Fairlane Fairlane skrev:
Du borde väl kunna öka ut raderna som stödjer ditt påstående? Jag läste hastigt den nästsista länken och såg inget om kall ved, däremot om att veden ska vara torr.
Skummade även den sista utan att hitta något om att det rök mer om kall ved. Det stod något om att det var bra att förvara veden inomhus en tid innan den eldades, men inget om att det rök mer, vad jag kunde se?!
Har inte heller hittat något som stödjer tesen att kall ved skulle ryka mer. Fuktig ved absolut, men kall?

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
OT

Å så var det "de" och "dem", "ho" o "hen". Så blev jag aldrig lärd från småskolan och som vuxen (lärare i 32 år).
Undrar vilket AI blivit lärd?

BT.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
2masR skrev:
Ja sammanfattningen är Ai så det är inget jag hymlar om.
Så det är bara dina grannar som behöver följa regler?

Text som reglerar att inte be om hjälp från sökmotorer eller AI, med syfte att främja medlemmarnas synpunkter i diskussionsforumet.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 12 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Miljö och hälsa i första hand sedan kan beslutet överklagas till Länsstyrelsen det är där vi är nu. Sen går det att överklaga till Mark- och miljödomstolen
Ja, det var det jag tänkte. Har läst, att en kommun kan egentligen inte beslutar om eldningsförbud.

Det kan bara gå miljövägen.

Sen måste det göras en massa mätningar. Man kan ju inte bara förbjudar någon att eldar, för någon har genomfört en studie någon annanstans.

Det.måste väl bevisas, att just den eldstaden släpper ut miljöfarliga ämnen över gränsvärden.

Med samma logik kan man ju annars förbjuda ett värmeverk, på grund av ett annat värmeverk någon annastans släpper ut miljöfarliga ämnen.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har inte heller hittat något som stödjer tesen att kall ved skulle ryka mer. Fuktig ved absolut, men kall?
Kall ved ryker absolut inte mer än sur ved. Ytvåt har minimal påverkan.

Se mitt inlägg ovan.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
Fairlane Fairlane skrev:
Du borde väl kunna öka ut raderna som stödjer ditt påstående? Jag läste hastigt den nästsista länken och såg inget om kall ved, däremot om att veden ska vara torr.
Skummade även den sista utan att hitta något om att det rök mer om kall ved. Det stod något om att det var bra att förvara veden inomhus en tid innan den eldades, men inget om att det rök mer, vad jag kunde se?!
FTX aggregatsägaren hade väl så brått med att försöka bevisa sina felaktiga påståenden. Så att vid hans snabba googling glömde att läsa vad han länkade

Redigerat:
  • Arg
Incinerator
  • Laddar…
2
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, det tar jag som att du inte kan peka ut att kall ved ryker mycket.
Kall ved innehåller mer fukt vilket dunstar när den värms upp till rumstemperatur. Jag är inte din fröken och kan inte beskriva varje ord för dig om du är vetgirig måste du också läsa och lära sant förstå. Att 90% av kommentarerna på mina svar ska resultera i att jag måste bevisa allt jag skriver ner på bokstavsnivå kan jag inget annat än att säga ” om ni vill lära er något måste ni va intresserade samt kunna läsa och söka svar i studier och olika rättsfall.”
Vad gäller regeln du hänvisade till så läste jag igenom mitt Ai genererade svar och det var vad jag ville ha sagt men Ai skrev det fort och jag slapp skriva själv. Hade inte publicerat något jag inte visste va sant och jag har dessutom gett dig bra utbildningsmaterial.

• Älska
Incinerator
  • Laddar…
2masR skrev:
Kall ved innehåller mer fukt vilket dunstar när den värms upp till rumstemperatur. Jag är inte din fröken och kan inte beskriva varje ord för dig om du är vetgirig måste du också läsa och lära sant förstå. Att 90% av kommentarerna på mina svar ska resultera i att jag måste bevisa allt jag skriver ner på bokstavsnivå kan jag inget annat än att säga ” om ni vill lära er något måste ni va intresserade samt kunna läsa och söka svar i studier och olika rättsfall.”
Vad gäller regeln du hänvisade till så läste jag igenom mitt Ai genererade svar och det var vad jag ville ha sagt men Ai skrev det fort och jag slapp skriva själv. Hade inte publicerat något jag inte visste va sant och jag har dessutom gett dig bra utbildningsmaterial.
Men varför kan du inte bara peka ut relevant text/stycke?
Du har väl läst det någonstans?
Du vet väl att den som påstår något ska kunna stödja sin tes mot något. God forumetik kallas det.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Det är skillnad på kall ved och fuktig ved. Bara för att veden är kall innebär inte att den är fuktig
Absolut. Sedan kan du för sakens skull definiera vad kall ved har för temperatur i ditt medvetande?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Ja, ja... Denna snöiga lördagsmorgon är det ändå roande att läsa på forumet om okunnigas bestämda uppfattningar.

Eldning kan vi som brås på fäder och själv som eldat hela livet.

Gissar att somliga kutat in på BT och köpt gasolbrännare att tända med.
Räcker med två tändstickor.

• Älska
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Trådskaparen hade väl så brått med att försöka bevisa sina felaktiga påståenden. Så att vid hans snabba googling glömde att läsa vad han länkade
Fast det var inte trådskaparen som kom med alla länkarna. 😉

• Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
I
Måste vara jobbig granne som både är hen och hon
Som man känner sej själv känner man andra.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast det var inte trådskaparen som kom med alla länkarna. 😉
Jo, jo.... Det visar att det är inte bara är han som är "okunnig" och/eller är
oerfaren.

2
Alfredo Alfredo skrev:
Så det är bara dina grannar som behöver följa regler?

[bild]
Att det är du som skriver förvånar mig ju inte. Det jag gjorde var att ge Chat GPT länkarna och bad den sammanfatta det jag efterfrågade

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
2masR skrev:
Nej, varför skulle kall ved innhålla mer fukt? En kall och krispig vinterdag är fukthalten i luften mycket mindre.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.