X xdigger skrev:
Vet man vad man håller på med så torkar man veden 2 år, 1 år kan räcka men definitivt inte ett halvår. Jag har tidigare eldat med ved och jag höll själv koll med fuktmätare. Det är skitvanligt att människor eldar med surved i ren okunskap.
Nu handlade det väl om nedfallna grenar? sånna kan mycket väl räcka att torka ett halvår om man klyver det grova och förvarar luftigt under tak.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.
Sotaren har inte hittat tjära i min eldstad och heller ingen fet tung aska. Knappt något finns i skorstenen. Inte på alla 23 åren.

Och jag eldar oftast med ved som har utomhustemp året runt.

Så vad gör jag för fel?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
H Hybro skrev:
Sotaren har inte hittat tjära i min eldstad och heller ingen fet tung aska. Knappt något finns i skorstenen. Inte på alla 23 åren.

Och jag eldar oftast med ved som har utomhustemp året runt.

Så vad gör jag för fel?
Att du använder en del energi av elden till att värma upp veden i onödan..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.
Nu har ju @2masR bestämt hävdat att kall ved ryker mycket mer, inte att det är minusgrader i veden. Tyvärr har inte skribenten kunnat bekräfta det på något sätt.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så vad gör jag för fel?
Inget, får du lätt eld och snabbt bra förbränning kan du med gott samvete fortsätta hämta kall torr ved utomhus till din uppvärmning.
Vissa forummedlemmar kanske inte bor i samma kalla torra klimat som du, är man sen sämre på att bygga vedskjul kanske man likt Jansson måste ta in och värma/torka veden innan eldning för att få acceptabel förbränning.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
J
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu har ju @2masR bestämt hävdar att kall ved ryker mycket mer, inte att det är minusgrader i veden
Ja frusen ved ryker mer, det känns ganska naturligt att något som är kallt ryker vid uppvärmning..

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja frusen ved ryker mer, det känns ganska naturligt att något som är kallt ryker vid uppvärmning..
Det tycker jag inte är naturligt. Jag plockar ibland in ved från garaget när jag glömt att fylla på, den håller då ett par 4-5 plusgrader. Ryker inte mycket alls.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
J
Det tycker jag inte är naturligt. Jag plockar ibland in ved från garaget när jag glömt att fylla på, den håller då ett par 4-5 plusgrader. Ryker inte mycket alls.
Men då är den väl inte frusen?

Här kommer en källa:

”Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.”

https://varmekoncept.se/artiklar/den-kompletta-guiden-till-ved/

• Älska
Incinerator
  • Laddar…
2masR skrev:
Nä när era troll kommentarer inte räcker till ropar man på fröken din foliehatt! Jag gråter inte ens om de skulle plocka bort min profil sjukt många nötter som bara förstör trådar med okunskap och inte fakta. Jag har publicerat länkar till all vetenskapliga fakta som Chat GPT fick av mig och gjorde ett lätt förstålig sammanställning av allt som chatGPT referera till gav jag till den så inget konstigt men ni böla och tjöt så jag kan bara skratta åt er!🤣🤣🤣
Och ändå kan du inte peka på relevant stycke/sida som stödjer din åsikt

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men då är den väl inte frusen?
Nä, det är inte det jag argumenterar mot heller. @2masR påstår att kall ved ryker mycket mer, inte att den är frusen.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
J
Och ändå kan du inte peka på relevant stycke/sida som stödjer din åsikt
Här en annan:

”Veden ska även torkas inomhus i minst 14 dagar innan den har rätt fukthalt och kan eldas. Så du kan inte ta veden direkt från vedstapeln och börja elda. Vad är då rätt fukthalt? Veden ska inte ha en fukthalt överstigande 20% och det är bara en fördel om fukthalten ligger några procent lägre. Ju lägre fukthalt du har desto mer energi får du ut av veden. Om du inte har tillgång till en fuktmätare så finns det ett enkelt sätt att testa om veden är tillräckligt torr. Slå två vedträn mot varandra, ljudet ska låta lika som när du slår två torra reglar mot varandra. Ett torrt, hårt ljud. Fuktiga vedträn ger ett stumt ljud.”

https://www.brasvarmeforeningen.se/elda-ratt/hantering-av-ved/

• Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Här en annan:

”Veden ska även torkas inomhus i minst 14 dagar innan den har rätt fukthalt och kan eldas. Så du kan inte ta veden direkt från vedstapeln och börja elda. Vad är då rätt fukthalt? Veden ska inte ha en fukthalt överstigande 20% och det är bara en fördel om fukthalten ligger några procent lägre. Ju lägre fukthalt du har desto mer energi får du ut av veden. Om du inte har tillgång till en fuktmätare så finns det ett enkelt sätt att testa om veden är tillräckligt torr. Slå två vedträn mot varandra, ljudet ska låta lika som när du slår två torra reglar mot varandra. Ett torrt, hårt ljud. Fuktiga vedträn ger ett stumt ljud.”

[länk]
Det där handlar ju om fukt, inte temperatur.

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Får rätta mig själv. Brytpunkten går vid elpris på 3:50kr och inte 5kr.

COP 4.0 från värmepumpen runt noll grader ute gör att 1kWh el skapar 4kWh värme.

Björkved innehåller ca 3 kWh värme per liter: [länk]

Byggmax tar 2kr/l för torr björkved: [länk]

Med 75% verkningsgrad så är ved (0.88kr per kWh värme) lika dyrt som el när elen kostar 3.52kr (räknar man bort elskatt 45öre och överföring 7öre så blir det 3kr/kWh över till elbörsen.
Du bor inte i Skåne!
Vi har andra priser men behöver oxå värme.
Dock, ved ska vara torr och dålig förbränning skadar skorstenen. Dålig eldning otrevligt för grannar och miljö. Beroende på vind och storlek på tomter måste fler märka dålig eldning.
Personlig kontakt är alltid bra, de kanske är okunniga,många kan inte elda .
Kommunen ska informeras om det fortsätter, inte bra för dem och inte för omgivningen.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J
Förvånar mig att vissa tror att ved som legat ute i kallt brinner lika effektivt och bra som ved som är torrt och rumstempererat, har ni någon fakta som styrker det?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Förvånar mig att vissa tror att ved som legat ute i kallt brinner lika effektivt och bra som ved som är torrt och rumstempererat, har ni någon fakta som styrker det?
Vi argumenterar mot påståendet att kall ved ryker mycket mer, inget annat.
Edit: eller vi och vi, jag gör det iaf

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.