61 180 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
Men du foliehatten du kanske ska ändra ditt alias till ”största foliehatten ever”. Nä det är ca 10 hushåll och 3 har fått eldningsförbud och jag har bott här 22år. Den som eldar värst har bott i 18 följt av 2 som bott i 3 år typ. Jag byggde ut huset 2016 och fick kravet att energideklara huset och då blev det ett FTX aggregat och det var ju inte mitt beslut att jag blev tvingad till det.Foliehatten3 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Har svårt att tro att samtliga grannar eldar med sur ved.2masR skrev:Ja fast det är ju inte jag som har förbjudit grannen. Jag klagade och jag fick rätt alltså har någon annan fattat beslut till min fördel. Hade jag inte fått rätt hade jag fått leva med det eller fått flytta. Du kan ju inte mena på fullast allvar att du vill gå omkring att lukta som en böckling jämt och kan aldrig få känna sig ren även om du bor på landet?
Men om det skulle vara så är det givetvis ok att klaga. Tråkigt bara om de som sköter sig inte får elda längre.
Gammal kamin , eldstaden har dålig verkningsgrad.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Så du har blivit tvingad till ett FTX aggregat. Måste vara hemskt för dig.2masR skrev:Men du foliehatten du kanske ska ändra ditt alias till ”största foliehatten ever”. Nä det är ca 10 hushåll och 3 har fått eldningsförbud och jag har bott här 22år. Den som eldar värst har bott i 18 följt av 2 som bott i 3 år typ. Jag byggde ut huset 2016 och fick kravet att energideklara huset och då blev det ett FTX aggregat och det var ju inte mitt beslut att jag blev tvingad till det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Känns som ett Ai-svar. Har du en källa till dessa påståenden?2masR skrev:Du blir bara mer och mer foliehatt i dina inlägg läs på lite hur man eldar om man ska elda.:
Att elda kall ved (ved som är kall, fuktig eller inte uppvärmd till rumstemperatur) innebär flera risker – både för hälsa, miljö och din eldstad. Här är de viktigaste:
🔥 Sämre förbränning
Kall ved kräver mer energi för att värmas upp och antändas, vilket leder till:
🌫️ Mer hälsofarliga utsläpp
- Lägre förbränningstemperatur
- Ofullständig förbränning
- Mer rök och sot
Ofullständig förbränning ger:
🧱 Ökad risk för sot och skorstensbrand
- Partiklar (PM2,5) – irriterar luftvägar och kan påverka hjärta/lungor
- Kolmonoxid (CO) – giftig gas
- PAH:er (polycykliska aromatiska kolväten) – cancerframkallande
Detta är ofta grunden till klagomål och eldningsförbud från miljö- och hälsoskyddet
🏠 Sämre drag och rök inomhus
- Mer tjära och sot fastnar i skorstenen
- Ökad risk för skorstensbrand
- Tätare behov av sotning
- Kall ved kan ge långsam antändning → rök trycks tillbaka
- Risk för röklukt eller rök in i bostaden
- 🌲 Jämförelse: kall vs torr/tempererad ved
Typ av ved Effekt RökKall/fuktig ved
Låg
Mycket
Torr, tempererad ved (<20 % fukt)
Hög