• Gilla
metalworm och 2 till
  • Laddar…
Förlåt för min inaktivitet.
Har varit på semester.

Vi kommer börja ta tag i detta nu.
Blir kommunen först för att de skall se vad de godkänt och sen går vi vidare.
Blir en advokat som får ta hand om det tror jag.

Jag lovar posta hur det hela går.

• Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Ja, hur har det gått?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
??

• Gilla
Micha3l
  • Laddar…
Detta borde vara löst vid detta laget?

Mvh Daniel

Tyvärr så är ju borde och är rätt ofta helt skiljda saker!

• Gilla
Daniel0907
  • Laddar…
12 mest lästa inläggen verkar vara ,ånga trådar där vi inte vick veta hur det gick :'(

Fredrik86 Fredrik86 skrev:
@Grahn Marcus hur har det gått?
Tomten såldes igen. Satsar på annan plats i stället.

• Gilla
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Alltid trevligt att få höra slutet av en tråd.

Men jag hoppas jag inte är alltför närgånget nyfiken om jag undrar över hur det gick med problemet. Byter ni tomt pga. detta, eller dök det helt enkelt upp en bättre tomt som passar planerna bättre? Om du inte vill lägga ut texten mer så tror jag vi alla har respekt för det.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Komigen nu! Mer info om hur det gick. Hur gick det med advokaten t ex?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan bidra med en bild på hus som ligger nära varandra. Det gäller att vara lätt på foten när bilen ska ut från parkeringen.
Jag förutsätter att husen är placerade på korrekt plats.
[bild]
Här kan man nog tänka sig att bilen är placerad på gångväg eller där man inte får parkera. Vissa orkar inte gå från parkeringen och då kan det bli så här.

S seniorkonsult skrev:
Här kan man nog tänka sig att bilen är placerad på gångväg eller där man inte får parkera. Vissa orkar inte gå från parkeringen och då kan det bli så här.
Nosen på bilen sticker ut lite, men delar av deras utfart och parkering blockeras av husknuten på det nya huset.
Spontant tycker jag det inte ser bra ut att lägga hus på detta vis.

G Grahn Marcus skrev:
Tomten såldes igen. Satsar på annan plats i stället.
Lite utförligare svar orkar du nog med ;)

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Fel x 2
Träpinnar är fullt tillåtna att ta bort, det är Lantmäteriets rör som är skyddade enligt lag. Att engagegar Lantmäteriet kostar dock c:a 30 000 :- och är cirka 1-2 års kötid.

Muntliga avtal om att sätta byggnad närmare tomtgräns finns ej, det krävs byggnadslov för detta. Preskriptionstid är 10 år, men detta verkar inte gälla i detta fall.
muntliga avtal om att sätta byggnad närmare tomtgräns finns, behövs ej byggnadslov i vissa fall, olika från kommun till kommun

H Hallerudsbo skrev:
Bygg ett staket i tomtgräns som är underhållsfritt.
Så är problem löst.
Grannen lär få lite plats att gå in i
Det rekommenderas att staketet ska placeras 50 cm från tomtgränsen. Svartbygget lär vara preskriberat, om det har gått mer än 10 år. Om det brinner ner, får man inte bygga upp det på nytt. Förr i tiden gjordes inte utsättning av tomtgränserna och byggnadens gränser så ofta som idag. Därför ser man på mitt område mycket friggebodar och komplementbyggnader som har hamnat helt eller delvis UTANFÖR tomtgränsen. För att servitutet ska gälla, bör det vara skriftligt. Jag skulle plantera en häck eller buskar, för att slippa se på det här fula bygget. Grannens framtida bygglov kan bli blockerat av ett sådant svartbygge. Jag skulle ta några kort på det och åka till byggkontoret och fråga, om det finns någonting att göra. vill man vara extra jävlig och grannens hus ligger på den norra sidan, skulle man kunna plantera en Thuja-häck där, den kan bli 6-8 m, om man inte klipper av den i tid. Thujan saka planteras typ 2 m från gränsen, eftersom grenarna sprider ut sig. Den kan växa t o m 40 cm per år. Jag planterar mycket syrener mot mina grannar, för att slippa se dem (som har bråkat så mycket). De blir 3-4 m långa med tiden. Det hjälper mycket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.