Trevligt att kunna skriva "Eldar aldrig med sur ved", finns alltid torrt i vedförråden.😀

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
🤣

J
H Hybro skrev:
😇 Sur ved var visst ett varmt ämne.

Nog tror jag att den energi som krävs för att torka och ev värma ved innan den bränns upp (och tas från veden), är lika stor om det sker inuti eldstaden eller i bostadens utrymme...

Totala mängden lagrad energi i veden är konstant, som omvandlas till värme.

Som flera resonerar i tråden så verkar det som om man enkelt kan öka denna energi. Perfekt om det funkade i verkligheten....

Nån kommer säkert på att lagring av ved på vinden är bäst.
Svårt att acceptera verkligheten😉

• Gilla
2masR
  • Laddar…
O T

Härligt med stor glasluckan, så man nås av strålningsvärme.
Det tar nämligen lång tid innan "ny" värme strålar ut från all täljsten ( nära 2 ton).

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
L Lellesunk skrev:
För att en eld ska kunna brinna krävs tre saker: 1. Bränsle 2. Syre 3. Värme.
Om man vräker in kall ved påverkar vi 3an.
Menar du @Lellesunk att det blir varmare inne för de som stödeldar om de tar in veden och värmer den innan eldning så har vi olika uppfattning.

Det viktiga för TS är ju att prata med grannen och ta reda på att grannen förstår att elda torr ved i tillräckligt mängd med ordentligt med lufttillförsel så att det inte ryker.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
"Det viktiga för TS är ju att prata med grannen och ta reda på att grannen förstår att elda torr ved i tillräckligt mängd med ordentligt med lufttillförsel så att det inte ryker."

- Så eldar allt jag också.
Tilluft via 125 tub från stenfoten via grunden rakt upp via asklådeutrymmet in under rostret.

Inget luftspjäll. Vill jag brassa på ytterligare öppnar jag stora glasluckan.

Original spjäll för att ta förbrännings luft från bostaden är spärrad och tätad. Vill inte elda upp gå varm luft.
Och vill heller inte att kall luft efter eldning kommer in.

Eftersom ugnen är tät i övrigt, så
kyls den inte av friskluft då jag stänger spjället mellan ugn och skorsten efter att elden falnat ordentligt.

Vän av ordning inser faran med detta.
Folk dog förr av detta.

H Hybro skrev:
"Det viktiga för TS är ju att prata med grannen och ta reda på att grannen förstår att elda torr ved i tillräckligt mängd med ordentligt med lufttillförsel så att det inte ryker."

- Så eldar allt jag också.
Tilluft via 125 tub från stenfoten via grunden rakt upp via asklådeutrymmet in under rostret.

Inget luftspjäll. Vill jag brassa på ytterligare öppnar jag stora glasluckan.

Original spjäll för att ta förbrännings luft från bostaden är spärrad och tätad. Vill inte elda upp gå varm luft.
Och vill heller inte att kall luft efter eldning kommer in.

Eftersom ugnen är tät i övrigt, så
kyls den inte av friskluft då jag stänger spjället mellan ugn och skorsten efter att elden falnat ordentligt.

Vän av ordning inser faran med detta.
Folk dog förr av detta.
Herregud, eldar du med kall luft?! 😉

• Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Herregud, eldar du med kall luft?! 😉
Blir inte förbränningen bättre med kall luft? (Jag tänker på bilar och lastbilar som har laddluftkylare..)

F fribygg skrev:
Blir inte förbränningen bättre med kall luft? (Jag tänker på bilar och lastbilar som har laddluftkylare..)
Lite andra begränsningar och behov där med ventilstorlekar och gashastigheter. Att få in tillräckligt med luft i en kamin är inget större problem. Dessutom vill du gärna ha ner temperaturen i ett förbränningsrum på en motor, något som knappast gäller för en kamin.

Så vad som händer är att du kyler eldhärden motsvarande istället = du får lägga in mer bränsle för att kompensera detta. Så om du tar luft utifrån eller i från rummet är i princip ett nollsummespel. De som säger att de inte vill elda med uppvärmd luft behöver alltså tänka ett varv till. Klandrar dem inte, man kan läsa påståendet överallt på nätet och jag vill minnas att det var Naturvårdsverket(?) som påstod samma sak för några år sedan. Kanske de fortfarande gör. Men fysikens lagar gäller fortfarande.
Nu innehåller luft väldigt lite energi så om den är varm eller kall lär knappast göra någon större skillnad. Den ska trots allt värmas några hundra grader till.

Att ta luft utifrån gör man på grund av att huset är tätt och dessutom kanske har undertryck.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Så vad som händer är att du kyler eldhärden motsvarande istället = du får lägga in mer bränsle för att kompensera detta. Så om du tar luft utifrån eller i från rummet är i princip ett nollsummespel. De som säger att de inte vill elda med uppvärmd luft behöver alltså tänka ett varv till. Klandrar dem inte, man kan läsa påståendet överallt på nätet och jag vill minnas att det var Naturvårdsverket(?) som påstod samma sak för några år sedan. Kanske de fortfarande gör. Men fysikens lagar gäller fortfarande.
Nu innehåller luft väldigt lite energi så om den är varm eller kall lär knappast göra någon större skillnad. Den ska trots allt värmas några hundra grader till.

Att ta luft utifrån gör man på grund av att huset är tätt och dessutom kanske har undertryck.
Det gör väl i praktiken ingen större skillnad om bränslet och luften till en kamin är rumsvarm eller säg -10°C?

Alltså en större kamin, som eldas friskt, behöver fri tillgång på förbrännings luft.

Och jag har koll på undertrycket i huset ... Som balanseras med FTX till ca 2 Pa i enplanshuset.

Ni gör det för krångligt med att elda ved.😀
Men idag ingen brasa, istället börjar solen värma lite.👍

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ni gör det för krångligt med att elda ved.
Vilka "ni"?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Alla som har teoretiska funderingar om den optimala vedklampen.😇
"Vi" är de som eldar med det som finns torrt och utifrån att det fungerar bra i eldstad/hus man har. Man lägger in så många klampar som behövs för att ge värmen man önskar.😉

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man lägger in så många klampar som behövs för att ge värmen man önskar.😉
Som praktiker vill jag dessutom slå ett slag för att spara den bästa veden tills den behövs som bäst, klarar man värmen med tex al, torrgran eller asp alla månader om året utom februari är det ju jättedumt att elda upp den prima björk veden i oktober om tillräckligt mycket "skitved" inte rymms i eldstaden för att hålla behagligt varmt när det är som kallast (och ev luftvärmepumpar fungerar som sämst)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.