Suvi5700
H Hans-Georg skrev:
Be grannen att lägga veden i förråd med avfuktare så vattnet i veden försvinner ! 30 kilo ved åt gången avfuktas.
Ved ska förvaras luftigt helst bara med tak. Absolut inte i ett förråd

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ved ska förvaras luftigt helst bara med tak. Absolut inte i ett förråd
Är veden bara torr går det utmärkt att lägga in den i ett förråd frammåt midsommar, veden ska torkas ute under bar himmel eller under ett enkelt tak.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Killgissning är väl att det är lite ute på någon av decimalerna typ. Inget man lär märka.

Sedan har ju många moderna kaminer ett kanalsystem för att förvärma luften innan den kommer in i själva eldstaden. För oavsett så är ju målet att ha en hög temperatur där inne.

M matsro skrev:
Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.

Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Hej Det finns också de som bor året om i koloni stugor fast man får inte göra det😡De eldar allt sopor,kartonger mm.Det känns på lukten och ingen som gör något åt det Annars är det så viktigt med miljön.Förut så kom de från miljöförvaltningen och tog prover och sa till en villaägare att de får sluta elda så nära andra grannar annars blir det vite om de fortsätter elda.Nu förtiden verkar som de bryr sig inte om hur en del förpestar luften.

Här eldas det för fullt. 11 minus på västkusten ! 🥶

Vit rök från vedpannan vilket betyder att det är vattenånga som kondenseras.
Från kaminen däremot är röken något brungrå trots samma ved, vilket inte är så konstigt då förbränningen inte kan bli lika effektiv.

Rök kommer från en skorsten på en stuga under en stjärnklar natthimmel, omgiven av snötäckta träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Krychet och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Är veden bara torr går det utmärkt att lägga in den i ett förråd frammåt midsommar, veden ska torkas ute under bar himmel eller under ett enkelt tak.
Att förvara veden under bar himmel en längre tid är inte så lämpligt om det regnar.

Suvi5700
P pmd skrev:
Att förvara veden under bar himmel en längre tid är inte så lämpligt om det regnar.
Givetvis får den täckas på toppen.

P pmd skrev:
Jag är rätt säker på att jag skrev att det går bra att lägga in den torra veden i förråd frammåt midsommar...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M matsro skrev:
Bor i radhusområde i stad och har en granne som eldar ofta (några gånger i veckan vintertid), i något slags kamin antar jag. De har annan uppvärmning också men jag förstår det som att de eldar för att hjälpa till med uppvärmningen när det är kallt. Problemet är att att de eldar med sur ved. Det tycker åtminstone jag att det luktar som, även om jag väl inte är något proffs på att bedöma det. Dåligt för hälsan för oss som bor intill.

Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Dere svensker er svært nøyaktige og roper på noens hjelp for den minste bagatell. Det er ofte litt rop til himmelen om hjelp. Vær nå litt fleksibel i Kylan

• Gilla
  • Älska
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
P
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Givetvis får den täckas på toppen.
Då är den inte längre under bar himmel.

M Mirkan skrev:
Herregud, eldar du med kall luft?! 😉
Angående flera av inläggen med den tvärsäkra tonen, så speglar detta den djupa okunskapen😜

🫠Om jag inte minns fel, så innehåller kall luft betydligt mer syre än varm luft, som s a s är expanderad.

Varm luft, säg + 10 gradig en regnig dag innehåller således mer fukt, än - 10 grader luft i det värsta snöoväder.

Så helt krasst tillförs mer syre bundet i luften vid eldning kalla årstiden. En eld brinner effektivare då.

- Att en frusen vedklabb nyss inlagd på en brasa ser ut att bli våt på ytan, beror inte att fukten kommer innefrån veden, rakt genom vattentät näver/bark,om någon nu helsäkert uttalade sig om detta.
Nä, fukten som ibland syns kommer från luften i rummet, som kondenserar på den kalla veden.

Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Syns tydligt att grannen ännu inte vaknat.
Han eldar med björkved som klövs och kom in under tak på sensommaren.

Hämtade nyss tidningen nere vid vägen. Går inte att se att vi eldar.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Blir inte förbränningen bättre med kall luft? (Jag tänker på bilar och lastbilar som har laddluftkylare..)
Jo, så är det i verkligheten. Men det förstår inte alla.

H Hybro skrev:
Angående flera av inläggen med den tvärsäkra tonen, så speglar detta den djupa okunskapen😜

🫠Om jag inte minns fel, så innehåller kall luft betydligt mer syre än varm luft, som s a s är expanderad.

Varm luft, säg + 10 gradig en regnig dag innehåller således mer fukt, än - 10 grader luft i det värsta snöoväder.

Så helt krasst tillförs mer syre bundet i luften vid eldning kalla årstiden. En eld brinner effektivare då.

- Att en frusen vedklabb nyss inlagd på en brasa ser ut att bli våt på ytan, beror inte att fukten kommer innefrån veden, rakt genom vattentät näver/bark,om någon nu helsäkert uttalade sig om detta.
Nä, fukten som ibland syns kommer från luften i rummet, som kondenserar på den kalla veden.
En ovetenskaplig googling säger att skillnaden i densiteten är ca 10% högre för -10 gradig luft mot 20 gradig luft. Säkerligen inte obetydligt för förbränningen.

Min kamin suger större delen av sin luft genom min dåligt tätade ytterdörr. Absolut inte optimalt, men inget ont utan något gott, skorna torkar fort då golvvärmen i hallen alltid jobbar frenetiskt med att förvärma den luften inför eldning.. 🙄

• Gilla
  • Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Min kamin suger större delen av sin luft genom min dåligt tätade ytterdörr. Absolut inte optimalt, men inget ont utan något gott, skorna torkar fort då golvvärmen i hallen alltid jobbar frenetiskt med att förvärma den luften inför eldning.. 🙄
Om golvvärmen är elektrisk verkar det onödigt dyrbart, kan du inte ta upp en ventil vid kaminen och täta ytterdörren?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.