60 951 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Därför kan en vänlig dialog mellan dem lösa problemet, sen beror det ju också på grannens inställning. Det är värt ett försök iallafall.Ossian K Olsson skrev:
Precis såhär!
Ja, det finns absolut en risk att grannen eldar en gammal altan och inte bryr sig.
Men det kan också finnas en chans att grannen tänder fel och att det främst är innan allt blir varmt som det stinker. Det kan det göra även med torr ved om man eldar fel (tex försöker tända med för tjocka bitar eller har för dåligt med luft).
En kall och krispig dag (< -0°C) är allt vatten fruset och kan inte avdunsta utan värme.Foliehatten3 skrev:
Därmed är det vedens fuktighet vid +0°C och varmare som är intressant, för den fuktigheten påverkar vedens möjlighet till att brinna bra.
Ett felaktigt förvarat ved (väldigt vanligt i villaområden) kan innehålla mycket fukt innan det blev fruset. Man kan INTE förutsätta att alla som eldar vet det, denna tråd är beviset.
Ved som är fruset kan ju innehålla mycket mer vatten dvs långt över 20%. Det kan inte heller mätas förrän veden uppnått plusgrader.
Ett fuktigt trä > 20% fukthalt påverkar hur veden brinner. Normalt skall ved innehålla mellan 10-20% fukt för att brinna bra, för lågt fuktighet blir brasan för het och för fuktig ved åtgår energi till att värma upp och avdunsta vattnet vilket påverkar temperaturen i brasan.
Ånga bildas ju vid ca 100°C och det är för låg temperatur för att elda miljövänligt och utan sur-rök som sprider sig i grannskapet.
Normalt skall brinntemperaturen ligga på 200-275°C
Slutligen går det åt lika mycket energi att smälta is från -0°C till +0°C flytande vatten som att värma vatten från +0°C till +80°C.
Därav följer att ved skall vara varm när man eldar åtminstone rumstempererat.
Nu blandar du ihop saker. Jag pratar om ved som är torr. Den blir inte fuktig bara för det blir kallt.Å Ådi88 skrev:En kall och krispig dag (< -0°C) är allt vatten fruset och kan inte avdunsta utan värme.
Därmed är det vedens fuktighet vid +0°C och varmare som är intressant, för den fuktigheten påverkar vedens möjlighet till att brinna bra.
Ett felaktigt förvarat ved (väldigt vanligt i villaområden) kan innehålla mycket fukt innan det blev fruset. Man kan INTE förutsätta att alla som eldar vet det, denna tråd är beviset.
Ved som är fruset kan ju innehålla mycket mer vatten dvs långt över 20%. Det kan inte heller mätas förrän veden uppnått plusgrader.
Ett fuktigt trä > 20% fukthalt påverkar hur veden brinner. Normalt skall ved innehålla mellan 10-20% fukt för att brinna bra, för lågt fuktighet blir brasan för het och för fuktig ved åtgår energi till att värma upp och avdunsta vattnet vilket påverkar temperaturen i brasan.
Ånga bildas ju vid ca 100°C och det är för låg temperatur för att elda miljövänligt och utan sur-rök som sprider sig i grannskapet.
Slutligen går det åt lika mycket energi att smälta is från -0°C till +0°C flytande vatten som att värma vatten från +0°C till +80°C.
Och en van vedeldare känner på vedträets tyngd om den är torr eller ejÅ Ådi88 skrev:En kall och krispig dag (< -0°C) är allt vatten fruset och kan inte avdunsta utan värme.
Men tydligen skall vem som helst kunna utsättas för ett godtyckligt förbud mot att värma upp sin bostad. Du har fel prioriteringar. Vet du hur man mår utan värme inomhus? Vet du hur det påverkar arbetsförmågan?I Incinerator skrev:Nu har jag inte läst mer än detta inlägget.
Om du inte vill prata med grannen, filma röken, kontakta kommunens miljöenhet och gör en anmälan, jag hade grannar som eldade med sur ved och deras rök sögs in i min ventilation och det stank brandrök inne hos mej, när jag knackade på hos grannen och bad henne att komma ut och titta på röken som låg runt deras och mitt hus så vägrade hon så det blev en anmälan till kommunen.
Efter den första anmälan så slutade de att elda när det var ljust ute så en dag när jag kom hem från arbetet så kom hon hem samtidigt och då frågade jag om hon trodde att det stank mindre när de var mörkt ute och möttes av svaret: Jag kan elda.....
Ingen ska behöva utstå rök i sin hemmamiljö från grannar som eldar!
Är det inte endast trivseleldning som gäller.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Dvs nån helg eller ett par dagar i veckan)
Annars får ni väl ha höra av er till kommunen.
Oavsett vad förstår till fullo ert obehag, extremt otrevligt att vara både ute eller inne (om det kommer in via ventilationen) när folk eldar jämt o ständigt.
Aldrig frisk luft.
En vedeldare vet dessutom att ved av olika trädsorter och hur dessa växt även påverkar vikten.
T ex så valde man förr träd på norra sidan av ett berg eller höjd vid timring av hus. Helt enkelt därför att dessa träd var senväxta och kompaktare. M a o tyngre än de på syd eller västsidan.
T ex så valde man förr träd på norra sidan av ett berg eller höjd vid timring av hus. Helt enkelt därför att dessa träd var senväxta och kompaktare. M a o tyngre än de på syd eller västsidan.
Nej, inte godtyckligt, var har jag påstått detta??H heimlaga skrev:
Det är så att det enligt svensk lag är förbjudet att utsätta sina grannar för ohälsosam eldning oftast så om man eldar rätt så blir normalgrannarna inte störda av det och ringer då inte till kommunens miljöenhet och klagar!
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 587 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 587 inlägg
Visst finns det ofta problem med nån vedeldade som eldar fel i dåliga grejer med dåligt val av ved..
Men även när man eldar rätt och riktigt i bra grejer så kommer det vid vissa uppstart och eller inlägg kunna komma lite mer rök..
Sen måste man skilja på lite normal rök vid vissa väder ute och att hela kvarteret luktar skogsbrand eller sämre..
Problem bland dom som gnäller på allt i villakvarteret är ofta oförmåga att försöka förstå att viss rök från myseldning får faktiskt förekomma om man gör det man kan med torr ved och rätt metoder och utrustning..
Eldningsförbud är en rätt lång process av fel för att få totalt eldningsförbud.. så att pissa revir och tro att man har "rätt" för man minsann sett rök hos grannen kommer sällan leda till nåt bra.
Att komma med sina egna argument varför grannen gör "fel" felaktiga uträkningar med en massa antaganden och ved till mackpris .. pekpinnar i allmänhet.. Ja det har bara en stor risk för en konflikt då man pissar revir istället för att prata ordentligt med varandra..
Och myseldning är i dom flesta kommuner tillåten några ggr i veckan och skulle det sen vara en mer primär uppvärmningskälla som vedpanna i källaren så är det inte helt enkelt att tvinga fram når eldningsförbud..
Behövs mätningar som bevisar fel inte bara att nån i grannskapet klagar uran klagomålen måste bevisas vara verkliga och inte bara gnäll .
Vem i just detta fall som är problemet är svårare att bevisa med rätt knappa fakta ..
Bästa måste vara att på vuxen vänskaplig nivå få fram att det ryker en del för att se om eldaren ens känner till det..
Och så fort man ser lite rök så behöver det inte betyda att nån gjort nåt olovligt ..
Men även när man eldar rätt och riktigt i bra grejer så kommer det vid vissa uppstart och eller inlägg kunna komma lite mer rök..
Sen måste man skilja på lite normal rök vid vissa väder ute och att hela kvarteret luktar skogsbrand eller sämre..
Problem bland dom som gnäller på allt i villakvarteret är ofta oförmåga att försöka förstå att viss rök från myseldning får faktiskt förekomma om man gör det man kan med torr ved och rätt metoder och utrustning..
Eldningsförbud är en rätt lång process av fel för att få totalt eldningsförbud.. så att pissa revir och tro att man har "rätt" för man minsann sett rök hos grannen kommer sällan leda till nåt bra.
Att komma med sina egna argument varför grannen gör "fel" felaktiga uträkningar med en massa antaganden och ved till mackpris .. pekpinnar i allmänhet.. Ja det har bara en stor risk för en konflikt då man pissar revir istället för att prata ordentligt med varandra..
Och myseldning är i dom flesta kommuner tillåten några ggr i veckan och skulle det sen vara en mer primär uppvärmningskälla som vedpanna i källaren så är det inte helt enkelt att tvinga fram når eldningsförbud..
Behövs mätningar som bevisar fel inte bara att nån i grannskapet klagar uran klagomålen måste bevisas vara verkliga och inte bara gnäll .
Vem i just detta fall som är problemet är svårare att bevisa med rätt knappa fakta ..
Bästa måste vara att på vuxen vänskaplig nivå få fram att det ryker en del för att se om eldaren ens känner till det..
Och så fort man ser lite rök så behöver det inte betyda att nån gjort nåt olovligt ..
Vilket väl är fullständigt orelevant för TS.H Hybro skrev:
Det viktiga är väl att grannen fås att elda torr ved med god syretillförsel så att granskapet inte störs av röken?