2masR skrev:
Att det är du som skriver förvånar mig ju inte.
Tack! ❤️
2masR skrev:
Det jag gjorde var att ge Chat GPT länkarna och bad den sammanfatta det jag efterfrågade
Vilket är ett tydligt regelbrott. Men du verkar mest tycka att regler gäller för andra än dig själv.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Arg
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Å Ådi88 skrev:
Absolut. Sedan kan du för sakens skull definiera vad kall ved har för temperatur i ditt medvetande?
Kan vara allt från 30 minus till 15 plusgrader. Men så länge veden har varit torkad och lagrad som den ska. Händer inget med fukthalten för den blir kall

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det var inte trådskaparen som kom med alla länkarna. 😉
Ok, fel av mig. Har ändrat mitt svar

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Kall ved innehåller mer fukt vilket dunstar när den värms upp till rumstemperatur.
Jag trodde man avverkade på vintern för att veden är torrare då...

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H
M matsro skrev:
Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.

Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
När det luktar, bjud in grannen på en kopp kaffe, ta då upp lukten och fråga hur det går att lösa. Grannen är kanske helt omedveten vad deras eldning orsakar för lukt och vad det beror på. Är grannen helt omedgörlig ring kommunen, ev. Konsumentverket för vidare råd.

• Gilla
Foliehatten3 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H HEM2121 skrev:
När det luktar, bjud in grannen på en kopp kaffe, ta då upp lukten och fråga hur det går att lösa. Grannen är kanske helt omedveten vad deras eldning orsakar för lukt och vad det beror på. Är grannen helt omedgörlig ring kommunen, ev. Konsumentverket för vidare råd.
Du har rätt om det är ett riktigt problem men nu verkar det finnas en granne som eventuellt eldar fel och en granne som helt uppenbart är rättshaverist så jag sätter mina pengar på att det är hos den senare det riktiga problemet finns...

• Gilla
  • Wow
Saelen och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har rätt om det är ett riktigt problem men nu verkar det finnas en granne som eventuellt eldar fel och en granne som helt uppenbart är rättshaverist så jag sätter mina pengar på att det är hos den senare det riktiga problemet finns...
Ja risken är väl att det finns två problem i det här fallet.

Skicka pengarna till mig, jag ska använda dem efter nästa förmåga😉 Allt i enlighet med forumets anda.

Farstatjej90
Guzzi Guzzi skrev:
Ja risken är väl att det finns två problem i det här fallet.
Det kan absolut vara så men hittills har jag bara känt lukten av narcissism.

• Gilla
  • Wow
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kan absolut vara så men hittills har jag bara känt lukten av narcissism.
Så kan det vara. Men ska jag ta TS i lite försvar så framställer TS det som att "Problemet är att att de eldar med sur ved", inte att de eldar. Vi har ju en del andra antivedare här på forumet som inte klarar av att skilja på att elda rätt, med torr ved, och surveds-/sopeldare.
Så det kan jag tycka är lite sympatiskt i alla fall.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
H HEM2121 skrev:
Precis såhär!

Ja, det finns absolut en risk att grannen eldar en gammal altan och inte bryr sig.

Men det kan också finnas en chans att grannen tänder fel och att det främst är innan allt blir varmt som det stinker. Det kan det göra även med torr ved om man eldar fel (tex försöker tända med för tjocka bitar eller har för dåligt med luft).

• Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
I
Guzzi Guzzi skrev:
Så kan det vara. Men ska jag ta TS i lite försvar så framställer TS det som att "Problemet är att att de eldar med sur ved", inte att de eldar. Vi har ju en del andra antivedare här på forumet som inte klarar av att skilja på att elda rätt, med torr ved, och surveds-/sopeldare.
Så det kan jag tycka är lite sympatiskt i alla fall.
Rätt eldat vid rätt tillfällen brukar vara ok!

• Gilla
2masR
  • Laddar…
I
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Precis såhär!

Ja, det finns absolut en risk att grannen eldar en gammal altan och inte bryr sig.

Men det kan också finnas en chans att grannen tänder fel och att det främst är innan allt blir varmt som det stinker. Det kan det göra även med torr ved om man eldar fel (tex försöker tända med för tjocka bitar eller har för dåligt med luft).
Jag har en granne som gör så nu men det går inte mot mitt hus och de kommer troligen inte att göra det speciellt länge med tanke på hur deras skorstenar ser ut.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Får rätta mig själv. Brytpunkten går vid elpris på 3:50kr och inte 5kr.

COP 4.0 från värmepumpen runt noll grader ute gör att 1kWh el skapar 4kWh värme.

Björkved innehåller ca 3 kWh värme per liter: [länk]

Byggmax tar 2kr/l för torr björkved: [länk]

Med 75% verkningsgrad så är ved (0.88kr per kWh värme) lika dyrt som el när elen kostar 3.52kr (räknar man bort elskatt 45öre och överföring 7öre så blir det 3kr/kWh över till elbörsen.
Jo det är ju allmänt känt att dem som eldar för värmen främst köper veden på byggmax 😁

• Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R
M matsro skrev:
Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.

Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Sur ved brinner dåligt, men det kan alltid ryka en del när en brasa tänds innan härden blivit varm.
Sen kan ju grannen tända med gamla mjölkpaket och annat som brinner.
Svårt att ta ställning utan att veta närmare. Bäst är nog att tala med grannen i vänskaplig ton utan att skrika efter regelverket.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.