61 383 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
Rakt på fråga bara. Va eldar du i din kamin.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Detta måste väl störa alla i grannskapet. Va inte så konflikträdd. Gör man inget så händer heller ...🥁wait for it...just d, inget. 👍
Jag förstår din frustration, men hur har du tänkt värma upp din bostad om samhällets infrastrukturer inte fungerar längre?M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Ett alternativ är ju att vänligt tipsa om att grannen vekar elda med sur ved alternativt för dåligt drag och att det ökar mängden sot och risk för sotbrand i skorstenen.
Du kan anmäla till kommunen miljö och hälsa. Är det så att röken stör dig oavsett torr eller sur ved kan med stor sannolikhet bli så att grannen får eldningsförbud och det finns stöd för det i lagstiftningen. Dessutom är röken mycket farlig och det finns gott om forskning på det området.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Jag har en process igång mot mina grannar vilket har resulterat i eldningsförbud för samtliga i de närliggande husen. Jag har ett FTX aggregat som suger in all den förorenade luften så vi luktar som om man bodde i en vedeldad liten hydda. Vi hade dessutom krav när vi byggde att ha ett FTX aggregat och det kan vi inte stänga av för då har vi ingen ventilation vi bor dessutom på landet utanför statsplanerat område.
Och du tror att polisen åker runt och övervakar hur mycket man eldarL Liljeros skrev:
Om du bor på landet utanför statsplanerat område borde du förstå att vedeldare är ett naturligt inslag.2masR skrev:Du kan anmäla till kommunen miljö och hälsa. Är det så att röken stör dig oavsett torr eller sur ved kan med stor sannolikhet bli så att grannen får eldningsförbud och det finns stöd för det i lagstiftningen. Dessutom är röken mycket farlig och det finns gott om forskning på det området.
Jag har en process igång mot mina grannar vilket har resulterat i eldningsförbud för samtliga i de närliggande husen. Jag har ett FTX aggregat som suger in all den förorenade luften så vi luktar som om man bodde i en vedeldad liten hydda. Vi hade dessutom krav när vi byggde att ha ett FTX aggregat och det kan vi inte stänga av för då har vi ingen ventilation vi bor dessutom på landet utanför statsplanerat område.
Hade jag fått dig som granne hade jag blivit vansinnig.
Tror dina grannar tycker du är en idiot.
Sedan ska vedeldande grannar givetvis elda rätt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 368 inlägg
Du måste vara rolig att ha som granne....2masR skrev:Du kan anmäla till kommunen miljö och hälsa. Är det så att röken stör dig oavsett torr eller sur ved kan med stor sannolikhet bli så att grannen får eldningsförbud och det finns stöd för det i lagstiftningen. Dessutom är röken mycket farlig och det finns gott om forskning på det området.
Medlem
· Gävleborgs Län
· 96 inlägg
Hej,M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Naturvårdsverket har en broschyr som heter "Elda rätt". Beställ hem några ex, läs igenom själv så du själv lär dig och förstår, gå sedan över och fråga om dom läst broschyren eller om dom vill ha ett ex så dom kan läsa på så dom får ut mer värme och energi.
Bra om du är uppriktigt intresserad och nyfiken på deras kamin och hur den hjälper till med värmen och hur bra dom tycker att den är. Rätt ingång är a och o om det ska landa rätt.
https://www.naturvardsverket.se/publikationer/8300/elda-ratt/
Ja att du är en foliehatt det förstår jag. Oavsett var du bor är det miljöfarligt och starkt hälsofarligt. Nya råd och rön bekräftar det det och lagar och förordningar ändrar sig på samma sätt som att det är förbjudet att röka inne på krogar och runt entréer tex. Och vad de tycker skiter jag i trivs de inte kan de flytta för det kommer inte jag göra i alla fall.Foliehatten3 skrev:
Du verkar lite stolt över din anmälan. Förvånar mig inte ett dugg om du är den senast inflyttade i ditt område.2masR skrev:Ja att du är en foliehatt det förstår jag. Oavsett var du bor är det miljöfarligt och starkt hälsofarligt. Nya råd och rön bekräftar det det och lagar och förordningar ändrar sig på samma sätt som att det är förbjudet att röka inne på krogar och runt entréer tex. Och vad de tycker skiter jag i trivs de inte kan de flytta för det kommer inte jag göra i alla fall.
Folk har andats in vedrök sedan Hedenös, utan problem. Sedan ska man som sagt var elda rätt.
Ja fast det är ju inte jag som har förbjudit grannen. Jag klagade och jag fick rätt alltså har någon annan fattat beslut till min fördel. Hade jag inte fått rätt hade jag fått leva med det eller fått flytta. Du kan ju inte mena på fullast allvar att du vill gå omkring att lukta som en böckling jämt och kan aldrig få känna sig ren även om du bor på landet?[SKPG]Zamora skrev:
Du får det ju att framstå som att det alltid är rena Lützendimman hos dig.2masR skrev:Ja fast det är ju inte jag som har förbjudit grannen. Jag klagade och jag fick rätt alltså har någon annan fattat beslut till min fördel. Hade jag inte fått rätt hade jag fått leva med det eller fått flytta. Du kan ju inte mena på fullast allvar att du vill gå omkring att lukta som en böckling jämt och kan aldrig få känna sig ren även om du bor på landet?