61 180 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Det finns de som eldar sopor också (sparar på både sophämtning och uppvärmning, två flugor i en smäll). Däremot förpestar de för grannarna och sprider giftig rök.
Säg, att Du planerar att installera kamin nu också. Och fråga om han tipsa var man kan köpa torr ved för rätt pris.M matsro skrev:
Hör vad han svarar.
Den där 'tumregeln' är ett stort skämt. Så många parametrar som bestämmer hur och när jag vill elda.Pjosk75 skrev:
Hej
Kolla om din kommun har någon reglering hur ofta det får eldas inom tätbebyggt område.
Stockholm stad har till exempel dessa regler, eller om det är råd.
- Anpassa storleken på brasan till kaminen.
- Elda bara med torr ved.
- Se till att ha god lufttillförsel.
- Tänd i toppen för bättre förbränning.
- Röken ska vara vit eller genomskinlig.
- Tumregel: 3 kg ved per timme, 3-4 h per gång, 2 gånger i veckan, ej för uppvärmning.
- Elda aldrig avfall eller impregnerat trä.
- Ta hänsyn till dina grannar.
Första steget är sedan att berätta för eldande granne att lukten stör er och be denne att använda torr ved.
Precis. Alla är så naiva i tråden. Och alla rediga här inne börjar utgå från sig själva som fäller på våren, klyver i maj och torkar under tak i minst 5 månader. 😇imported_Benno skrev:
Finns massa slöa människor där ute som stirrar på återvinningshögen sent en kväll och sen tar 5 minuter framför brasan med en bira i handen för att slippa en tur till återvinningsstationen. 😂
vädligt svenskt att man inte vågar prata med grannen eller ens har nån kontakt med grannarnaM matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Alla normala människor skulle ju diskutera med grannen hur man kan få fram torr ved åt honom. I stället för att börja svamla om regler och att man inte får elda.M maria01 skrev:
Om det sedan kommer fram att han verkligen eldar sitt plastavfall då kan man dra fram regelboken.
Det där är riktlinjerna för eldning tätbebyggt område i Stockholm. Dom tar inte hänsyn till vad du vill, skiter du i det riskerar du att bli ett fall för enheten för miljö och hälsa och i värsta fall eldningsförbud.S Snurrespratt skrev:
Att få elda i stan är inte en rättighet.
Trot det är det är få idag som behärskar att få ut 75% verkningsgrad ur en kamin. Många kör bara ett ilägg och då man kallstartar så blir det snarare 50%. Nästa ilägg kan man nog få ut 75% från om man har lite rutin.Attitudeswe skrev:
Får rätta mig själv. Brytpunkten går vid elpris på 3:50kr och inte 5kr.
COP 4.0 från värmepumpen runt noll grader ute gör att 1kWh el skapar 4kWh värme.
Björkved innehåller ca 3 kWh värme per liter: [länk]
Byggmax tar 2kr/l för torr björkved: [länk]
Med 75% verkningsgrad så är ved (0.88kr per kWh värme) lika dyrt som el när elen kostar 3.52kr (räknar man bort elskatt 45öre och överföring 7öre så blir det 3kr/kWh över till elbörsen.
Man behöver också beakta övergrader i eldningsytan vilket beroende på isolering i huset även det ökar förlusterna.
Eldning i vattenmantlad panna mot acktank med torr ved kan uppnå hög kontinuerlig verkningsgrad med med en ”designkamin” är det svårt.
Redigerat:
Jag tror det är fler än man tror många i bekantskapskretsen som kommer med inlagor att man eldar för att spara pengar utan ha räknat på det… upplever att detta är vedertaget så att säga.J Jorel03 skrev:
Sur ved syftar inte på att veden har lågt pH utan på att den inte är torr. Att veden innehåller mer vatten än den borde vid förbränning leder inte till att röken luktar surt.M matsro skrev:
Om grannen "snåleldar", dvs eldar med för lite lufttillförsel kan det leda till att det ryker och sotar mer än det annars hade gjort.
Man kan elda med gnälliga gubbar också. De ger vit och fin rök.😂M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Kommunen har kontrollanter bara 📞M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.