Norrtull Norrtull skrev:
Ingen varm ved.
Aldrig? Det är väl annars rätt vanligt att man tänder i det man har kvar inne i vedkorgen och går ut och hämtar ny torr (kall) ved att fylla på med om det är vinter och man eldar för värmen.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Ved har typ 1/4-del av vattnets värmekapacitet räknat på vikt.

dvs. 1 liter (kg) nollgradigt vatten som värms till rumstemperatur motsvarar 4 kg 0-gradig ved som värms till rumstemperatur...

Förmodligen går det åt mer värme av snön som sitter kvar i kängorna och dess sulor som man drog in innan för tröskeln när man hämtade in veden...

Känns inte att det är så mycket att bråka om i sammanhanget...

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja du tillhör den gruppen som inte kan ta till dig nya råd och rön som bara lever i sin egna värld gott så för mig men du har fel och jag har länkat fakta om det men du har inte kunnat vis något som stödjer dina teser..
Så du menar alltså att veden INTE värms upp av elden om man lägger den i rummet med eldstaden ?

Jag börjar bli lite osäker på om du inte bara trollar.

• Gilla
  • Wow
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Så du menar alltså att veden INTE värms upp av elden om man lägger den i rummet med eldstaden ?
Inte om du inte eldar utan de allra flesta mys/stödeldar i sina kaminer, alltså inte har den som primär värmekälla för huset..
GlennB GlennB skrev:
Jag börjar bli lite osäker på om du inte bara trollar.
Om det är någon som trollar så är du en av dom gör ovanstående har jag redan skrivit i tråden, men det är väl för mycket begärt av ett troll att den ska läsa tråden!

J Jansson69 skrev:
Inte om du inte eldar utan de allra flesta mys/stödeldar i sina kaminer, alltså inte har den som primär värmekälla för huset..
Om man stödeldar med kamin är det väl ännu viktigare att inte kyla ner bostaden med kall ved i onödan?
"Stöd" tyder väl på att den ordinarie uppvärmningen (tex luft/luft värmepump) inte riktigt räcker till tänker jag...

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Energi som energi, det är väl isåfall ännu värre att förlora den energin ?

Varför hänger du upp dej på att det kostar energi att värma upp kall ved ? det kostar lika mycket energi oavsett om du eldar den eller den ligger i rummet.

Och när glödbädden är varm och hela kaminen är detsamma så kan du som sagt i praktiken slänga in dyngsur ved och det fungerar, du kommer inte ens märka nån skillnad om du slänger in rumstempererad ved eller utomhustempererad, den kommer att värmas upp och ta eld i princip ögonblickligen.

Dessutom, när man eldar för "toppvärme" eller myseldar så spelar inte verkningsgraden speciellt stor roll, man gör en brasa och matar in ved så länge man vill ha den och det blir väldigt varmt i rummet/huset, mitt hus är (vintertid) aldrig så varmt som när jag eldar, luftvärmepumpen har inte en chans där.

Det är lite som en bil med bensinmotor, du kan glatt mata på med riktigt riktigt varm luft in i kupen för det finns så mycket överskottsenergi att ta av.

J Jansson69 skrev:
Om det är någon som trollar så är du en av dom gör ovanstående har jag redan skrivit i tråden, men det är väl för mycket begärt av ett troll att den ska läsa tråden!
Just den typen av svar är typiskt för folk som medvetet försöker trolla, och det är inte ditt första svar av samma modell..

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Svammel. Är du en människa eller en AI bot på villovägar?
Ja. Det har jag undrat länge. Vem är du 😁.

Åter till ämnet.
Naturligtvis skall vi ha en alternativ upvärningskälla i dessa hysteriska tider.
Jag och heimlaga klarar oss i flera år utan att frysa.
Men, hur länge klarar du dig?

• Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Energi som energi, det är väl isåfall ännu värre att förlora den energin ?

Varför hänger du upp dej på att det kostar energi att värma upp kall ved ? det kostar lika mycket energi oavsett om du eldar den eller den ligger i rummet.

Och när glödbädden är varm och hela kaminen är detsamma så kan du soms agt i praktilken slänga
in dyngsur ved och det fungerar, du kommer inte ens märka nån skillnad om du slänger in rumstempererad ved eller utomhustempererad, den kommer att torka och ta eld i princip ögonblickligen.

Dessutom, när man eldar för "toppvärme" eller myseldar så spelar inte verkningsgraden speciellt stor roll, man gör en brasa och matar in ved så länge man vill ha den och det blir väldigt varmt i rummet/huset, mitt hus är aldrig så varmt som när jag eldar, luftvärmepumpen har inte en chans där.

Det är lite som en bil med bensinmotor, du kan glatt mata på med riktigt riktigt varm luft in i kupen för det finns så mycket överskottsenergi att ta av.

Just den typen av svar är typiskt för folk som medvetet försöker trolla, och det är inte ditt första svar av samma modell..
Ja du är ett troll inte ens förmögen att läsa in tidigare inlägg, har länkat flera länkar ifrån kända källor som talar om det. Vad har du mer än din egna uppfattning som uppenbarligen inte är den som dom nya råden och rönen säger. läste på din egna tråd där du inte ens har koll på din egna skorsten och verkar oförmögen att lösa det så det blir nog bra så😉

Redigerat:
Känns som hela tråden tappade sin innebörd..att elda blöt ved både ryker och luktar helvete och dessutom sotar skorstenen mer än nödvändigt (eller skapar brandrisk eller skorstens explosion).
Jag eldar i min kakelugn som stödvärme till min luft/vattenvärmepump och köper blandved för 900kr 1,5kubik ink transport.
Jag bär också in ved med jämna mellanrum så veden blir rumstempererad... Av den enkla anledning att min morfar lärde mig att rumstempad ved ger mer energi till rummet än kall ved ... Fysik eller inte men han va norrlänning och dom litar jag mer på än mina egna Sthlmare till vänner och kollegor.

Summa kardemumma ... Prata med grannen det är oftast bästa vägen för annars kan det bli massor av andra grannar som blandar sig i.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Nä kall ved ryker mycket mer
Men ge dig! Eldar man rätt så rycker det inte mycket. Är du en miljötaliban? Du kan tacka dina förfäder att du nu finns i världen. Det har eldat sedan urminnes tider personer som suttit och vill åt att skogskojor blev över 100 år gammal.
Eldar du inte själv? Troligen så är det så.har du anmält alla i ditt område?

• Älska
Suvi5700
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man stödeldar med kamin är det väl ännu viktigare att inte kyla ner bostaden med kall ved i onödan?
"Stöd" tyder väl på att den ordinarie uppvärmningen (tex luft/luft värmepump) inte riktigt räcker till tänker jag...
För att en eld ska kunna brinna krävs tre saker: 1. Bränsle 2. Syre 3. Värme.
Om man vräker in kall ved påverkar vi 3an. Om man vräker in blöt ved påverkar vi 3an ännu mer. Tänk när du kokar vatten i en kastrull... Massor med ånga men vattnet minskar knappt! Det går åt mycket värme ur brasan för att torka veden. Det blir mycket bättre verkningsgrad och en bättre brasa om veden är torr och varm. Ingen kondens heller.

• Gilla
2masR och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Många som sotar själva avanmäler sin eldstad så slipper de dessa extrabesök som bara verkar vara till för att sotarföretaget ska få fakturera. Då slipper man också en massa grejer som att tvingas bygga ställning runt skorstenen så att sotaren inte ska falla ned ;)

Angående kall och rumstempererad ved så är det ju bara löjligt att tro att det skulle vara någon sorts katastrof att ta in ved direkt från vedboden. Rent värmeekonomiskt lär det vara en ren förlust att värma veden inne då kaminens verkningsgrad inte är den bästa. Sen att tro att alla bara myseldar visar bara att man lever i sin egen verklighet. Själv har jag kaminen igång så länge jag är vaken och hemma under den kalla årstiden. Eldar man så mycket så känner man inget behov av att myselda. Och att jag skulle ha ett lager som räcker ca. 14 dagar inne är bara löjligt.
Jag skulle inte vilja elda om inte min skorsten/eldstad besiktigas vartannat år enligt regelverk.
Sota själv går bra men att avanmäla sin eldstad och fortsätta elda kan bli väldigt dyrt om något skulle hända.
Dom 600 kr det kostar här vartannat år ser jag som en liten kostnad jämfört med risken att min försäkring strular vid en brand kopplat till eldning i en avanmäld eldstad .

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
L Lellesunk skrev:
Den energi som går åt till att värma veden tjänar du på bättre verkningsgrad när fu eldar den. Iskall ved blir fuktig när du tar in den: Ett glas med kallt vatten blir blött på utsidan! Kylan gör att fukt ur luften kondrnserar på veden. Därför bör den ligga inne och bli varm innan den eldas!
Iskall ved blir fuktig när den kommer in. Nä nu får ni lägga av. Du kan inte likna ett glas vatten vidxen vedklabbe.
Åter igen tillbaka till ämnet . "Granne eldar sur ved" och inte kall. Även om jag såg någon långt upp i tråden skriva( tror det var killen med FTX) att hans granne eldade kall ved. Hur han nu kan veta det🤔

H Hybro skrev:
Detta oavsett om jag staplar allt inomhus på en gång och s a s värmer allt till 20 grader eller matar in 4 klampar åt gången direkt utifrån och in i eldstaden under flera dagar tills veden tar slut.
Idéen med att har veden inne ett tag innan den eldas, är att den är på rumstemperatur. Tar man ved in som har t.ex. -20 grader, och lägger in den i eldstaden, så sänks temperaturen in förbränningskammaren, och förbränningstemperaturen kommen inte upp till den nivån som krävs för fullständig förbränning. Vid lägre förbränningstemperatur blir det mer skadliga ämnen.

Nu vet vi, att Hybro har en välfungerande eldstad, där detta inte spelar någon roll.

Men tänk Dig, att en rekommendation är riktat mot allmänheten.

Redigerat:
  • Gilla
Lellesunk och 1 till
  • Laddar…
😇 Sur ved var visst ett varmt ämne.

Nog tror jag att den energi som krävs för att torka och ev värma ved innan den bränns upp (och tas från veden), är lika stor om det sker inuti eldstaden eller i bostadens utrymme...

Totala mängden lagrad energi i veden är konstant, som omvandlas till värme.

Som flera resonerar i tråden så verkar det som om man enkelt kan öka denna energi. Perfekt om det funkade i verkligheten....

Nån kommer säkert på att lagring av ved på vinden är bäst.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.