Foliehatten3
A AndersS skrev:
Dä ä gött med en brasa när snön yr ute och tempen sjunker.😀
Tredje inlägg av ved, prima vara av egen hanterad ved.
[media]
Underbart, elda på

2
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Du verkar lite stolt över din anmälan. Förvånar mig inte ett dugg om du är den senast inflyttade i ditt område.
Folk har andats in vedrök sedan Hedenös, utan problem. Sedan ska man som sagt var elda rätt.
Men du foliehatten du kanske ska ändra ditt alias till ”största foliehatten ever”. Nä det är ca 10 hushåll och 3 har fått eldningsförbud och jag har bott här 22år. Den som eldar värst har bott i 18 följt av 2 som bott i 3 år typ. Jag byggde ut huset 2016 och fick kravet att energideklara huset och då blev det ett FTX aggregat och det var ju inte mitt beslut att jag blev tvingad till det.

• Gilla
  • Wow
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Ja fast det är ju inte jag som har förbjudit grannen. Jag klagade och jag fick rätt alltså har någon annan fattat beslut till min fördel. Hade jag inte fått rätt hade jag fått leva med det eller fått flytta. Du kan ju inte mena på fullast allvar att du vill gå omkring att lukta som en böckling jämt och kan aldrig få känna sig ren även om du bor på landet?
Har svårt att tro att samtliga grannar eldar med sur ved.
Men om det skulle vara så är det givetvis ok att klaga. Tråkigt bara om de som sköter sig inte får elda längre.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
2
Du får det ju att framstå som att det alltid är rena Lützendimman hos dig.
Nä men röken sugs in och det luktar.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
M matsro skrev:
Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.

Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Gammal kamin , eldstaden har dålig verkningsgrad.

• Gilla
Belastar och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
2masR skrev:
Men du foliehatten du kanske ska ändra ditt alias till ”största foliehatten ever”. Nä det är ca 10 hushåll och 3 har fått eldningsförbud och jag har bott här 22år. Den som eldar värst har bott i 18 följt av 2 som bott i 3 år typ. Jag byggde ut huset 2016 och fick kravet att energideklara huset och då blev det ett FTX aggregat och det var ju inte mitt beslut att jag blev tvingad till det.
Så du har blivit tvingad till ett FTX aggregat. Måste vara hemskt för dig.

• Gilla
  • Arg
Stegväxellåda och 6 till
  • Laddar…
2
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har svårt att tro att samtliga grannar eldar med sur ved.
Men om det skulle vara så är det givetvis ok att klaga. Tråkigt bara om de som sköter sig inte får elda längre.
Det räcker med att det är kall ved.

• Haha
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Nä, det gör det inte

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Foliehatten3
2masR skrev:
Så du menar att kall ved ryker mer? Du menar kanske att deras skorsten är kall. Ja då kan der ryka en liten stund vid upptändning

2
H he-peter skrev:
Vem eller vilken myndighet beslutar om eldningsförbud?
Miljö och hälsa i första hand sedan kan beslutet överklagas till Länsstyrelsen det är där vi är nu. Sen går det att överklaga till Mark- och miljödomstolen

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Foliehatten3
2masR skrev:
Problemet verkar vara hos dig som inte förstår hur vedeldning fungerar.
Eller är du bitter för att du investerat i din dyra FTX anläggning.

• Gilla
  • Haha
Saelen och 5 till
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det finns de som eldar sopor också (sparar på både sophämtning och uppvärmning, två flugor i en smäll). Däremot förpestar de för grannarna och sprider giftig rök.
Jepp, speciellt nu juletider med julpapper osv (innehåller plast).

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
2
Så du menar att kall ved ryker mer? Du menar kanske att deras skorsten är kall. Ja då kan der ryka en liten stund vid upptändning
Nä kall ved ryker mycket mer

• Wow
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
F
Är perfekt att tända brasan med
Och förgifta luften och förstöra kamin och skorsten med. Det finns sådana här små braständare i så gott som alla butiker. 100pack kostar 50kr och borde räcka 1-2 säsonger.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Du blir bara mer och mer foliehatt i dina inlägg läs på lite hur man eldar om man ska elda.:
Att elda kall ved (ved som är kall, fuktig eller inte uppvärmd till rumstemperatur) innebär flera risker – både för hälsa, miljö och din eldstad. Här är de viktigaste:

🔥 Sämre förbränning

Kall ved kräver mer energi för att värmas upp och antändas, vilket leder till:
  • Lägre förbränningstemperatur
  • Ofullständig förbränning
  • Mer rök och sot
🌫️ Mer hälsofarliga utsläpp

Ofullständig förbränning ger:
  • Partiklar (PM2,5) – irriterar luftvägar och kan påverka hjärta/lungor
  • Kolmonoxid (CO) – giftig gas
  • PAH:er (polycykliska aromatiska kolväten) – cancerframkallande
    Detta är ofta grunden till klagomål och eldningsförbud från miljö- och hälsoskyddet
🧱 Ökad risk för sot och skorstensbrand
  • Mer tjära och sot fastnar i skorstenen
  • Ökad risk för skorstensbrand
  • Tätare behov av sotning
🏠 Sämre drag och rök inomhus
  • Kall ved kan ge långsam antändning → rök trycks tillbaka
  • Risk för röklukt eller rök in i bostaden
  • 🌲 Jämförelse: kall vs torr/tempererad ved

Typ av ved
Effekt
Rök
Kall/fuktig ved
Låg

Mycket

Torr, tempererad ved (<20 % fukt)

Hög

Lite
Känns som ett Ai-svar. Har du en källa till dessa påståenden?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.