J Jansson69 skrev:
Förvånar mig att vissa tror att ved som legat ute i kallt brinner lika effektivt och bra som ved som är torrt och rumstempererat, har ni någon fakta som styrker det?
Ta in säsongs torkad ved från vedhögen någon dag innan,tänd korrekt och lägg inte på stora fuktiga bitar ibörjan. Följ med ungarna till scouterna och lyssna och lär.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Förvånar mig att vissa tror att ved som legat ute i kallt brinner lika effektivt och bra som ved som är torrt och rumstempererat, har ni någon fakta som styrker det?
Erfarenheten har för mig bevisat att kall torr ved brinner tillräckligt bra, dock skadar det knappast att ha torr varm ved att elda med.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
J
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Så korkat sagt. Nä man SKALL inte värma kall ved innan nan eldar med den.
Detta fick mig att skriva i tråden..
Som anses fel av de flesta tillverkare och bransch organisationer..

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi argumenterar mot påståendet att kall ved ryker mycket mer, inget annat.
Edit: eller vi och vi, jag gör det iaf
Ja du kanske gör det men inte alla!

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Här en annan:

”Veden ska även torkas inomhus i minst 14 dagar innan den har rätt fukthalt och kan eldas. Så du kan inte ta veden direkt från vedstapeln och börja elda. Vad är då rätt fukthalt? Veden ska inte ha en fukthalt överstigande 20% och det är bara en fördel om fukthalten ligger några procent lägre. Ju lägre fukthalt du har desto mer energi får du ut av veden. Om du inte har tillgång till en fuktmätare så finns det ett enkelt sätt att testa om veden är tillräckligt torr. Slå två vedträn mot varandra, ljudet ska låta lika som när du slår två torra reglar mot varandra. Ett torrt, hårt ljud. Fuktiga vedträn ger ett stumt ljud.”

[länk]
Svammel. Skrivet och publicerat av folk som inte eldar med ved.

Har man ved som är ordentligt utomhustorkad skyddad för regn så går den att elda direkt man tar in den så länge det är plusgrader. Är det många minusgrader så tänder den bättre och ryker mindre om den får vara inne i värmen några timmar. Det bli nämligen litet kondens på ytan på kall ved när man bär in den i värmen.

• Gilla
  • Arg
Jorel03 och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Erfarenheten har för mig bevisat att kall torr ved brinner tillräckligt bra, dock skadar det knappast att ha torr varm ved att elda med.
Torr varm ved?.
Torr är ved säsongs torkad.
Varm är den i spisen.
Har fukten på utsidan av torkad ved torkat lite inne så ryker , ängar det lite mindre.
Bra att ha lite torr bark och lite torra vedflisor när man tänder upp

J
H heimlaga skrev:
Svammel. Skrivet och publicerat av folk som inte eldar med ved.

Har man ved som är ordentligt utomhustorkad skyddad för regn så går den att elda direkt man tar in den så länge det är plusgrader. Är det många minusgrader så tänder den bättre och ryker mindre om den får vara inne i värmen ett par tre timmar.
Ja du tycker tvärt om mot om hur det ska eldas som många branshkunninga anser..

Svenska Brasvärmeföreningen:

”Hantering av ved​

Den som hugger sin ved själv har ofta fått rådet att veden ska torka 1 eller 2 år innan den kan användas, men ved huggen på våren kan faktiskt användas redan till hösten om man gjort rätt. Om veden staplas luftigt och är kluven så behöver det inte ta mer än ett par månader. Det som är viktigt är att vedträna inte är för långa då fukt i första hand försvinner från ändarna. Sedan ska veden klyvas så att inte barken hindrar fukt från att avdunsta.

Rätt fukthalt
Veden ska även torkas inomhus i minst 14 dagar innan den har rätt fukthalt och kan eldas. Så du kan inte ta veden direkt från vedstapeln och börja elda. Vad är då rätt fukthalt? Veden ska inte ha en fukthalt överstigande 20% och det är bara en fördel om fukthalten ligger några procent lägre. Ju lägre fukthalt du har desto mer energi får du ut av veden. Om du inte har tillgång till en fuktmätare så finns det ett enkelt sätt att testa om veden är tillräckligt torr. Slå två vedträn mot varandra, ljudet ska låta lika som när du slår två torra reglar mot varandra. Ett torrt, hårt ljud. Fuktiga vedträn ger ett stumt ljud.

Om du köper din ved från en stormarknad så är i regel veden tillräckligt torr för att användas direkt.”

https://www.brasvarmeforeningen.se/elda-ratt/hantering-av-ved/

”Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.

Skapa en rutin: ha alltid nästa dags ved i en vedkorg bredvid kaminen. Tänk så här:

• Ved från minusgrader behöver minst 24 timmarinomhus för att acklimatisera sig.
  • Ved från ett kallgarage (+5 °C) behöver 8–12 timmar.”
https://varmekoncept.se/artiklar/den-kompletta-guiden-till-ved/

• Gilla
Ådi88 och 1 till
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Torr varm ved?.
Torr är ved säsongs torkad.
Varm är den i spisen.
Har fukten på utsidan av torkad ved torkat lite inne så ryker , ängar det lite mindre.
Bra att ha lite torr bark och lite torra vedflisor när man tänder upp
"Varm" blir den ju även om man tar i den tex i pannrummet dagen innan man eldar den, det skadar knappast att elda med rumsvarm torr ved (även om det går tillräckligt bra med kall torr ved) enligt vad båda jag och flera andra här på forumet evidensbaserat upplevt.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
J
Det tycker jag inte är naturligt. Jag plockar ibland in ved från garaget när jag glömt att fylla på, den håller då ett par 4-5 plusgrader. Ryker inte mycket alls.
Kanske du inte ser eller upplever skillnaden på hur mycket olika ved ryker, ingett konstigt i sig då de flesta inte ens vet om detta med rumstempererad ved eller ens tänker på det utan bara det brinner så är dom nöjda och även så verkar du vara inte svårare än så.

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
2
F fribygg skrev:
OT: Jag tror inte att det är tillåtet enl forumreglerna att klaga på forummedlemmarnas kunskaper...
Tror gör vi kyrkan och här med tydligen! Bättre admin rensar bland alla som tror saker istället!

• Gilla
  • Wow
Ådi88 och 4 till
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg med personangrepp samt svar på dessa. Diskutera sak och inte person, tack.

/Moderator

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kanske du inte ser eller upplever skillnaden på hur mycket olika ved ryker, ingett konstigt i sig då de flesta inte ens vet om detta med rumstempererad ved eller ens tänker på det utan bara det brinner så är dom nöjda och även så verkar du vara inte svårare än så.
Nja, jag märker ändå rätt snabbt när det ryker för mycket, det ser jag på glaset. Då har jag gjort något knasigt.

J
Nja, jag märker ändå rätt snabbt när det ryker för mycket, det ser jag på glaset. Då har jag gjort något knasigt.
Men skillnaden mellan lite fuktig/frusen ved och torr inomhustempererad ved är inte riktigt så stor, men skillnad är det annars hade inte alla tillverkare och branschorganisationer tagit upp det..
Det är som med lister du köper på träboa som förvaras täckt i kallförråd spikar du upp dom direkt så kommer dom att krympa isär i alla fogar, men låter man dom klimatisera sig i inomhus i huset som dom spikas upp i så slipper man krympningarna..

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men skillnaden mellan lite fuktig/frusen ved och torr inomhustempererad ved är inte riktigt så stor, men skillnad är det annars hade inte alla tillverkare och branschorganisationer tagit upp det..
Det är som med lister du köper på träboa som förvaras täckt i kallförråd spikar du upp dom direkt så kommer dom att krympa isär i alla fogar, men låter man dom klimatisera sig i inomhus i huset som dom spikas upp i så slipper man krympningarna..
Återigen, det argumenteras inte mot fuktig/frusen ved, utan om den är kall.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
J
Återigen, det argumenteras inte mot fuktig/frusen ved, utan om den är kall.
Suck😢

J Jansson69 skrev:
Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan.
Och vart menar du att fukten som bildar kondens kommer ifrån?
Inte från varma eldstaden i vart fall.
Där är det riktigt torrt.

Och torr väl lagrad/torkad ved innehåller väldigt lite fukt.
Oavsett detta så hinner inte kvarvarande fukt vandra ut mot ytan på innan den brunnit upp.
Ved är inte lika poröst som en tvättsvamp, så det tar tid för fukt att vandra typ utåt.

Redigerat:
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.