Tråkigt att se på om det ligger skräp i tomtgräns såklart. Men inget som är farligt.

Slappna av. Läs på. Om det inte hjälper kanske kbt vore något att testa.

• Gilla
  • Arg
1234bjorn och 11 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Det verkar ju vara en viktig fråga då du påpekar att grannen förvarar, enligt dig, farligt avfall nära din altan. I samband med att du inhämtade medgivandet för din altan borde du reflekterat över att grannen kan välja att nyttja sin tomt som grannen önskar (placera avfall, anlägga komposter eller vad det nu kan vara) och borde därmed inte bli förvånad över detta.
Det finns ju lagar och regler om hur man hanterar och förvarar just asbest. Det är inte jag som bestämmer att det klassificeras som farligt avfall heller. Om man nu ändå vill ha det på tomten kan man ju välja ungefär vilken annan plätt som helst utom den intill en altan med sandlåda. Så mycket tycker jag ändå att man kan visa hänsyn mot varandra som grannar. Så jag skulle flyttat den om det var ombytta roller och han som bett mig istället. Även om jag tyckt att det var larvigt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Pyret685 och 5 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Tråkigt att se på om det ligger skräp i tomtgräns såklart. Men inget som är farligt.

Slappna av. Läs på. Om det inte hjälper kanske kbt vore något att testa.
Jag har läst på. Behöver knappast kbt för att jag frågat en fråga i ett forum. Mitt liv kretsar inte kring den här frågan på något sätt. Man kan uttrycka att man tycker någon oroar sig i onödan på ett trevligt sätt. Otroligt ändå att bara en man i hela kommentarsfältet lyckats med just det. Kanske behöver jag terapi efter den sorgliga insikten ändå..

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Pyret685 och 9 till
  • Laddar…
Alltså, blåbetong innehåller (oftast) alunskiffer med förhöjda halter av radium vilket vid sönderfall bildar radon. Det är som sagt högre koncentration an vanligt inte utbrända stavar från reaktor 2 vi pratar om. Så att du över huvudtaget funderar på dessa eller hur han hanterar dem gör nog att jag tycker du tänt på för många cylindrar o river upp en storm i ett vattenglas.

Radon är ju trist, så långt är vi ju överens men om hans blåbetong block kanske väger 200kg om det var ett par källarväggar som åkte ut och du sitter på ett berg på några miljoner ton så kan du ju fundera på hur mycket hans stenar bidrar till koncentrationen i luften. Ok kanske inte helt rätt men du förstår min poäng, en fis i rymden.

Det lär heller inte komma farande några mängder med asbestfibrer för något som ligger still på backen o det är ju inte som att det för den sakens skull är en cancer på posten om det gjorde det, folk jobbade ju i fabriker där dessa fibrer låg som lytzendimma (sen dog de i cancer kanske). Igen en fråga om koncentrationen. Du är ju lika utsatt för en rogue partikel av kosmisk strålning som råkar ändra en DNA sekvens på oturlig plats som att en enskild asbest fiber skulle göra det. Jag antar att du inte helt undviker solljus?

Inget av grannens skräp kommer att påverka din hälsa (mer än kanske ditt blodtryck), men för din egen frids skull maila o fråga om du får slänga materialet då du känner obehag för att det ligger där så kommer du säkert få det. Har du tur så kanske han bara inte förstod din något obefogade rädsla och därför helt enkelt bara avsåg att slänga det vid passande tillfälle senare. När han då vet om det kanske han väljer att göra det på en gång. Han kan ju inte gärna gissa sig till hur du känner för grejerna.

• Gilla
saltis99 och 18 till
  • Laddar…
Tonen i tråden är onödigt nedlåtande, det bästa rådet är ju som sagt att erbjuda dig att ta bort det själv.

Sen skriver du i ett forum där folk har gjort en sport av att vara så blasé man bara orkar kring asbest med stenhård get-off-my-property-aura. Anmäler du grannen tror jag att du kan vänta dig värre skit i framtiden, plus att det är oskönt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Pyret685 och 21 till
  • Laddar…
Satsuki
Min gissning (baserat på TS berättelse) är att grannen tänkte ventilationskanalen är nerplockad, hel och ligger ute, självklart skall den slängas men eftersom den inte kan orsaka någon skada där den ligger nu tar jag sen senare när jag ändå skall till tippen.

Vad som är ”senare” är så klart varierande för var och en, TS tycker samma dag, grannen kanske tänker inom 1 vecka/månad/år.

Att det finns speciella riktlinjer för omhändertagande av asbest är primärt för att inte riskera hälsan för de som jobbar med det eller exponeras i jobbet. Inte för hemrenoverare. Därmed inte sagt att man inte ska vara försiktig om man står och river asbest och det dammar. Men det ska man alltid vara i damm, det är inte hälsosamt för lungorna.

• Gilla
dbjork80 och 14 till
  • Laddar…
Det var synd att du började raljera om blåbetongen, där la 95% av forumet dig i foliehattsfacket tyvärr.. :(

Att lägga asbest nära där barn leker om det nu är det är ju rätt onödigt. Jag kan väl inte vara ensam om att som barn tycka att krossa saker var något av det mest givande som fanns?

Se till att den flyttas. Antingen att grannen gör det eller så gör du det enkelt själv. Klart.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Nissens
V Vildvittran16 skrev:
Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Kan du utveckla på vilket sätt det är olämpligt att använda blåbetong som fyllnadsmassa utomhus?

Som jag ser det är det en alldeles utmärkt fyllnadsmassa som är helt oskadlig i det sammanhhanget.

• Gilla
saltis99 och 10 till
  • Laddar…
OM det hade legat bakom ett plank eller liknande så att det inte syntes och du inte visste om det, så hade det inte varit ett problem. Som många tidigare skrivit så är det inte ett problem att det bara ligger där. Det måste ju vara den absolut viktigaste punkten eftersom du nämner dina barn.

Största absoluta risken har redan skett när grannen rev inne i sitt hus. Det drabbar ju bara han själv.

Det är mig veterligen inte olagligt att låta asbest ligga still i naturen. Mitt tak på kanske 200 kvm består av just asbest. Många lador osv har fortfarande asbesttak. Exponeringen torde vara mångfaldigt mer men det är ingen som pratar om det.

SÅ det handlar egentligen om att det estetiskt inte ser kul ut att ha de högarna liggandes intill tomten. Det har jag FULL förståelse för, jag hade inte heller tyckt det var kul att se. Själv försöker jag alltid göra saker så att det påverkar grannarna så lite som möjligt. Du verkar tänka likadant och det är väl här det skaver. Din granne tänker inte likadant, däremot inte sagt att han gör något egentligt fel.

Så OM du skall ha någon framgång måste det vara något som verkligen är förankrat i olagligheter baserat på fakta. Det är enda chansen att nå ”framgång”.

Alternativet är som tidigare skrivit att erbjuda dig att forsla bort det själv, MEN då finns en stor risk att du kommer få fortsätta med detta och grannen har ett övertag kontinuerligt framöver.

Hur tråkigt det än är så släpp tankarna på risken och försök att leva med det. Just nu är det bara du som lider och förlorar på det.

• Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
Jag har en pall med nerplockat eternittak liggandes en meter från tomtgräns, tur vi har vettiga grannar!

å nej, eternit som ligger är inte skadligt.

• Gilla
Byggaren Bengt och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kan bara rekommendera TS att deeskalera detta med grannen. Helt klart har du socialt gått över gränsen med dessa upprepade påstötningar kring grannens renovering. Grannen har gjort vad en vettig granne kan göra, tackat dig för informationen och inte förstorat det hela trots att du har lagt dig i saker du inte har med att göra.

Inget bra kommer ur att reta sig på och försöka kontrollera grannen avseende dennes renovering.

• Gilla
Oldfart och 22 till
  • Laddar…
Ts. Det här är ett ickeproblem för er hälsa.
Blåbetongen är som allom bekant helt ofarlig där den ligger. Likaså är ett trasigt ventilationsrör likadant. Som sagts, finns det massor av hus som är klädda med eternit. Många hundra kvadratmeter exponerade för väder och vind. Vilket kan jämföras med den lilla rörstumpen. Själv har jag mitt garage klätt med fattiglapp, som de kallades. Ja, hela mitt hus var klätt i samma fula gråbeiga cementskivor. Fantastiskt bra fasad och fasadbeklädnad. Håller nästan hur länge som helst. Men ack så ful, tyckte jag och greppade kofoten och rev ner hela klabbet så att den ursprungliga träfasad kom fram. Jag har fortfarande lite plattor liggande här och där bakom huset. Att det skulle vara förbjudet för en privatperson att förvara eternit i sin trädgård, finner jag ytterst osannolikt. Dvs, på väg och tak = tillåtet. Lutade mot ett träd = otillåtet.

Jag tror att din granne helt enkelt inte förstår problemet just för att det inte är ett problem.
Att du tycker att det ser stökigt ut är däremot en helt annan fråga.

• Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
V Vildvittran16 skrev:
Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Nu såg jag för några veckor sen att de lagt en gammal ventilationskanal med asbest ännu mer olämpligt vid tomtgräns högre upp. 50 cm från vår altan. (som vi fått medgivande att bygga så nära). Jag skickade ett SMS i jättetrevlig ton om de måste ha missat att den innehåller farliga ämnen och inte visste hur farligt asbest är. Skrev också hur man ska försluta och hantera den. Han tackade så väldigt och sa att han skulle hantera saken. Men kvar ligger den och jag blir TOKIG. Det är tre meter från vår sandlåda. Den ser hel ut men jag blir orolig att något händer ändå. Hur ska jag hantera det här utan att skapa osämja med grannen? Kommunen pumpar samtidigt ut reklam på Facebook om att anmäla miljöbrott i sitt närområde. Gör jag det så vet han vem det var och grannfriden är borta..
Din egen oro är mer farlig för din hälsa än vad både blåbetongen och asbeströret som ligger på din grannes tomt är. Det finns många hus med asbesttak eller fasad av asbestplattor, dom utgör ingen fara för nån om så varenda platta skulle vara skadad.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ts. Det här är ett ickeproblem för er hälsa.
Blåbetongen är som allom bekant helt ofarlig där den ligger. Likaså är ett trasigt ventilationsrör likadant. Som sagts, finns det massor av hus som är klädda med eternit. Mångadra kvadratmeter exponerade för väder och vind. Vilket kan jämföras med den lilla rörstumpen. Själv har jag mitt garage klätt med fattiglapp, som de kallades. Ja, hela mitt hus var klätt i samma fula gråbeiga cementskivor. Fantastiskt bra fasad och fasadbeklädnad. Håller nästan hur länge som helst. Men ack så ful, tyckte jag och greppade kofoten och rev ner hela klabbet så att den ursprungliga träfasad kom fram. Jag har fortfarande lite plattor liggande här och där bakom huset. Att det skulle vara förbjudet för en privatperson att förvara eternit i sin trädgård, finner jag ytterst osannolikt. Dvs, på väg och tak = tillåtet. Lutade mot ett träd = otillåtet.

Jag tror att din granne helt enkelt inte förstår problemet just för att det inte är ett problem.
Att du tycker att det ser stökigt ut är däremot en helt annan fråga.
Det här är off-topic, men jag läste ditt inlägg och reagerade på en sak..
Min farsa dog i mesoteliom för ett antal år sedan. Ca 100 personer årligen dör av detta, där 90 personer går att spåra till asbest och 10 går inte att koppla till asbest. Farsan var en av dessa 10...förutom en sak- han rev ner fattiglapparna på ett hus de hade på 70-talet. Säkerligen utan andningsskydd på den tiden. Sedan har säkert 1000tals fasader rivits ned utan att för den skull lungsäckscancer/ mesoteliom bildats.
Men man ska vara försiktig vilket farsan kanske tyvärr blev ett bevis för. Å andra sidan har vi alla asbestfibrer i lungorna pga bromsdamm förr. Så han kanske bara hade otur. Ingen vet.
För TS . I Sverige 100 fall per år på en population på 10 miljoner människor, i USA 3000 fall på deras population. Då har de flesta av dom som drabbats jobbat med asbest

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Låt grannen renovera klart. Skulle det ligga skrot kvar i tomtgräns långt efter renoveringen är klar så påpeka att det inte ser så trevligt ut.

Vad du specifikt säger att materialet är lär ju inte påverka dig så länge han inte kapar upp det i ditt vardagsrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.