Karrock
Där det finns regler för trivseleldning omfattas braskaminer, oavsett om de eldas för att värma rummet eller för att titta på eld. Och det verkar ju vara det som är frågan här, så gubbar med 50+år med vedpanna måste ju inte jaga upp sig.

Själv har jag gjort två reflektioner: två år gammal ved som förvaras i vedbod i sydsvenskt kustklimat, dvs 8 mån per år med 5grader, regn och 99% luftfuktighet känns inte helt torr att elda, så jag bär in ett par kassar extra så det hinner få nån vecka inomhus.

Vissa träslag, särskilt al, luktar illa hos mig oavsett hantering.

• Wow
  • Älska
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nya rekommendationer? Har fysikens lagar ändrats?
Har länkat i tråden så du kan läsa😉

S
M maria01 skrev:
eller så sotar man själv
Varierar säkert runt om i landet. I Stockholms kommun är det strikt kontroll, vilket är rätt. Sotare och dessutom en annan av kommunen utsedd besiktning, som återkommer regelbundet (tror det är tre år mellan), alltså två oberoende. Man får då också bra råd hur man bör elda, vilken ved, hålla borta tjära i skorstenen etc.

Det här med det naiva rådet från kommunen "ha som tumregel elda 3-4 timmar bara två gånger i veckan" är inget som folk tar på allvar. Med rätta.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Så du har blivit tvingad till ett FTX aggregat. Måste vara hemskt för dig.
2masR skrev:
Nä men röken sugs in och det luktar.
Köp kolfilter till din FTX! ;)

• Gilla
Hennic och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Varierar säkert runt om i landet. I Stockholms kommun är det strikt kontroll, vilket är rätt. Sotare och dessutom en annan av kommunen utsedd besiktning, som återkommer regelbundet (tror det är tre år mellan), alltså två oberoende. Man får då också bra råd hur man bör elda, vilken ved, hålla borta tjära i skorstenen etc.
Många som sotar själva avanmäler sin eldstad så slipper de dessa extrabesök som bara verkar vara till för att sotarföretaget ska få fakturera. Då slipper man också en massa grejer som att tvingas bygga ställning runt skorstenen så att sotaren inte ska falla ned ;)

Angående kall och rumstempererad ved så är det ju bara löjligt att tro att det skulle vara någon sorts katastrof att ta in ved direkt från vedboden. Rent värmeekonomiskt lär det vara en ren förlust att värma veden inne då kaminens verkningsgrad inte är den bästa. Sen att tro att alla bara myseldar visar bara att man lever i sin egen verklighet. Själv har jag kaminen igång så länge jag är vaken och hemma under den kalla årstiden. Eldar man så mycket så känner man inget behov av att myselda. Och att jag skulle ha ett lager som räcker ca. 14 dagar inne är bara löjligt.

• Gilla
  • Haha
Hybro och 3 till
  • Laddar…
Min sotare yrade faktiskt om kall ved, att den är svårare att tända. Men där slutade han, i prat om rök eller annan påverkan på kamin en murstock.

Nog har jag kastat in för blöt klabbe nån gång, fräser och kokar. Det hör vem som, men är tempen uppe och en rejäl glödbädd så tar hela processen kort tid om det skulle råka bli lite tokigt. Sen är väl luktens mästare alla som pyreldar, stryper ner för att få längre brinntid. Något som är förkastligt enligt mig. Det har vi grannar som gör, det är fn otroligt att sotaren inte blir tokig på dessa människor. Där borde något sägas, men bra eller lagom drag så syns knappt rök och lukten är nära noll. Jag startar varje dag med varm ved, för att det finns kvar inne sedan gårdagen, all min tändved är alltid inne. Har slängt in ved med snö på också, mycket liten påverkan tycker jag.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:

Det här med det naiva rådet från kommunen "ha som tumregel elda 3-4 timmar bara två gånger i veckan" är inget som folk tar på allvar. Med rätta.
bor du Säffle eller Stockholm

Suvi5700
L lbgu skrev:
Många som sotar själva avanmäler sin eldstad så slipper de dessa extrabesök som bara verkar vara till för att sotarföretaget ska få fakturera. Då slipper man också en massa grejer som att tvingas bygga ställning runt skorstenen så att sotaren inte ska falla ned ;)

Angående kall och rumstempererad ved så är det ju bara löjligt att tro att det skulle vara någon sorts katastrof att ta in ved direkt från vedboden. Rent värmeekonomiskt lär det vara en ren förlust att värma veden inne då kaminens verkningsgrad inte är den bästa. Sen att tro att alla bara myseldar visar bara att man lever i sin egen verklighet. Själv har jag kaminen igång så länge jag är vaken och hemma under den kalla årstiden. Eldar man så mycket så känner man inget behov av att myselda. Och att jag skulle ha ett lager som räcker ca. 14 dagar inne är bara löjligt.
Ja det verkar vara en del okunniga i denna tråd. Men själva tror dom tvärtom.
Jag har eldat i nästan 30 år. Och ofta eldat kall ved. Inga problem. Ingen sotare som sagt något.
Men nu var det väl fuktig ved tråden handlar om. Av någon anledning har diskussionen gått över till kall ved.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men nu var det väl fuktig ved tråden handlar om. Av någon anledning har diskussionen gått över till kall ved.
De flesta fattar ju att man inte bör elda fuktig ved. Men när folk kommer in och säger att det är ett nybörjarmisstag att lägga ved från vedboden direkt i kaminen så är det inte konstigt att folk reagerar.

• Gilla
Hybro och 3 till
  • Laddar…
Ingen varm ved.

• Vedeldad kamin med smutsigt glas och sotig yta, omgiven av askrester och borste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
J
Norrtull Norrtull skrev:
Ingen varm ved.
Syns på luckans glas😉

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Suvi5700
L lbgu skrev:
De flesta fattar ju att man inte bör elda fuktig ved. Men när folk kommer in och säger att det är ett nybörjarmisstag att lägga ved från vedboden direkt i kaminen så är det inte konstigt att folk reagerar.
Håller med dig.

J Jansson69 skrev:
Syns på luckans glas😉
Faktiskt så låg en klabbe mot och brann, det är ett första inlägg som tippade mot glaset. Men klart som fn att jag eldat för blöt ved både en och två gånger, nån pinne/klabbe som inte torkat lika bra ut samma vedhög. Eldar kanske 12-15kubik per år.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hrrrrm....

Ponera att jag bär in en 1/4 kbm 20 grader kall ved i bostaden.

De går alltså inte nån energi som ugnen producerat för att värma veden till rumstemperatur?
Den energi som går åt till att värma veden tjänar du på bättre verkningsgrad när fu eldar den. Iskall ved blir fuktig när du tar in den: Ett glas med kallt vatten blir blött på utsidan! Kylan gör att fukt ur luften kondrnserar på veden. Därför bör den ligga inne och bli varm innan den eldas!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.