maxmsm skrev:
Ska man bygga så duger det inte att tro, då måste man veta.
Grannen kan ju mycket väl ha haft en fastighetskarta där gränsen har gått nån annanstans och tyckt att allt ser bra ut. När sen kommunen kommer ut och märker ut de koordinater som är registrerade digitalt så blir det nån/några meter annorlunda - Tyvärr är ju inte precisionen på kartorna bättre än så.

Frågan är då vem som har gjort fel?
- Är det fel på kartan?
- Är det fel på de koordinater som är registrerade med låg precision en gång i tiden?
- Har kommunen gjort fel som har markerat utefter koordinaterna utan att titta på kartan och i terrängen?

Det kan ju även vara så att grannen hela tiden har känt till vart gränsen går och medvetet tassat in på grannens (obebyggda?) tomt. Men då borde det ha tagit stopp redan vid bygglovet?

Tro funkar bra på söndagen i en byggnad som kallas kyrka:D
Japp. Alla borde ha en egen kyrka...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag har inte en egen kyrka (tyvärr) men tror i alla fall.
Och just nu tror jag att tomten är avstyckad i modern tid och att det därmed fanns gränsrör.
För det första tror jag det för att kommunen kunde markera gränserna utan att de började klaga på att de inte var bestämda.
Och sen för att jag tror att man inte brukar stycka av en tomt för att låta den ligga oanvänd i flera decennier, det hör i alla fall inte till vanligheterna.

Så det är rimligt att anta att det fanns gränsrör, då tror jag att den ena försvann när grannen byggde staket. Lägg märke till att staketet slutar precis innan tomtgränsen, så grannen visste var han skulle sluta. Den andra ryckte när de började schakta för bygget och antingen var grannen medveten om det eller gjorde det själv, eller så visste entreprenören om det, men valde att inte berätta det för grannen.
I båda fall är grannen som byggherre ansvarig för försvinnandet.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Nu får ts gärna komma med en uppdatering :o

• Gilla
SandraPeter och 3 till
  • Laddar…
Jag bara funderar på hur man tänkte sig att förhandlingen med grannen skulle fortsätta om man börjar med att polisanmäla grannen?

harry73
Man polisanmälar inte grannen, men man polisanmälar att gränsmarkeringen har försvunnet.

Och blir grannen arg för att jag anmälar, får han gärna förklara för polisen varför han känner så.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Förlikning under en rättstvist är inget ovanligt. Vissa delar blir det säkert ett straffrättsligt förfarande kring, och där blir ju TS frånkopplad från frågan, men nog kan man polisanmäla ett intrång och olovligt utnyttjande av ens mark utan att vara snett ute.

Därmed inte sagt att jag förordar den vägen, men nog finns det en väg framåt även där.

harry73 harry73 skrev:
Man polisanmälar inte grannen, men man polisanmälar att gränsmarkeringen har försvunnet.

Och blir grannen arg för att jag anmälar, får han gärna förklara för polisen varför han känner så.
Du ska nog inte försöka medla.
Hur skulle du själv reagera om grannen anmälde dig? Eller förlåt.att gränspinnen är borta? Varför är det så viktigt att göra en polis anmälan överhuvudtaget?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förlikning under en rättstvist är inget ovanligt. Vissa delar blir det säkert ett straffrättsligt förfarande kring, och där blir ju TS frånkopplad från frågan, men nog kan man polisanmäla ett intrång och olovligt utnyttjande av ens mark utan att vara snett ute.

Därmed inte sagt att jag förordar den vägen, men nog finns det en väg framåt även där.
Det är absolut ingen framkomlig väg att polisanmäla någon. Det är den sista utvägen när inget fungerar

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det är absolut ingen framkomlig väg att polisanmäla någon. Det är den sista utvägen när inget fungerar
Då är det väl en framkomlig väg, bara inte en du tycker att man ska välja om man kan låta bli, eller?

Vi har rättssystemet för att slita tvister enligt de regler som finns. Givetvis måste man då kunna utnyttja det systemet vid behov, annars faller vi ner i anarki och den starkes rätt.

Jag förordar sällan eller aldrig rättsliga åtgärder som ett förstaval, men jag tycker inte att det nödvändigtvis är fel för den sakens skull. Och självfallet finns det vägar framåt i en sån process, man går ju inte till polisen eller stämmer någon utan att vara rätt säker på att denna kraftigt kränkt ens rättigheter.

• Gilla
perdahlin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då är det väl en framkomlig väg, bara inte en du tycker att man ska välja om man kan låta bli, eller?

Vi har rättssystemet för att slita tvister enligt de regler som finns. Givetvis måste man då kunna utnyttja det systemet vid behov, annars faller vi ner i anarki och den starkes rätt.

Jag förordar sällan eller aldrig rättsliga åtgärder som ett förstaval, men jag tycker inte att det nödvändigtvis är fel för den sakens skull. Och självfallet finns det vägar framåt i en sån process, man går ju inte till polisen eller stämmer någon utan att vara rätt säker på att denna kraftigt kränkt ens rättigheter.

TS har inte varit med sedan inlägg #14...

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Hur gick det?

Det går säkert att flytta dörren till en annan plats i byggnaden där grannen har mer tomt utanför.

• Gilla
mawno
  • Laddar…
Kan bidra med en bild på hus som ligger nära varandra. Det gäller att vara lätt på foten när bilen ska ut från parkeringen.
Jag förutsätter att husen är placerade på korrekt plats.
En vit bil parkerad i en smal grusdriveway mellan två hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Jag är lite nyfiken på det här med +/- 20 cm. Är det inte så att man använder samma typ av positionering på kommunens lantmäteri som på statens? I ett liknande ärende (fast där grannen inte hunnit skrida till verket ännu) hade jag hjälp av en bekant som hade tillgång till en RTK-rover och då kom vi ned under 2 cm i noggrannhet.
RTK har i praktiken ett fel på c:a 20 cm, i alla fall om det finns träd eller byggnader i närheten och likaså vilket instrument och vilken tid lantmätare använder. Skillnaden kan komma ner i millimeter, men man måste då göra flera bestämningar och ta medelvärdet av dem. Men oftast utgår man från ett befintligt rör och mäter i förhållande till den.

Men det fina i kråksången är om "statliga Lantmäteriet" sätter ut rör i fält, så är det dessa som gäller, även om de skulle vara t.ex. 30 cm fel enligt det digitala koordinaten. Det är alltid röret som gäller, om det inte uppenbart är fel.

Därför är det alltid viktigt att alla parter fysiskt är med vid en "statlig Lantmäteri"-förrättning, det är det fysiska röret som bestämmer gränsen, inte den digitala koordinaten.

Många kommuner använde tidigare ett eget "lokalt" koordinat-system. Man har på senare år översatt detta till rikets system (Sweref....). Det visar sig ofta att det finns fel som kan vara upp till ett par meter men i allmänhet är felet mycket mindre, felen består ofta i att den fel ett fel i offset (förskjutning) i delar av det gamla koordinatsystemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.