61 153 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
Killgissning är väl att det är lite ute på någon av decimalerna typ. Inget man lär märka.F fribygg skrev:
Sedan har ju många moderna kaminer ett kanalsystem för att förvärma luften innan den kommer in i själva eldstaden. För oavsett så är ju målet att ha en hög temperatur där inne.
Likt en kakelugn i min stora täljstensugn efter själva eldstaden.
Det går upp, och det går ned... Och in i skorstenen långt ned.
Utan att elda i bakugnen ovanför själva eldstaden, så håller denna dryga 200 grader flera timmar efter att elden falnat.
Vil jag ha varmare, så går det bra att göra upp eld även där, till typ pizza.
Det går upp, och det går ned... Och in i skorstenen långt ned.
Utan att elda i bakugnen ovanför själva eldstaden, så håller denna dryga 200 grader flera timmar efter att elden falnat.
Vil jag ha varmare, så går det bra att göra upp eld även där, till typ pizza.
Redigerat:
Ni verkar vara en bunke teoretiska vedeldare i gruppen. Vi är dom som gör det i verkligheten. VI ser, luktar och känner hur ved och rök beter sig. Vi skiter i vad era listor och rekommendationer säger. Vi vet genom decennier av vedeldning att vi gör tätt och att det funkar.F fribygg skrev:
Alltid sågat och klyvt 30-40 kubik varje år. Hållt mig varm och go i alla väder. Så nöjd och bra man mår varje år när allt är sågat, klyvt undan kört och staplat. Sen får man ändå lite värme till då den ska rullas in.H Hybro skrev:
Liknande känsla får man inte av ved från Byggmax, Statoil eller Bauhaus
Tror du kan få bra med motion om du promenerar och köper ifrån ovan nämnda ställen😉😂Suvi5700 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 353 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 353 inlägg
Hade en granne som eldade tryckimpat virke för uppvärmning. Luktade skit och röken var sotig. Och, givetvis helt olagligt. Kolla att det inte ngt dylikt som slinker in i spisen.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Be grannen att lägga veden i förråd med avfuktare så vattnet i veden försvinner ! 30 kilo ved åt gången avfuktas.M matsro skrev:Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?