120 761 läst ·
151 svar
121k läst
151 svar
Granne byggt fel?
@Grahn Marcus hur har det gått?
Förlåt för min inaktivitet.
Har varit på semester.
Vi kommer börja ta tag i detta nu.
Blir kommunen först för att de skall se vad de godkänt och sen går vi vidare.
Blir en advokat som får ta hand om det tror jag.
Jag lovar posta hur det hela går.
Har varit på semester.
Vi kommer börja ta tag i detta nu.
Blir kommunen först för att de skall se vad de godkänt och sen går vi vidare.
Blir en advokat som får ta hand om det tror jag.
Jag lovar posta hur det hela går.
Detta borde vara löst vid detta laget?
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Tyvärr så är ju borde och är rätt ofta helt skiljda saker!
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Alltid trevligt att få höra slutet av en tråd.
Men jag hoppas jag inte är alltför närgånget nyfiken om jag undrar över hur det gick med problemet. Byter ni tomt pga. detta, eller dök det helt enkelt upp en bättre tomt som passar planerna bättre? Om du inte vill lägga ut texten mer så tror jag vi alla har respekt för det.
Men jag hoppas jag inte är alltför närgånget nyfiken om jag undrar över hur det gick med problemet. Byter ni tomt pga. detta, eller dök det helt enkelt upp en bättre tomt som passar planerna bättre? Om du inte vill lägga ut texten mer så tror jag vi alla har respekt för det.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Här kan man nog tänka sig att bilen är placerad på gångväg eller där man inte får parkera. Vissa orkar inte gå från parkeringen och då kan det bli så här.E etompau skrev:
Nosen på bilen sticker ut lite, men delar av deras utfart och parkering blockeras av husknuten på det nya huset.S seniorkonsult skrev:
Spontant tycker jag det inte ser bra ut att lägga hus på detta vis.
muntliga avtal om att sätta byggnad närmare tomtgräns finns, behövs ej byggnadslov i vissa fall, olika från kommun till kommunC claesborjesson skrev:Fel x 2
Träpinnar är fullt tillåtna att ta bort, det är Lantmäteriets rör som är skyddade enligt lag. Att engagegar Lantmäteriet kostar dock c:a 30 000 :- och är cirka 1-2 års kötid.
Muntliga avtal om att sätta byggnad närmare tomtgräns finns ej, det krävs byggnadslov för detta. Preskriptionstid är 10 år, men detta verkar inte gälla i detta fall.
Det rekommenderas att staketet ska placeras 50 cm från tomtgränsen. Svartbygget lär vara preskriberat, om det har gått mer än 10 år. Om det brinner ner, får man inte bygga upp det på nytt. Förr i tiden gjordes inte utsättning av tomtgränserna och byggnadens gränser så ofta som idag. Därför ser man på mitt område mycket friggebodar och komplementbyggnader som har hamnat helt eller delvis UTANFÖR tomtgränsen. För att servitutet ska gälla, bör det vara skriftligt. Jag skulle plantera en häck eller buskar, för att slippa se på det här fula bygget. Grannens framtida bygglov kan bli blockerat av ett sådant svartbygge. Jag skulle ta några kort på det och åka till byggkontoret och fråga, om det finns någonting att göra. vill man vara extra jävlig och grannens hus ligger på den norra sidan, skulle man kunna plantera en Thuja-häck där, den kan bli 6-8 m, om man inte klipper av den i tid. Thujan saka planteras typ 2 m från gränsen, eftersom grenarna sprider ut sig. Den kan växa t o m 40 cm per år. Jag planterar mycket syrener mot mina grannar, för att slippa se dem (som har bråkat så mycket). De blir 3-4 m långa med tiden. Det hjälper mycket!H Hallerudsbo skrev: