60 951 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
Det är sådana som du som tvingas flytta bort från välfungerande samhällen. Du förnekar omgivningen att ha värme i sina hus för att du inte skall störas av litet lukt. Vet du hur det är att ha minusgrader i bostaden? Om du inte har upplevt det så behöver du uppleva det.2masR skrev:Du kan anmäla till kommunen miljö och hälsa. Är det så att röken stör dig oavsett torr eller sur ved kan med stor sannolikhet bli så att grannen får eldningsförbud och det finns stöd för det i lagstiftningen. Dessutom är röken mycket farlig och det finns gott om forskning på det området.
Jag har en process igång mot mina grannar vilket har resulterat i eldningsförbud för samtliga i de närliggande husen. Jag har ett FTX aggregat som suger in all den förorenade luften så vi luktar som om man bodde i en vedeldad liten hydda. Vi hade dessutom krav när vi byggde att ha ett FTX aggregat och det kan vi inte stänga av för då har vi ingen ventilation vi bor dessutom på landet utanför statsplanerat område.
Svammel. Är du en människa eller en AI bot på villovägar?2masR skrev:Du blir bara mer och mer foliehatt i dina inlägg läs på lite hur man eldar om man ska elda.:
Att elda kall ved (ved som är kall, fuktig eller inte uppvärmd till rumstemperatur) innebär flera risker – både för hälsa, miljö och din eldstad. Här är de viktigaste:
🔥 Sämre förbränning
Kall ved kräver mer energi för att värmas upp och antändas, vilket leder till:
🌫️ Mer hälsofarliga utsläpp
- Lägre förbränningstemperatur
- Ofullständig förbränning
- Mer rök och sot
Ofullständig förbränning ger:
🧱 Ökad risk för sot och skorstensbrand
- Partiklar (PM2,5) – irriterar luftvägar och kan påverka hjärta/lungor
- Kolmonoxid (CO) – giftig gas
- PAH:er (polycykliska aromatiska kolväten) – cancerframkallande
Detta är ofta grunden till klagomål och eldningsförbud från miljö- och hälsoskyddet
🏠 Sämre drag och rök inomhus
- Mer tjära och sot fastnar i skorstenen
- Ökad risk för skorstensbrand
- Tätare behov av sotning
- Kall ved kan ge långsam antändning → rök trycks tillbaka
- Risk för röklukt eller rök in i bostaden
- 🌲 Jämförelse: kall vs torr/tempererad ved
Typ av ved Effekt RökKall/fuktig ved
Låg
Mycket
Torr, tempererad ved (<20 % fukt)
Hög
Lite
Ja sammanfattningen är Ai så det är inget jag hymlar om.[SKPG]Zamora skrev:
https://www.naturvardsverket.se/4ac.../publikationer-pdf/8300/978-91-620-8392-2.pdf
Här kan du läsa om en del påståenden Ai presenterade
Håller med om att kall ved är svårare att tända och att det därmed också ryker mer.Foliehatten3 skrev:
De som gjort militär tjänstgöring och varit på manöver på vintern och bott i tält med skogens ved som enda energi vet problemet med kall ved och att tända denna.
Fukten i veden som är frusen måste tinas upp och sedan ångas bort vilket medför mycket energi går åt dvs värmen från elden.
Efter man fått brasan och därmed veden att brinna placerade man nästa ved kring kaminen för att förvärma den så att snö och is smälte samt isen(fukten) i veden tinade.
För överlevnad i krigstider gäller det att inte synas onödigt mycket varför rök från skorsten inte var accepterat av befälen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
2masR skrev:
Dels bröt du mot regel 5.4.4 (att ej använda ai-svar), sedan står det inget om att kall ved ryker mer i dina länkar. Inget som jag hittar iallafall. Du kanske kan peka lite mer exakt var jag ska leta?2masR skrev:
Nu har jag inte läst mer än detta inlägget.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Om du inte vill prata med grannen, filma röken, kontakta kommunens miljöenhet och gör en anmälan, jag hade grannar som eldade med sur ved och deras rök sögs in i min ventilation och det stank brandrök inne hos mej, när jag knackade på hos grannen och bad henne att komma ut och titta på röken som låg runt deras och mitt hus så vägrade hon så det blev en anmälan till kommunen.
Efter den första anmälan så slutade de att elda när det var ljust ute så en dag när jag kom hem från arbetet så kom hon hem samtidigt och då frågade jag om hon trodde att det stank mindre när de var mörkt ute och möttes av svaret: Jag kan elda.....
Ingen ska behöva utstå rök i sin hemmamiljö från grannar som eldar!
Redigerat:
- Snart tänder grannen i sin vedeldade panna.
Hur märker jag detta?
Tjock vit bolmande rök de första minuterna. Ingen speciell lukt. Därefter svag rökutveckling.
Grannen eldar med björkved fälld under högsommaren. Inför hösten sågad, kluven och inslängd i vedförrådet.
Tycker det är fint att se att de vaknat. Störs inte.
- Far min skogsarbetaren, lärde mig redan som barn elda och göra upp eld i omhus och ute i skog o mark, utan tändvätska, tändkuber och annat trams.
Inomhus lite tidningspapper räcker gott. Utomhus letar man rätt på lite törved, torra grenar eller näver.
- Sågar upp björkved i kubbar och klyver i mars.
Får ligga tills i slutet av maj och torka i vårvind o sol.
In under tak före midsommartid.
Klart för eldning från hösten.
Har kollat på röken från mitt hus, direkt efter tändning, då jag hämtar dagstidningen på möran.
Knapp synlig rök.
Gissa vad det beror på?
Hur märker jag detta?
Tjock vit bolmande rök de första minuterna. Ingen speciell lukt. Därefter svag rökutveckling.
Grannen eldar med björkved fälld under högsommaren. Inför hösten sågad, kluven och inslängd i vedförrådet.
Tycker det är fint att se att de vaknat. Störs inte.
- Far min skogsarbetaren, lärde mig redan som barn elda och göra upp eld i omhus och ute i skog o mark, utan tändvätska, tändkuber och annat trams.
Inomhus lite tidningspapper räcker gott. Utomhus letar man rätt på lite törved, torra grenar eller näver.
- Sågar upp björkved i kubbar och klyver i mars.
Får ligga tills i slutet av maj och torka i vårvind o sol.
In under tak före midsommartid.
Klart för eldning från hösten.
Har kollat på röken från mitt hus, direkt efter tändning, då jag hämtar dagstidningen på möran.
Knapp synlig rök.
Gissa vad det beror på?
Redigerat:
https://stoveindustryassociation.org/consumer-advice/the-importance-of-using-dry-wood/[SKPG]Zamora skrev:
https://www.woodsure.co.uk/ready-to-burn-providing-a-solution-to-improve-air-quality/
https://extension.umd.edu/resource/energy-101-wood
https://www.hsy.fi/en/hsy/hsy-news/...per-burning-practices/?utm_source=chatgpt.com
https://www.kungalv.se/siteassets/d...jer-for-vedeldning.pdf?utm_source=chatgpt.com
Här har du en del att läsa kan tyvärr inte peka ut raderna åt dig men all info finns här i alla fall.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Det är skillnad på kall ved och fuktig ved. Bara för att veden är kall innebär inte att den är fuktigÅ Ådi88 skrev:Håller med om att kall ved är svårare att tända och att det därmed också ryker mer.
De som gjort militär tjänstgöring och varit på manöver på vintern och bott i tält med skogens ved som enda energi vet problemet med kall ved och att tända denna.
Fukten i veden som är frusen måste tinas upp och sedan ångas bort vilket medför mycket energi går åt dvs värmen från elden.
Efter man fått brasan och därmed veden att brinna placerade man nästa ved kring kaminen för att förvärma den så att snö och is smälte samt isen(fukten) i veden tinade.
För överlevnad i krigstider gäller det att inte synas onödigt mycket varför rök från skorsten inte var accepterat av befälen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Du borde väl kunna öka ut raderna som stödjer ditt påstående? Jag läste hastigt den nästsista länken och såg inget om kall ved, däremot om att veden ska vara torr.2masR skrev:
Skummade även den sista utan att hitta något om att det rök mer om kall ved. Det stod något om att det var bra att förvara veden inomhus en tid innan den eldades, men inget om att det rök mer, vad jag kunde se?!