61 386 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
Anledningen till att denna tråd existerar är att många inte känner till vad som är lämpligt ATT elda och hur man förvarar veden.Foliehatten3 skrev:
Glad blir man dock av att åtminstone du är medveten om hur man avgör vad som är lämpligt att elda.
Frusen ved skall värmas till åtminstone rumstemp. innan den skall eldas och då avdunstar också det utvatten som är fruset på veden.
Ta med en säck med torr ved och gå dit och prata vänligt med dem. Säg att du förstår att de behöver elda för att hålla värmen i huset och därför lånar du gärna ut en säck, då sur ved varken är bra för miljön eller för deras och andras hälsa i området. Säg att det inte är någon brådska att återlämna. Det finns tyvärr mycket okunnighet om hur man bör elda, särskilt i tätbebyggelser. Det är sällan folk eldar sopor i kaminer. Du kan ju också upplysa om att i de flesta kommuner finns det restriktioner gällande eldning i vedkaminer i tätbebyggelse, det ska vara fritidseldning, endast med torr ved och bra syretillförsel i brasan så att inte röken stör omgivningen.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Hallå. Jag tror dom eldar sopor. Om det är sur ved så blir det en ljus rök. Plast och annat blir svart rökM matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.
Det är nog bara en mysfaktor att de eldar, håll ut!M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Du kan inte ha beskrivit det bättre än så. Men tyvärr så kommenterade jag ditt eleganta svar så nu kommer tyvärr inte alla troll och foliehattar vilja förstå och sänker trådskaparen ännu längre ner i fördärvet. Moderatorerna borde rensa bland troll och foliehattar och kasta irrelevanta inlägg och behålla ditt.J Jansson69 skrev:Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.
Redigerat av moderator:
Finns bara två saker du kan göraM matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
1) Säg till, be andra grannar göra detsamma om de störs.
2) Hjälper inte det så finns det inget mellanting. Du behöver då föra "luktdagbok" under åtminstone några månaders tid och anteckna varje tillfälle er miljö försämras av eldandet. Det räcker alltså inte att grannen eldar utan ni behöver känna lukten. Därefter är det anmälan till kommunen som gäller. Flera vägledande domar i Mark- och miljööverdomstolen har definierat att trivseleldning innebär eldning upp till fyra timmar per tillfälle och högst två gånger per vecka. Källa: MÖD 2004:63 (M4242-03), MÖD 2016-M 5061.
Vet man vad man håller på med så torkar man veden 2 år, 1 år kan räcka men definitivt inte ett halvår. Jag har tidigare eldat med ved och jag höll själv koll med fuktmätare. Det är skitvanligt att människor eldar med surved i ren okunskap.F fribygg skrev:Om han eldar de nedfallna grenarna direkt har du kanske rätt i ditt antagande om sur ved, om han torkar dem under tak minst ett halvår innan eldning lär de vara tillräckligt torra.
Prata med grannen, tala om att du är orolig om du är det och fråga om det är nått du vill veta (istället för att anta att det eldas survedvet man vad torkar ved i ca två år, ett halvår räcker på långa vägar inte på att torka ved i d
F fribygg skrev:Om han eldar de nedfallna grenarna direkt har du kanske rätt i ditt antagande om sur ved, om han torkar dem under tak minst ett halvår innan eldning lär de vara tillräckligt torra.
Prata med grannen, tala om att du är orolig om du är det och fråga om det är nått du vill veta (istället för att anta att det eldas surved)