
Ändrar man inte marken ( mer än 50cm vilket kräver marklov) eller bygger trädäcket så högt att man får en byggnad, dvs byggnadsvolym mellan mark och golv (som då ev kan kräva bygglov), så är det fritt fram att bygga ända fram till grannens gräns.
...
Sen kan man fråga grannen om han vill ha ett staket i tomtgräns med 50% ljusgenomsläpplighet eller ett tätare staket (lågt plank) som han då behöver ge sitt grannmedgivande till och då slippa viss insyn. 😀
F-n vet om AI gör livet enklare. I dess frågor har den tränats på alla kommunala webbtexter som det finns många fler av än lagtexter...
Hittade denna skrift "HANDLÄGGARSTÖD FÖR ALTANER" där den statliga myndigheten Länsstyrelsen hjälpt till med en effektivare och
"Denna handledning är framtagen 2019 av handläggare från Kungsbacka, Kungälv och
Mölndal i samverkan med Länsstyrelsen Västra Götaland som ett led i en effektivare och
enhetligare handläggning. Innehållet har granskats av handläggare från Alingsås, Götene och
Kungälv"
[länk]
Jag tror BH har ett existensberättigande avseende PBL-rådgivning ännu en tid...
De AI jag jobbat med lär sig inte av oss användare så vi kan nog inte lära dem något.Claes Sörmland skrev:
Jag har nu försökt att instruera Copilot att enbart tolka 9 kap PBL vad som gäller för altan. När Copilot misslyckas och feltolkar utifrån annan info har jag upprepade gånger bett den att enbart tolka utifrån URLen som jag ger till PBL. Men Copilot fixar det inte. Den kan inte läsa och tolka lagtext i sin kommersiella version som finns idag. Bättre är det inte 2026.
Lite kontraproduktivt kan jag tycka men samtidigt så borgar det ju för att inte AI skall bli som Wikipedia med folk som tävlar om vilket svar som skall visas.
Usless, Claes m.fl. skrev redan det här men jag säger det igen.
För mig klarnade det betydligt när jag äntligen förstod att det finns tre nivåer.
1 Saker som inte kräver bygglov.
2 Saker som kräver bygglov.
3 Saker som kräver bygglov men som under vissa förutsättningar är befriade alltså Bygglovsbefriade.
För att något ska kunna vara bygglovsbefriat så måste det finna ett bygglovskrav att befria dem ifrån till att börja med.
Så det är skillnad på "bygglovsfritt" och bygglovsbefriad.
För mig klarnade det betydligt när jag äntligen förstod att det finns tre nivåer.
1 Saker som inte kräver bygglov.
2 Saker som kräver bygglov.
3 Saker som kräver bygglov men som under vissa förutsättningar är befriade alltså Bygglovsbefriade.
För att något ska kunna vara bygglovsbefriat så måste det finna ett bygglovskrav att befria dem ifrån till att börja med.
Så det är skillnad på "bygglovsfritt" och bygglovsbefriad.
Intressant:blackarrow skrev:
Men är inte grannmedgivande något som behövs om bygglov inte krävs?
...
Kungälv"
[länk]
Inom detaljplan är det gällande planbestämmelser som styr hur nära tomtgräns en tillbyggnad
med altan eller en fristående bygglovspliktig altan får uppföras.
Om det inte finns en planbestämmelse som anger avstånd till tomtgräns och detaljplanen är
uppförd innan ÄPBL så gäller 39 § byggnadsstadgan, BS, som en planbestämmelse vilket
bland annat innebär 4,5 meter till tomtgräns för byggnader.
En altan som inte är en fristående byggnad och inte innebär en volymskapande tillbyggnad,
utan som antingen är bygglovsbefriad eller som kräver bygglov för utvändig ändring, kan
uppföras närmre tomtgräns än vad detaljplanen anger för avstånd från byggnad till gräns, eller
närmre än 4,5 meter om det är 39 § BS som gäller.
Utanför detaljplan
Utanför detaljplanerat område finns ingen bestämmelse som anger hur nära tomtgräns en
byggnad får ligga. Grannar ska höras innan beslut om bygglov om det gäller åtgärder som inte
är en liten tillbyggnad eller en komplementbyggnad till ett en- eller tvåbostadshus. Här får
man anta att beslutsfattarna menade att det också ska vara ett avstånd på 4,5 meter till gräns
för att man inte ska behöva höra grannarna och att hänvisningen i 9 kap 25 § PBL egentligen
borde vara till 9 kap 6 § PBL och inte 9 kap 31 a § PBL. Eftersom utvändiga ändringar inte är
bygglovpliktiga utom plan så kan altaner som inte betraktas som tillbyggnader eller fristående
byggnader uppföras nära gräns. Det kan de även inom detaljplanerat område, men i de fall de
bedöms innebära att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas så krävs inom detaljplan
bygglov och då får grannarna i alla fall ett beslut att överklaga, även om de inte har blivit
hörda för att det inte är en planavvikelse.
Utanför sammanhållen bebyggelse krävs inte bygglov för en liten tillbyggnad eller en
komplementbyggnad till ett en- eller tvåbostadshus om de inte placeras närmre än 4,5 meter